در سیره امام رضا (ع) آمده‌است که ایشان در روز عرفه تمامی دارایشان را میان نیازمندان تقسیم کردند. فضل بن سهل مطلع شد و گفت: این کار زیان است. امام رضا (ع) در پاسخ فرمود: این کار زیان نیست و همه سود است.زیرا من اجر الهی و کرم را به دست آوردم.

روح بزرگوار و منزه از هر پستی/ بیان ویژگی‌های انسان کریم با نگاهی به سیره امام حسن (ع)

همه امامان معصوم (ع) انسان‌های کامل بوده­اند و تمامی صفات والای انسانی در ایشان ظهور داشته است. با این حال هر کدام از ایشان، در یک یا چند صفت برجسته­تر هستند و به آن صفت ملقب گشته­اند. امام حسن مجتبی (ع) نیز به کریم اهل بیت (ع) مشهور هستند. کریم، از ریشه کرم ، در لغت به معانی صفوح ( بخشاینده )، حسَن، شریف و در کل اسمی جامع ِ همۀ خیرات و فضایل و امور پسندیده‌است.  همچنین آن را به معنای کسی که خیر بسیار می‌رساند و چیزی که نفعش دوام دارد معنا کرده‌اند.کریم را به معانی دیگری نیز دانسته‌اند، از جمله کسی که به وعدۀ خویش وفا می‌کند، کسی که امید آرزومندان را ناامید نمی‌کند، و کسی که مستغنی از غیر است و بر عطای خود منت نمی‌گذارد.  باتوجه به معنای لغوی کریم، اساس معنای آن را شتاب به سوی امور خیر دانسته و گفته که خداوند اکرم الاکرمین است، زیرا سبب هر خیر و آسان کنندۀ آن است. با نگاهی به سیره امام حسن مجتبی(ع) می توان نشان هر کدام از معانی را یافت. معانی که هر کدام به تنهایی می توانند چراغ راهی برای ما در جهت تلاش برای خیر و کار صلاح باشند. در این ایام که همزمان با تولد کریم اهل بیت (ع) است می­خواهیم کمی بیشتر درباره کرم و کریم بودن بدانیم.   

1-در بخشش پیش قدم است و قبل از اینکه از او درخواست شود، احسان می­‌کند.

امام حسن (ع) منتظر نمی­ماندند تا نیازمندی پیش ایشان بیاید و نیاز خود را بازگو کند. گاهی خودشان به دنبال فقرا می­رفتند و نیازهای ایشان را برآورده می­‌کردند.

2-احسان دیگران را به بهترین شکل برمی‌­گرداند.

روزی کنیزی با یک دسته ریحان به امام حسن (ع) سلام کرد. امام فرمود: تو را به خاطر خدا آزاد کردم. وقتی یکی از همراهان به کار ایشان اعتراض کرد فرمود: مگر نشنیدی که خداوند می­فرماید درود دیگران را به بهتر از آن یا مثل آن برگردانید. چه چیز از آزاد کردنش بهتر بود؟

3-آنچه دارد می­‌بخشد بی نقص و بی کاستی بود

شاید باورش کمی دشوار باشد ولی امام حسن (علیه السلام) در طول عمرشان دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

4-هر گاه نیازمندی از او درخواست کند، نیازش را برآورده می­‌کند

هیچ سائلی از پیش امام حسن (ع) نا امید بر نمی­گشت. وقتی از ایشان درباره علت این کار پرسیدند، امام فرمودند: من هم سائل درگاه خداوند هستم و می­خواهم خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی، سائلان را نا امید کنم.

5-بخشش او بیشتر از درخواست او از دیگران است

روزی امام حسن (ع) بر جمعی از گدایان می­گذشت که نان خشک بر زمین گذاشته بودند و می‌­خوردند. گدایان از امام دعوت کردند که با آنها هم غذا شود. امام پذیرفتند و از غذای آنها تناول کردند. سپس آنها را به خانه خود دعوت کردند و با بهترین غذاها و لباس‌ها از ایشان پذیرایی کردند.

6- خود را از آلودگی و نافرمانی خداوند دور نگه می‌­دارد

آیت الله جوادی آملی در معنای کلمه کریم می­گویند: شاید کریم در فارسی معادل بسیط نداشته باشد و اگر بخواهیم معنای کریم را به فارسی ترجمه کنیم باید چند کلمه را در کنار هم بگذاریم تا معنای کریم روشن شود: روح بزرگوار و منزه از هر پستی را کریم می‌گویند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.