کارگردان مشهدی تئاتر گفت: استقبال مردم از این اجراها به‌خصوص نمایش‌های مذهبی در ایام و مناسبت‌ها نیز نشان می‌دهد مردم مشهد با تئاتر ارتباط گرفته‌اند. این یعنی هنرهای نمایشی یک ابزار بسیار مناسب برای ارتباط با مردم است. 

مردم مشهد به خوبی با تئاتر ارتباط گرفته‌اند 

به گزارش قدس خراسان، آن‌هایی که شهید آوینی را می‌شناسند از دغدغه‌های او در مورد هنر و هنرمند متعهد باخبرند. هنری که در خدمت انقلاب و اسلام و آرمان‌های راستین آن است و مهم‌ترین وظیفه‌اش رساندن این مفاهیم به گوش نسل‌های مختلف است.

مسیری که آوینی سال‌ها پیش ترسیم کرده بود، بهترین راه برای استفاده از هنر به عنوان یک ابزار قدرتمند و تأثیرگذار است.

هنرهای نمایشی از گونه‌های مهم هنرهای هفت‌گانه و البته عامه‌پسند است که اتفاقاً سابقه‌ای طولانی و تاریخچه‌ای قابل دفاع در کشور ما دارد. مشهد نیز به عنوان یکی از قطب‌های مهم تئاتر کشور شناخته می‌شود، اما آن چیزی که می‌تواند موجب تفاوت فضای تئاتر مشهد با فضای هنرهای نمایشی دیگر شهرها باشد، شرایط شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. ظرفیت دینی و انقلابی مشهد این فرصت را برای هنرمندان متعهد فراهم می‌کند تا آثاری تبیین‌گر و در راستای آرمان‌های انقلاب و دین تولید کنند که تأثیرات عمیقی بر مخاطب به‌خصوص نسل جوان داشته باشد.

مردم مشهد به خوبی با تئاتر ارتباط گرفته‌اند 

کارگردان مشهدی تئاتر با اشاره به تنوع قابل توجه آثار نمایشی در مشهد، در خصوص جایگاه هنرهای نمایشی بین مردم مشهد بیان کرد: افزون بر نمایش‌های صحنه‌ای، در نمایش‌های میدانی نیز هنرمندان مشهدی سعی می‌کنند آثار باکیفیتی ارائه کنند. استقبال مردم از این اجراها به‌خصوص نمایش‌های مذهبی در ایام و مناسبت‌ها نیز نشان می‌دهد مردم مشهد با تئاتر ارتباط گرفته‌اند. این یعنی هنرهای نمایشی یک ابزار بسیار مناسب برای ارتباط با مردم است. 

محمد جهانپا افزود: در ۶ ماهه نخست سال۱۴۰۱ تئاترهای خوب و متنوعی در سبک‌های متفاوت داشتیم اما در ۶ ماهه دوم سال به دلیل اتفاق‌هایی که در کشور رخ داد، گروه‌های هنری نیز ضربه خوردند و تحت فشارهای شدیدی قرار گرفتند. عده‌ای اعتقاد داشتند نباید تئاتر اجرا شود، عده‌ای اما معتقد بودند مخاطب حق دارد نمایش ببیند و حرف هنرمند باید در اثرش منعکس شود. متأسفانه در این شرایط هنرمندان در برابر هم صف‌آرایی کردند.

گفت‌وگو راه پیشرفت تئاتر در آینده است

نمایش‌نامه نویس مشهدی گفت‌وگو را تنها راه پیشرفت تئاتر در آینده عنوان کرد و گفت: هنرمندان باید این موضوع را جدی بگیرند و برای رفع مشکلاتشان گفت‌وگو کنند. من بزرگ‌ترین چالش آینده را همین نبود گفت‌وگو و تعامل هنرمندان تراز با یکدیگر می‌بینم.

وی در خصوص شرایط خوب تئاتر کودک مشهد و ارتباط قابل توجه مخاطبان مشهدی با این نمایش‌ها گفت: ما شاهد بودیم تئاتر کودک و نوجوان در همان دوران ملتهب کشور نیز کار خودش را به خوبی انجام داد، چراکه درگیر فضای نامناسب نمایش‌ بزرگسال نشد و مخاطب خودش را حفظ کرد. در چند ماه اخیر سال گذشته گیشه تئاتر مشهد در دست تئاتر کودک و نوجوان بود.

این کارگردان تئاتر درخصوص فرهنگ‌ساز بودن هنرهای نمایشی عنوان کرد: مقیاس نمایش شاید کوچک‌تر از سینما باشد، اما به همان اندازه تأثیرگذاری عمیقی دارد. در دیگر کشورهای جهان هم وقتی قرار است تأثیر بزرگی روی مخاطب بگذارند به سراغ تئاتر می‌روند. اما نکته این است ما چقدر براساس ضربان جامعه اثر تولید می‌کنیم؟ ما چقدر می‌توانیم برای مخاطبی که درگیر مشکلات متعدد است اثری درخور تولید کنیم که در عین حال زنگ هشداری برای مسئولان هم باشد. متأسفانه گاهی آثاری را می‌بینیم که گویا سازندگان آن در این جامعه زیست نمی‌کنند و به همین خاطر مخاطب با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند.

برخی هنرمندان فکر می‌کنند با ساخت آثار مذهبی اقبالی در فروش بلیت نخواهند داشت

جهانپا در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر نسبت هنرهای نمایشی مشهد و کشور با آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد: ذات هنر تئاتر انسان‌سازی است. تمام جهان‌بینی انقلاب اسلامی نیز همین انسان‌سازی در سایه دین است. اما در مورد اینکه چقدر ما توانسته‌ایم از این ابزار به خوبی استفاده کنیم باید مفصل گفت‌وگو کنیم. من معتقدم در بزنگاه‌هایی توانستیم در این مسیر موفق شویم و گاهی هم نه. 

وی افزود: ما زمانی در مشهد نمایش‌های مذهبی متناسب با جغرافیای مشهد و حرم‌مطهر داشتیم که به شدت مورد استقبال قرار می‌گرفت. اما متأسفانه درحال حاضر ذهنیتی غلط بین هنرمندان شکل گرفته که تصور می‌کنند اگر به سراغ تولید آثار مذهبی بروند پس زده خواهند شد یا اقبالی در فروش نخواهند داشت. این مسائل باید به درستی بررسی و ریشه‌یابی شود.

نمایش‌نامه‌نویس مشهدی درخصوص نقش جشنواره‌ها در هدایت تئاتر به سمت اهداف انقلاب اسلامی گفت: جشنواره‌ها از این نظر که محفل خوبی برای معرفی استعدادهای جدید هستند، می‌توانند تأثیر زیادی در شناسایی هنرمندان جوان متعهد و دغدغه‌مند داشته باشند، اما متأسفانه برخی اوقات برخورد درستی با جشنواره‌ها صورت نمی‌گیرد.

 جهانپا با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان پس از کسب مقام در جشنواره کشوری، شرکت در جشنواره‌های استانی را دور از شأن خودشان می‌دانند! خاطرنشان کرد: این تفکر در ذهن برخی هنرمندان مشهدی هم نفوذ کرده و متأسفانه غلط است. از طرفی بسیاری از گروه‌های هنری هم درصورت عدم موفقیت در این جشنواره‌ها دچار چالش‌های بزرگی می‌شوند. این مدل دیدگاه‌ها نسب به رویدادهای هنری درست نیست و باید اصلاح شود. 

رسانه و هنرهای نمایشی را شاید بتوان مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین برای جامعه درنظر گرفت، اما هنرمندان تا روزی که خودشان به گفت‌وگو ننشینند نمی‌توانند در راستای هدفی مشترک برای انقلاب اسلامی آثار قابل‌توجهی تولید کنند.

خبرنگار:  محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.