محتوای مجموعه اسناد پنتاگون که اخیرا افشا شدند عمق پراکندگی دستگاه جاسوسی آمریکا در سراسر جهان و اینکه چطور آمریکا دست به نفوذ در کشورهای متحد خود همزمان با تشدید تنشهای جهانی زده را نشان می‌دهند.

افشای ابعاد گسترده جاسوسی‌های آمریکا در جهان

به گزارش قدس آنلاین؛ روزنامه دیلی میل نوشت، این اسناد واضح‌ترین تصویر را از به انتها رسیدن ظرفیت نظامی کرملین و همچنین ابعاد نفوذ موثر تاکتیک‌های جاسوسی آمریکا به ماشین جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نشان می‌دهند.

این افشاگری اطلاعاتی شامل گزارش‌هایی می‌شوند که از اواخر فوریه تا اوایل ماه مارس محتوایشان در روزهای اخیر به اینترنت درز کرده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، طبق این اسناد، آمریکا علیه چندین متحد خودش شامل کره جنوبی، رژیم صهیونیستی، اوکراین و انگلیس نیز جاسوسی کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، اکنون مقام‌های نظامی آمریکا قادر به ارائه هشدارهای همزمان به همتایان اوکراینی خود درباره حملات قریب الوقوع در مکانهای دقیق هستند که نشان دهنده یک عملیات اطلاعاتی جامع در منطقه است.

بر اساس این گزارش هر چند که این افشاگری اطلاعاتی بر قابلیت آمریکا برای نفوذ در رده‌های بالای مسکو تاکید کرده، از طرفی این نگرانی را درباره دستیابی نهادهای اطلاعاتی روسیه به یک درک واضح‌تر از دانسته‌ها و نادانسته‌های دقیق آمریکا و پیدا کردن فرصتی برای قطع دسترسی منابع اطلاعاتی مطرح ساخته است.

رسانه‌های غربی در پی وقوع این افشاگری گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمالا روسیه دست به سازماندهی موجی از درز اسناد طبقه بندی شده غربی‌ها زده در حالی که یک مقام اطلاعاتی ارشد این اتفاق را "یک کابوس برای ائتلاف اطلاعاتی پنج چشم" (آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، نیوزیلند) خوانده است.

این اسناد به شکلی قابل توجه جزئیاتی دقیق از گسترش جاسوسی‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان را پوشش داده‌اند.

بر اساس چندین گزارش، این اسناد شامل اطلاعاتی طبقه بندی شده درباره برنامه هسته‌اتی ایران و سامانه‌های موشکی کره شمالی نیز هستند.

این اسناد در رابطه با اوکراین، یک ناهماهنگی بین استراتژی‌های نظامی ایالات متحده و اوکراین را نشان دادند، در حالی که ظاهرا برخی گزارش‌های اطلاعاتی نشان دادند که آمریکا همچنان به جاسوسی از رهبران ارشد نظامی و سیاسی در منطقه ادامه می‌دهد.

مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند در حالی که این افشاگری ظرفیت پنتاگون برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد استراتژی‌های روسیه را برجسته می‌سازد باید دید که آیا منابع اطلاعاتی آن‌ها را مختل خواهد کرد یا خیر.

مقامها به این رسانه گفتند که پنتاگون پس از درز این اسناد به اینترنت، سریعا دسترسی به گزارشهای حساس را مسدود کرده است.

با این حال، این رسوایی در حال حاضر به عنوان یکی از مخرب‌ترین موارد نفوذ در امنیت ملی آمریکا در تاریخ معاصر در نظر گرفته شده که ممکن است پیامدهای بیشتری بر مشروعیت جاسوسی‌های ایالات متحده در آینده داشته باشد.

به نوشته این رسانه، یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفت که انتشار این اسناد می‌تواند تبادل اطلاعات بین آژانس‌های اطلاعاتی را به سبب از بین رفتن اعتماد به همکاری‌های اطلاعاتی محرمانه، مهار کند.

این اسناد که در رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر، دیسکورد و تلگرام منتشر شده‌اند، همچنین تأثیر مخربی را که جنگ در اوکراین بر هر دو طرف درگیری داشته است، نشان می‌دهند.

به رغم اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار صرف ارتش اوکراین کرده است، این افشاگری نشان داد که ذخایر این ارتش به شدت کاهش یافته‌اند و کمبود مهمات دفاع هوایی دارد.

اما با توجه به اینکه نیروهای روسی نیز درگیر مشکل هستند، گزارش‌ها حاکی از یک موج حمایت مجدد از اوکراین با پشتیبانی نیروهای غربی در ماه‌های آینده است.

یکی از اسناد افشا شده، که بنا بر گزارش‌ها در تلگرام منتشر شده است، جزئیات "طرحی محرمانه برای آماده‌سازی و تجهیز ۹ تیپ از نیروهای مسلح اوکراین توسط ایالات متحده و ناتو برای حمله بهاری" را نشان می‌دهد.

دولت بایدن صحت اطلاعات افشا شده را رد نکرده است، اما مدعی شده است که برخی از اسناد مخدوش هستند.

اف‌بی‌آی روز جمعه برای تعیین منبع این افشاگری تحقیقاتی را شروع کرد با این حال یک مقام ارشد به نیویورک تایمز گفت که ردیابی عامل آن می‌تواند دشوار باشد زیرا تعداد زیادی از مقامات دارای مجوزهای امنیتی لازم برای دسترسی به اطلاعات هستند.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی روز شنبه ارزیابی پیامدهای احتمالی این رسوایی را تشدید کردند.

روز جمعه، مجموعه‌ای از اسناد در پایگاه ۴Chan منتشر شد که هم تلاش‌های جنگی اوکراین و هم عملیاتها در چین و خاورمیانه را پوشش می‌داد.

این گزارش ها شامل عکس‌هایی از جداول تسلیحاتی بود که قرار است به اوکراین منتقل شوند و در کنارش به برآورد قدرت نیروهای زمینی در منطقه پرداخته بود.

در میان اسنادی که روز جمعه به بیرون درز کرد، نقشه‌ای در شرح تاثیر جنگ بر شهر باخموت اوکراین که به مدت شش ماه مرکز درگیری‌های شدید بوده، وجود داشت.

با توجه به ادعای مقامات آمریکایی در مورد دستکاری شده بودن برخی از اطلاعات فاش شده مشخص نیست که آیا این نقشه هم جزو اسناد دستکاری شده بوده یا خیر.

با این حال، یک روز قبل از آن تصویر دیگری در اینترنت منتشر شد که به نظر می‌رسد ابعاد تلفات اوکراینی‌ها را اغراق و تلفات روسیه را کم کرده است.

پنتاگون و سایر تحلیلگران تخمین می‌زنند که روسیه در جنگ تقریباً ۲۰۰ هزار کشته و زخمی داشته در حالی که این رقم برای اوکراین نصف این مقدار بوده است.

این اسناد فاش شده همچنین به تحلیل ایالات متحده از وضعیت خاورمیانه و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد. 

به گزارش دیلی میل همچنین این مجموعه اسناد محرمانه افشا شده نشان می‌دهند، گروه مزدور روسی واگنر در هائیتی در فاصله‌ای نزدیک به خاک آمریکا فعالیت می‌کند.

این گروه که در سال ۲۰۲۲ به دنبال انتشار ویدئویی از کتک زدن یکی از اعضای فراری‌اش با پتک توسط اعضای دیگر جنجال آفرین شد ظاهراً به دولت هائیتی پیشنهاد کمک برای مقابله با باندهای تبهکار خشن را داده است.

گروه واگنر پیش از این علاوه بر برقراری روابط با ترکیه و سوریه، جای پایی برای روسیه در حداقل شش کشور آفریقایی ایجاد کرده است.

در حالی که در اسناد افشا شده، مساله تضعیف ظرفیت نظامی کرملین آشکار شده، به نظر می‌رسد که این گروه مزدور همچنان یک نیروی قدرتمند باقی بماند.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سال‌ها هرگونه ارتباط با این گروه را انکار می‌کرد. اما در ماه سپتامبر، او اعتراف کرد که این گروه را تاسیس، رهبری و تامین مالی کرده است.

او از آن زمان به عنوان چهره گروهی که به دلیل بی رحمی شدید خود شهرت یافته، مطرح بوده است.

اسناد فاش شده ادعا می‌کنند که پریگوژین ارتشی متشکل از ۲۲۰۰۰ نفر از محکومان قضایی روس آزاد شده از زندان را در منطقه باخموت ایجاد کرده است.

به نوشته دیلی میلی، این گروه همچنین وارد خاک ناتو شد و در ماه فوریه مخفیانه با "رابط‌های ترکیه‌ای" در تلاش برای دریافت سلاح برای جنگ در اوکراین ملاقات کرد اما مشخص نیست که آیا آنها توانستند به تسلیحات دست پیدا کنند یا خیر.

اماهمچنین بخشی از این اسناد نشان می‌دهند که کشور مالی در غرب آفریقا به عنوان یک جایگاه دریافت تسلیحات از ترکیه مطرح بوده است.

در این اسناد از قول یکی از کارمندان واگنر نقل شد که این شرکت بیش از ۱۶۴۵ پرسنل در مالی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.