مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه کشور به کارگاه تولید نهال در حوزه منابع طبیعی تبدیل شده است، گفت: تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در دستور کار است.

مجری کاشت یک میلیارد درخت: تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور/ ۱۷۰ نهالستان فعال است

به گزارش قدس آنلاین، رضا احمدی در حاشیه بازدید از نهالستان چوغلگیر شاهرود ضمن بیان اینکه در طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال ۱۲۶ نهالستان جنگلی و ۴۴ نهالستان بیابانی در مجموع ۱۷۰ نهالستان در حوزه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها فعال هستند، ابراز داشت: در استان سمنان سه نهالستان سوکان سمنان، چوغلگیر شاهرود و بیابانی در دامغان بالغ بر سه میلیون اصله نهال تولید کردند.

وی ضمن بیان اینکه سهمیه استان سمنان در این طرح ۲.۵ میلیون اصله نهال است، افزود: خوشبختانه طی بازدید مشاهده شد که بیش از این سهمیه و تکلیف کار در استان سمنان به انجام رسید و گونه‌های سازگار با شرایط اقلیم تولید می‌شود.

لزوم مشارکت صاحبان صنایع در کاشت درخت

مجری کاشت یک میلیارد درخت بابیان اینکه زمینه مشارکت مردم استان سمنان در کاشت درخت بسیار خوب است، ابراز داشت: نحوه مشارکت صاحبان صنایع، کار آفرینان و کارخانه‌ها فعلاً قابل قبول است اما انتظار می‌رود با توجه به شرایط استان به دلیل خشکی و بیابانی بودن منطقه شاهد افزایش ضریب تولید و کاشت این نهال‌ها باشیم.

احمدی ضمن بیان اینکه ادارات کل منابع طبیعی کشور فعال هستند و این طرح را به عنوان یکی از اولویت‌های خودشان قرار دادند، تصریح کرد: در کنار سایر طرح‌ها نظیر آبخیز داری و بیابان زدایی احیا مراتع و صدور اسناد کاداستری و رفع تداخلات کاشت درخت به عنوان یکی از اولویت‌هایی که در کشور می‌بایست عملیاتی شود.

وی ضمن بیان اینکه نهالستان‌های متروکه یا نیمه متروکه الان با اجرای این طرح مجدد احیا شدند و در مدار تولید گونه‌های بومی مناسب و مقاوم قرار گرفتند، افزود: امیدواریم در کل کشور بتوانیم به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی که فرمودند باید هر ایرانی سه اصله نهال بکارد، با تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال دست یابیم.

عملیاتی شدن طرح تا پاییز ۱۴۰۲

مجری کاشت یک میلیارد اصله درخت ضمن بیان اینکه این مهم تا پاییز ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد، ابراز داشت: استان‌ها مکلف هستند حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نقشه‌های عملیاتی از مکان محور بودن این مکان‌های کاشت درخت را به سازمان اطلاع دهند.

احمدی ضمن بیان اینکه پیگیری‌های نظارتی نیز از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در حال انجام است، تصریح کرد: خوشبختانه کشور به کارگاه تولید نهال در حوزه منابع طبیعی تبدیل شده است و امیدواریم بتوانیم طرح را با کمک مردم و ارگان‌های مربوط عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای مراقبت از این میزان درخت کاشته شده وجود دارد، افزود: این طرح یک پیوست حفاظتی و فرهنگی دارد که به سمت کاشت گونه‌های مقاوم و سازگار با اقلیم مناطق روی آوردیم و دوم اینکه با کمک دانش بومی و علمی بتوانیم در وهله نخست اولویت خود را روی حفظ و نگهداری گونه‌ها بگذاریم و سپس کاشت را مهم بدانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.