وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان صبح امروز در حاشیه نشست کشورهای همسایه افغانستان با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

تاکید تهران و اسلام آباد بر استفاده از ظرفیت‌های مکمل اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی دولت پاکستان صبح امروز در سمرقند و در حاشیه نشست چهار جانبه ایران، پاکستان، چین و روسیه و پیش از نشست چهار جانبه وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حسین امیرعبداللهیان درباره مسائل دوجانه، منطقه‌ای و به طور خاص موضوع تحولات افغانستان دیدار و رایزنی کرد.

این دیدار دوجانبه در شرایطی برگزار شد که دو کشور ایران و پاکستان در یک سال و نیم گذشته و با تسلط طالبان بر افغانستان در پی خروج غیر مسئولانه و سریع نیروهای آمریکایی با چالش‌ها و مشکلات مختلفی در حوزه گسترش تروریسم و گروه‌های تکفیری، افزایش قاچاق مواد مخدر، رشد شدید مهاجران و آوارگان افغان و تبعات اوضاع اسف‌بار و رو به وخامت معیشتی مردم افغانستان روبرو بوده‌اند.

روند رو به رشد روابط دوجانبه اقتصادی تهران و اسلام آباد
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به جایگاه روابط دو کشور در چارچوب سیاست همسایگی بعنوان یکی از اولویت‌های رویکرد سیاست خارجی دولت دکتر رئیسی، بر ضرورت پیگیری و عملیاتی شدن توافقات قبلی دو کشور تاکید کرد.
دکتر امیرعبداللهیان تاکید کرد: خوشبختانه روابط دوستانه دو کشور در عرصه دو جانبه در روال رو به رشدی قرار گرفته است و امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش روابط باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان همکاری نزدیک و متقابل ایران و پاکستان در زمینه افغانستان را بستر ساز ارتقای همکاریهای سه جانبه دانست و تاکید کرد: ایران و پاکستان هر دو از اتفاقات افغانستان به طور مستقیم تاثیر می پذیرند و همین نکته، تقویت بیش از پیش اشتراکات و همکاری ها را ضروری تر می‌سازد.
دکتر امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از آماده افتتاح شدن خط انتقال برق پولان به گوادر و همچنین بازارچه مرزی پیشین–مند اجرای این پروژه‌ها را بیانگر ظرفیت‌های دو طرف برای همکاری‌های بیشتر دانست.

تاکید بر ظرفیت‌های مکمل اقتصادی ایران و پاکستان
خانم حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی جمهوری اسلامی پاکستان نیز در این دیدار دیدگاه کشورش در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و از طریق همسایگان را تشریح و آن را عاملی برای پیشرفت، توسعه و شکوفایی در کشورهای منطقه دانست.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ظرفیت‌های اقتصادی مکمل در حوزه همکاری‌ها بر اراده کشورش در این خصوص تاکید کرد.
همکاری‌های مرزی در عرصه‌های مختلف امنیتی و تجاری، گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی، برگزاری کمیته‌های امنیتی، کنسولی و پیگیری توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی و دیدارهای متقابل مقامات سطح بالا از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این ملاقات بود.

بنا بر آمارهای رسمی ۲۲ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در سال گذشته درگیر حملات و اقدامات تروریستی بوده‌اند و حملات تروریستی در ین کشور ۲۷ درصد رشد داشته است.

عمده این حملات نیز در مناطق جنوب و شرق افغانستان در مناطق همجوار با ایران و پاکستان بوده است.

ارتش پاکستان در هفته‌های اخیر عملیات جدیدی را بر علیه تحریک طالبان و در مناطق مرزی شمالی خود با افغانستان برای مهار گروه‌های تروریستی و طالبان آغاز کرده است.

در روزهای اخیر حمله ترویستی علیه نیروهای مرزبانی ارتش پاکستان در مناطق مرزی با ایران که موجب کشته شدن چهار تن از نیروهای نظامی این کشور شد نیز به تماس ها و رایزنی میان نیروهای مرزبانی ایران و پاکستان برای هماهنگی و همکاری بیشتر در یمینه مقابله با تحرک گروه های تروریستی منتهمی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.