مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق گفت: دانش‌آموزانی داشتیم که به طور کامل با مبلغ اعزامی در تضاد بودند و استقبالی نشان نمی‌دادند؛ اما بعدا رابطه دوستانه‌ای با مبلغ برقرار می‌کردند و ارتباط خود را ادامه می‌دادند.

مخالفت‌هایی که به دوستی‌های ادامه‌دار ختم شدند

به گزارش قدس خراسان، همسن و سالان من شاید به خوبی حضور مبلغان جوان در مدرسه‌ها را به خاطر بیاورند و حتی خاطرات گوناگونی از حضور آن‌ها در ذهن داشته باشند.

افرادی که برای پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌های بنیادی دانش‌آموزان در مدارس حضور داشتند و تلاش می‌کردند برخی گره‌های ذهنی نوجوانان را باز کنند. این‌گونه فعالیت‌ها هنوز هم از سوی طلبه‌ها و روحانیون دغدغه‌مند پیگیری می‌شود و ادامه دارد.

مؤسسه فرهنگی قول سدید حق در مشهد سال‌هاست به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند و در مناسبت‌های مختلف مبلغانی را به مدرسه‌های مشهد و قم اعزام می‌کند. 

حجت‌الاسلام سید داوود فاطمی‌بصیر، مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق درباره تجربیات فعالیت‌های تبلیغی در گفتگو با قدس خراسان اظهار کرد: اعزام ۲۲ مبلغ به سه ناحیه آموزش و پرورش مشهد
فاطمی‌بصیر با اشاره به اینکه مؤسسه قول سدید حق فعالیت‌های خودش را از سال ۹۰بیشتر روی قشر دانش‌آموز و دانشجو متمرکز کرده است، گفت: برای دانشجویان گاهی اوقات در دانشگاه‌های مشهد و گاهی نیز در دانشگاه‌های قم و تهران اعزام مبلغ صورت می‌گیرد. امسال هم حدود ۲۲ مبلغ به سه ناحیه آموزش و پرورش مشهد اعزام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: اوج فعالیت ما را می‌توان سال تحصیلی ۹۵-۹۴ عنوان کرد که در آن بازه زمانی ۱۱۵ مبلغ را به ۶ ناحیه آموزشی اعزام کردیم؛ اما پس از شیوع کرونا تعداد اعزام‌ مبلغ‌ها کم شد.

مخالفت‌هایی که به دوستی‌های ادامه‌دار ختم شدند

مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق درخصوص بازخوردهایی که مبلغان اعزامی از سوی آن‌ها در حین فعالیت داشتند، توضیح داد: در فعالیت‌های تبلیغی، ما با دو دسته مخاطب سروکار داریم؛ معلمان و کادر مدرسه و دانش‌آموزان که سعی می‌کنیم تمرکزمان بر دانش‌آموزان بیشتر باشد.

فاطمی‌بصیر با بیان اینکه از بین کادر مدرسه‌ها هم مواردی را داشتیم که معلم، معاون یا مدیر از فعالیت‌های ما استقبال نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: اما پس از اینکه همین مخالفان تأثیرات حضور مبلغان را بین دانش‌آموزان مشاهده کردند، از موضع خود کوتاه آمدند و اتفاقاً از حضور دوباره مبلغان استقبال نشان دادند.

وی با تأکید بر اینکه این اتفاقات را در برخی مدرسه‌های غیرانتفاعی و خاص که رتبه علمی بالایی دارند، بیشتر تجربه کردیم، افزود: در بین دانش‌آموزان هم از این‌گونه موارد خیلی فراوان داشتیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق ادامه داد: دانش‌آموزانی داشتیم که به لحاظ نگرش سیاسی و دینی به طور کامل با مبلغ اعزامی در تضاد بودند و استقبالی نشان نمی‌دادند؛ اما بعداً رابطه دوستانه‌ای با مبلغ برقرار می‌کردند و ارتباط خود را حتی بعد از پایان برنامه‌ها از طریق فضای مجازی ادامه می‌دادند.

از مخالفت‌های افراطی خبری نیست

فاطمی‌بصیر با اشاره به اعزام مبلغ در ناآرامی‌های اخیر کشور به مدرسه‌ها عنوان کرد: فعالیت مبلغان در دهه فاطمیه(س) و دهه فجر سال گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بود. در این شرایط مخالفت‌ها با حضور مبلغان در فضای مدرسه از سوی کادر مدارس شدت گرفت. دانش‌آموزان هم دچار جوزدگی و التهاب بودند و مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌های افراطی و برخورد نامناسب را از سوی آن‌ها شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه با صبر و البته اقناعِ درست، از شدت مخالفت‌ها کم شده و موضع‌گیری‌ها کاهش پیدا می‌کرد، گفت: رفته‌رفته اوضاع به روال سابق برگشت و در حال حاضر می‌توان گفت از آن مخالفت‌های افراطی و شدید خبری نیست. 

تا کلاس درس پابرجاست، این روش مؤثر است

مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق با اشاره به انتقاد برخی افراد که این روش را قدیمی و بی‌تأثیر می‌دانند، توضیح داد: هیچ‌وقت این روش قدیمی نمی‌شود، مگر آنکه مدارس برای همیشه تعطیل شوند و مردم به این نتیجه برسند که وسایل و ابزار کمک آموزشی می‌تواند جای فضای کلاس و درس را بگیرد.

فاطمی‌بصیر تصریح کرد: تجربه نشان داده این ارتباط حضوری تأثیرات عمیقی بر دانش‌آموزان می‌گذارد که در ذهنشان باقی خواهد ماند. تا وقتی کلاس‌های درس برپا باشند، این روش نیز مؤثر است.

فعالیت‌های پرورشی مدرسه‌ها باید پررنگ‌تر شود

وی هدف این فعالیت‌ها را تربیت انسان عنوان کرد و افزود: تعلیم و تربیت انسان باید در کنار هم پیش برود. اسم این وزارت، وزارت آموزش و پرورش است و نباید به راحتی از بُعد پرورشی آن عبور کنیم. ما هنوز در این زمینه عقب هستیم و باید بیشتر از این‌ها کار کنیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی قول سدید حق با اشاره به طرح مدارس امین و اعزام مبلغ از این طریق به مدارس ادامه داد: کار پرورشی در مدارس آن‌قدر عقب است که هنوز هم به طرح‌ها و فعالیت‌های مشابه نیاز داریم. این طرح نیز گاهی با کمبود نیرو مواجه می‌شود و به قول معروف اسمش هست؛ اما فعالیتی نمی‌بینیم. بنابراین هنوز باید به فعالیت ادامه بدهیم و حتی پررنگ‌تر از گذشته عمل کنیم.

حضور مؤثر و مستمر مبلغان دینی در مدارس می‌تواند تا حد زیادی به سؤالات نوجوانان در آن سن پاسخ بدهد و برخی چالش‌های ذهنی آن‌ها را حل کند. این مسئله بُعد مهمی از فعالیت‌های پرورشی در مدرسه‌هاست که به تربیت نسل آینده کمک شایانی می‌کند.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.