واقف بحرینی، 300 قطعه تمبر با محوریت تاریخ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی بحرین را به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

تاریخ بحرین در ویترین موزه رضوی/ واقف بحرینی 300 قطعه تمبر به بارگاه حضرت رضا(ع) اهدا کرد

به گزارش آستان‌نیوز، علی بوشهری یک فعال اقتصادی و علاقه‌مند به امور تاریخی و فرهنگی است که تاکنون فعالیت‌های بسیاری را در خدمت به شعائر اسلام و فرهنگ تشیع در کشور بحرین انجام داده و اجداد او موسس اولین حسینیه فارسی زبانان در منامه پایتخت بحرین هستند.

وی، انگیزه خود از اهدا به موزه رضوی را علاقه به خاندان اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: دوست داشتم در تشرف به حرم و زیارت امام رضا(ع) دست پر باشم و هدیه‌ای به همراه بیاورم.

این واقف که قصد دارد در تشرف‌های بعدی تصاویر مجموعه‌ای از اسناد متعلق به تاریخ فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بحرین را به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا کند، معتقد است اسناد تاریخی هر چند در اختیار شخص باشد مُلک مردم است و باید در مجموعه‌ای برای عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان در دسترس قرار گیرد.

بوشهری، این اقدام را زمینه‌ای برای توسعه رابطه‌های فرهنگی میان دو کشور خواند و تصریح کرد: اقدامات این چنین می‌تواند ارتباط طرفین با یکدیگر را تقویت کند.

محمد حسین یزدی‌نژاد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی، تمبرهای اهدایی را متعلق به سال‌های 2002،2005 تا 2006، 2015 تا 2016، 2017 تا 2020، میلادی عنوان کرد.

وی، دهمین سالگرد تاسیس بیت القرآن، سال جهانی داوطلبان، جام جهانی فوتبال 2002، روز ملی بحرین، افتتاح دادگاه قانون اساسی بحرین، روز پست کشورهای عرب، صدمین سالگرد اولین پرواز به بحرین، طرح ملی توسعه کشاورزی، باشگاه باغ و باغبانی بحرین، پنجاهمین سال اکتشاف تمدن دیلمون را از جمله موضوعات این تمبرها خواند.

یزدی‌نژاد به تاریخچه پستی کشور بحرین نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته تمبرهای هند و انگلیس با سورشارژ بحرین(روچاپ) به چاپ می‌رسیده و زمانی که این کشور پست خود را از انگلیس تحویل گرفت و در این زمینه مستقل شد اولین تمبر خود را با تصویر شیخ سلمان بن حامد آل خلیفه در سال 1960 میلادی منتشر کرد.

وی همچنین چکی متعلق به دوران قاجار (1918 میلادی) را یکی از اهدایی‌های ایشان در گذشته عنوان کرد و در توضیح آن گفت: این چک که مبلغ در آن ذکر شده صادره از بانک شاهنشاهی است که با همکاری بانک چارتر انگلیسی اداره میشده و جد پدری علی بوشهری به نام حاج علی کاظم آن را امضاء کرده است.

گنجینه تمبر ذیل موزه‌های حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد و در حال حاضر از نظر تعداد و دارا بودن آثار نفیس و منحصر به فرد، غنی‌ترین مجموعه تمبر و اسکناس در کشور محسوب می‌شود. آثار به نمایش درآمده در این بخش حدود ۳۰۰۰ قطعه تمبر و اقلام پستی شامل نامه‌ها، پاکت نامه‌های تمبردار و پاکت‌های مهر روز، کارت پستال‌ها و دیگر اقلام پستی از ایران و کشورهای خارجی عضو در اتحادیه جهانی پست، و حدود ۵۰۰ برگ اسکناس‌های کشورهای مختلف است. مجموعه تمبرها و اسکناس‌های ایرانی موجود در این بخش مربوط به دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی می‌باشد. همچنین تعدادی مدال‌های نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی «تمبر و تاریخچه پستی» و تعداد بسیار زیادی تمبر و اقلام پستی توسط مجموعه داران ایرانی و خارجی به این موزه اهدا شده‌است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.