رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام از جیره‌بندی آب در برخی روستاهای این شهرستان خبر داد.

جیره‌بندی آب در برخی روستاهای تربت‌جام تا اطلاع ثانوی

به گزارش قدس خراسان، مرتضی اشراقی در خصوص علل مشکلاتی که در آب‌رسانی به برخی روستاهای این شهرستان به وجود آمده است اظهار کرد: برخی موارد که در فضای مجازی برای قطعی آب برخی روستاها از جمله کاریزدره مطرح می‌شود اغراق بوده و صحت ندارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام عنوان کرد: کاریزدره یکی از روستاهای منطقه موسی‌آباد شهرستان تربت‌جام است که علاوه بر آن ۱۶ روستای دیگر نیز با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: چون در خط انتقال اصلی آب اتفاق رخ داده بود و تا زمانی که توانستیم آن را رفع کنیم چند روزی زمان برد ۱۶ روستای این شهرستان به لحاظ شرایط آبی با مشکل مواجه شدند.

اشراقی گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۵ روز این تعداد روستا بی‌آب بوده‌اند صحت ندارد بلکه اگر یک روز بی‌آب بودند روز دیگر ۵ تا ۶ ساعت از آب شرب برخوردار شدند، در واقع قطعی آب مداوم نبوده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام اظهار کرد: هرچند اتفاقی که برای مجتمع آب موسی‌آباد ایجاد شده بود را کاملاً مرتفع نمودیم، اما تا اطلاع ثانوی آب ۱۶ روستای آن جیره‌بندی شده است.

وی افزود: آب در این ۱۶ روستا جیره‌بندی شده و به صورت روز در میان یا دو روزی یک بار به مشترکین آب می‌رسد، علاوه بر کاریزدره نیز کلاته قاضی، کمرچه، موسی‌آباد، درس آخوند و ... نیز با این مشکل مواجه‌اند.

۲۵ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم

اشراقی در خصوص علت بروز این اتفاق خاطرنشان کرد: اگرچه ۷۵ لیتر بر ثانیه نیاز آبی مجتمع موسی‌آباد است ولی توان آب دهی منابع تأمین ما در منطقه ۵۰ لیتر بوده و عملاً با کمبود ۲۵ لیتر بر ثانیه آب مواجه‌ایم.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام با بیان اینکه با گرمتر شدن هوا مصرف آب افزایش می‌یابد، افزود: به رغم اینکه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی برای این منطقه مجوز حفر یک حلقه چاه را گرفته‌ایم ولی چون در منطقه موسی‌آباد امکان حفر چاه اصلا وجود ندارد مجبور هستیم منابع تأمین را در ۷۰۰ متر به لحاظ ارتفاعی و ۱۹ کیلومتر به لحاظ طول شبکه حفر کرده و آب را تأمین کنیم.

وی عنوان کرد: قطعاً تا دو ماه آینده مشکل حفر چاه رفع می‌شود و عملاً وضعیت مجتمع موسی‌آباد به حالت پایدار در خواهد آمد، امیدواریم تا ابتدای تابستان امسال مشکل این تعداد روستا رفع شود.

اشراقی با بیان اینکه در کل شهرستان سه مجتمع به لحاظ آبی با تنش مواجه‌اند، عنوان کرد: مشکل ۵ روستای مجتمع علیمردانی امروز رفع خواهد شد، مجتمع موسی‌آباد شامل ۱۶ روستا که مشکلات خاص خود را دارد و مشکل شهر سمیع آباد و روستاهای اطراف مجتمع گل لاله نیز امیدواریم تا مردادماه رفع و منابع آبی به حالت پایدار برسد. سایر مجتمع‌ها و روستاها مشکل خاصی ندارند.

آب‌رسانی به ۲۰ روستا با تانکر

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام ادامه داد: در مجموع حدود ۱۴۰ روستا در شهرستان تربت‌جام داریم که ۲۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود و ۱۲۰ روستای دیگر در قالب تک روستا و مجتمع هستند.

وی گفت: از ۲۳ روستای تحت پوشش مجتمع موسی‌آباد فقط ۱۶ روستا و همچنین ۵ روستا در مجتمع علی مردانی و ۱۲ روستای مجتمع گل لاله با مشکل آب‌رسانی مواجه‌اند و شرایط در سایر روستاها قابل قبول است.

اشراقی با اشاره به اینکه این ۳۳ روستا منبع تأمین آب دارند اما جوابگوی مصرفشان نیست به همین دلیل دچار تنش آبی هستند، اظهار کرد:  ۲۰ روستایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شود زیر ۲۰ خانوار هستند.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام خاطرنشان کرد: در شرایطی که با خشکسالی، برداشت بسیار آب از سفرهای زیرزمینی و تغییر اقلیم مواجه‌ایم و مشکلات جدی ایجاد نموده از شهروندان تقاضا داریم در حوزه آب شرب مصرف صحیح و درست مصرف کردن را رعایت کنند.

روستائیان توقع تأمین آب دام را از ما نداشته باشند

وی بیان کرد: عزیزان روستایی باید بدانند آبی که برایشان تأمین می‌کنیم فقط برای مصرف شرب و بهداشت روستاهاست و برای مصرف دام و آبیاری باغچه و درخت نیست.

اشراقی با اعلام اینکه روستائیان نباید توقع تأمین آب دام و فضای سبزشان را از ما داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه سامانه ۱۲۲ به صورت یک مرکز دیسپاچینگ است از شهروندان تقاضا داریم هر کجا که دیدند آب شرب هدر می‌رود اطلاع دهند تا در اسرع وقت رفع اتفاق صورت گیرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌جام عنوان کرد: توان تولید آب در هر مجتمع روستایی و هر شهر متفاوت است، اکنون در سه شهر تربت‌جام، نصرآباد و احمدآبادصولت تولید نسبت به پیک مصرف کمتر است. اکنون شرایط در این سه شهر تنش آبی بوده و باید توان تولید افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در شهرستان تربت‌جام ۷۱ هزار مشترک داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.