فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: تمام فعالیت‌های مسجد به صورت تشکیلاتی و توسط نوجوانان مسجد انجام می‌شود. درحال حاضر ما ۱۰۰نیروی فعال در مسجد داریم که همگی نوجوان هستند و در برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف، مسئولیت برعهده می‌گیرند و کار می‌کنند.

شتاب‌دهنده انسان؛ مجموعه استعدادیابی نوجوانان

به گزارش قدس خراسان، مسجد نه فقط به عنوان یک پایگاه دینی که به عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی و فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در رشد جامعه، به خصوص قشر جوان و نوجوان ایفا کند. این روزها برخی از مساجد به کارکرد اصلی خود بازگشته‌اند و در این مساجد یا سنگرهای اجتماعی علاوه بر امور دینی، به جنبه‌های مختلف زندگی یک نوجوان و جوان نیز توجه می‌شود. 

مسجد ارشادالرضا(ع) واقع در خیابان بهشتی مشهد یکی از این مسجدهای فعال و پویاست که افزون بر فعالیت‌های معمول، اقدامات ابتکاری و خلاقانه‌ای در آن صورت می‌گیرد.

تیم شتاب‌دهنده انسان که یک مجموعه برای استعدادیابی و تعیین مسیر آینده نوجوانان است، در بستر همین مسجد آغاز به کار کرده و در حال فعالیت است.

۱۰۰ نوجوان پای کار مسجد هستند

حجت‌الاسلام علی ابراهیم‌زاده، یکی از بنیان‌گذاران تیم شتاب‌دهنده انسان اظهار کرد: برای بالا بردن کارایی و بازده مسجد ارشادالرضا(ع)، مدیریت فرهنگی را به چند بخش تقسیم کردیم. معمولاً بخش فرهنگی در تمام مجموعه‌ها دیده می‌شود؛ اما کار آن مبهم است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ما برای رفع این ابهام، بخش فرهنگی مسجد را به حوزه‌های کارآفرینی، فعالیت معرفتی محتوایی، بخش آموزشی و واحد نماز تقسیم کرده‌ایم، یادآور شد: ما برای مسجد چشم‌اندازی واحد تعریف کردیم که عبارت است از تربیت نیروی انسانی. هرکدام از این بخش‌ها فعالیت‌های مختلفی را در بستر مسجد و با محوریت این چشم‌انداز انجام می‌دهند. البته در کنار فعالیت‌های تربیتی، امور خیریه و فعالیت‌های جهادی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: تمام فعالیت‌های مسجد به صورت تشکیلاتی و توسط خود نوجوانان مسجد انجام می‌شود. درحال حاضر ما ۱۰۰نیروی فعال در مسجد داریم که همگی نوجوان هستند و در برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف، مسئولیت برعهده می‌گیرند و کار می‌کنند.

ابراهیم‌زاده این اتفاق را جزئی از مسیر رسیدن به چشم‌انداز از قبل تعریف شده؛ یعنی تربیت نیروی انسانی دانست.

شتاب دهنده انسان؛ مجموعه‌ای برای استعدادیابی نوجوان‌ها

این فعال فرهنگی در ادامه افزود: با توجه به اینکه یکی از معضلات اصلی کشور ما بحث اشتغال است و از طرفی بسیاری از آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد افراد از جایگاه شغلی خود راضی نیستند و علاقه‌ای به آن ندارند، از سال ۹۸ ایده تشکیل یک تیم برای استعدادیابی و هدایت نوجوان‌ها و جوان‌ها را اجرایی کردیم.

وی با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده انسان در ماهیت خود یک مجموعه مستقل است که در بستر مسجد ارشادالرضا(ع) فعالیت می‌کند، گفت: در این مجموعه ما یک سیر سه مرحله‌ای‌ تعریف کردیم که شامل استعدادیابی، آموزش و اشتغال است.

ابراهیم‌زاده با توضیح اینکه الگوریتمی را طراحی کردیم که با استفاده از نتایج آزمون‌های معتبر و بین‌المللی در حوزه شناخت شخصیت و ویژگی‌های مورد نیاز دیگر می‌توانیم به فرد بگوییم با توجه به تیپ شخصیتی، علایق، رغبت‌ها و هوشی که دارد، چه شغلی برای او مناسب‌تر است، خاطرنشان کرد: ما مسیر رسیدن به آن شغل را نیز به فرد معرفی می‌کنیم.

امام جماعت مسجد ارشادالرضا(ع) تصریح کرد: بعضی مشاغل لازم است از مسیر دانشگاه پیگیری شود و برای بعضی مشاغل لازم است از شاگردی شروع کرد. در تمام این موارد ما تفاوت‌های فردی نوجوان‌ها را نیز درنظر می‌گیریم و کاملاً تخصصی این تعیین مسیر صورت می‌گیرد.

وی افزود: کار ما در مرحله آموزش با برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله افراد متناسب با شغلی که مناسب آن‌هاست، دوره‌های مهارتی مختلف را می‌گذرانند تا برای ورود به بازار کار آماده شوند.

۷۵ شغل و ۴۰ گرایش در انتظار نوجوانان

این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تعداد شغل تعریف شده بیان کرد: در پایان این سیر و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، افراد می‌توانند در ۷۵شغلی که تعریف کردیم در ۴۰گرایش مختلف، وارد شوند و فعالیت کنند.

ابراهیم‌زاده عنوان کرد: می‌توانم بگویم در مجموعه شتاب‌دهنده انسان بیش از ۲ هزار نفر از طریق فضای سایت یا مراجعه حضوری با مجموعه ارتباط دارند. از ۱۰۰ نفری که در مسجد فعال هستند نیز حدود ۵۰ نفر در این تیم مشغول به کار هستند. 

مسجد فقط برای انجام مناسک دینی نیست

وی در خصوص اینکه چرا مسجد را بستر فعالیت انتخاب کرده‌اند، گفت: مسجد، خانه خداست و خانه‌ خدا هم باید مایه آرامش فرد بوده و هم در رشد و نشاط افراد مؤثر باشد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد: این رشد و نشاط  وقتی در محیط مسجد حاصل می‌شود که به تمام ابعاد زندگی فرد، مثل خانواده، شغل و درآمدزایی و بقیه نیازهای ضروری توجه بشود. کارکرد مسجد در صدر اسلام هم به همین ترتیب بود؛ به غیر از امور دینی و حکومتی، تمام امور زندگی مردم مثل ازدواج، مشکلات اقتصادی و اجتماعی در مسجد حل و فصل می‌شد.

ابراهیم‌زاده ادامه داد:  متأسفانه در سال‌های اخیر مسجد از این کارکرد اصلی خودش دور شده و به همین دلیل فاصله‌ بین نوجوان‌ها و جوان‌ها با مسجد ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید دوباره باور کنند که مسجد فقط برای انجام مناسک دینی نیست، تصریح کرد: ما باید باور کنیم که زندگی ما عین بندگی ماست. این طور نباشد که فکر کنیم وقتی مشغول دغدغه‌های دنیا هستیم باید دین و خدا را کنار بگذاریم.

نوجوان‌هایی که پای خانواده را به مسجد باز کردند

امام جماعت مسجد ارشادالرضا(ع) با اشاره به حضور فعال نوجوان‌ها در مسجد گفت: ما موردهای گوناگونی داشتیم از خانواده‌هایی که به واسطه حضور فرزندشان دوباره با مسجد آشتی کردند. برای مثال در محرم سال ۱۳۹۹ ما مسؤلیت برق مراسم را به یکی از نوجوان‌ها سپرده بودیم. بعضی‌ها حتی ایراد می‌گرفتند که این‌ها بچه هستند و کار را خراب می‌کنند؛ اما ما با رعایت تمام مسائل ایمنی، مسئولیت کامل را به این نوجوان سپرده بودیم.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه بچه‌ها با سخنرانی و پای منبر نشستن مسئولیت‌پذیری را یاد نمی‌گیرند، یادآور شد: پس از مراسمی که عرض کردم، پدر این نوجوان به ما گفت من فکر می‌کنم پسرم در همین ۱۰ روز، به اندازه ۱۰ سال بزرگ شده است و بعدها برادر کوچک‌تر او هم به مسجد آمد.

وی با بیان مثال دیگری توضیح داد: فرد دیگری به مسجد می‌آمد که پدرش استاد دانشگاه بود و با فضای مسجد مخالفت می‌کرد و این نوجوان بدون اطلاع خانواده در مسجد فعالیت داشت. پس از اعلام به خانواده، با پدر صحبت کرد و تمام آنچه را که از حضور در مسجد کسب کرده بود، توضیح داد. حالا طوری شده است که تمام افراد آن خانواده در مسجد حضور پیدا می‌کنند و بعدها گفتند ما فکر نمی‌کردیم در مسجد به این نکات و جنبه‌های زندگی نیز توجه می‌شود و تصور می‌کردیم فرزند ما در مسجد زندگی را رها می‌کند!

نوجوان ما نباید حال خوش را فقط در گیم‌نت تجربه کند

این فعال فرهنگی مطرح کرد: مسئله این است که ما زندگی و بندگی را از هم جدا کردیم و با این نگاه، حالا که مردم درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند، توجهشان به مسجد کمتر شده است. ایراد از مردم نیست. ما باید این نگاه را اصلاح کنیم و به تمام جنبه‌های زندگی مردم در مسجد رسیدگی کنیم.

امام جماعت مسجد ارشادالرضا(ع) افزود: ما روایت داریم  کسی که در کار دنیا کسل باشد، در کار آخرت کسل‌تر است‌. رویکرد بعضی مساجد این است که افراد باید امور دنیوی را رها کنند تا به رشد معنوی برسند و می‌خواهند با شعار، عاشق خدا و دین بودن را به نوجوان‌ها آموزش بدهند. نوجوان ما با حرف نمی‌تواند از بندگی در کنار زندگی لذت ببرد.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: در مسجد باید روابط خوب باشد. ما در مسجد می‌خواهیم یک جمع ایمانی را تشکیل بدهیم. بنابراین باید یک حال خوش به بقیه منتقل کنیم. نباید نوجوان ما حال خوش را فقط در گیم‌نت تجربه کند. ما باید این فضا را در مسجد نیز فراهم کنیم.

آن هنگام که دغدغه‌مندان ما نیازهای روز جامعه را در بستر معنوی پاسخ می‌دهند، مردم به خصوص نوجوانان سبب رونق بستری مانند مسجد می‌شوند و شاید بتوان گفت غفلت از این مسئله مهم، خسارتی است که در طول سالیان متمادی جبران‌پذیر نیست.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.