پس از رفت و آمد هیئت‌های عربستانی به مشهد، بسیاری از تجار و صادرکنندگان و بازاریان مشهدی از جمله فیروزه تراشان، به گشایش این بازار چشم دوخته اند و در حال آماده سازی کالای خود برای عرضه به عربستانی ها هستند.

افزایش ۳۰ درصدی تراش فیروزه

به گزارش قدس خراسان، با از سر گیری گفت‌وگوهای ایران و عربستان پس از چندین سال، صادرات ایران به عربستان به ۱۵میلیون دلار نزدیک شد. پس از رفت و آمد هیئت‌های عربستانی به مشهد، بسیاری از تجار و صادرکنندگان و بازاریان مشهدی که پیش از این سهمی در بازار پرسود عربستان داشتند با امید بیشتر در تلاش و تکاپو هستند تا دوباره سهمی از حضور زائران این کشور داشته باشند. 

یکی از بازارها و کالاهای صادراتی به عربستان، گوهرسنگ‌ها و زیورآلات دست‌ساز بوده که اهالی آن این روزها چشم به نتایج مذاکرات و حضور عربستانی‌ها در مشهد دوخته‌اند.

در این زمینه رئیس اتحادیه فیروزه‌تراشان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان گفت: عربستان با توجه به سلیقه مردم آن، در بحث صادرات و رونق بازار گوهرسنگ‌هایی مانند فیروزه جایگاه بسیار مهمی دارد.

مجید مدالیان با اشاره به تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و انگشترهای دست‌ساز در بازار مشهد، تصریح کرد: در حدود ۱۰ سال پیش ما عقیق یمنی را بیشتر از عربستان وارد می‌کردیم و در مقابل زیورآلات دست‌ساخته به سعودی‌ها می‌فروختیم.

وی افزود: پیش از اتفاقات سیاسی بین ایران و عربستان، یکی از بازارهای صادراتی گوهرسنگ‌ها برای ما، عربستان بود.

رئیس اتحادیه فیروزه‌تراشان مشهد با اشاره به ظرفیت حضور مسلمانان جهان در عربستان بیان کرد: عربستان کشوری توریست‌پذیر است و مسلمانان از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند و همین امر فرصت مهمی است که می‌تواند به ویژه برای تجار و صادرکنندگان گوهرسنگ‌ها بسیار سودآور باشد.

مدالیان با اشاره به شرایط خوب تولیدکنندگانی که بازار مقصدشان عربستان است، اظهار کرد: پس از بروز مشکلات سیاسی، تجار و بازرگانان گوهرسنگ‌ها به ویژه فیروزه از طریق عراق وارد این ارتباط شدند و کالای خود را برای فروش به این کشور ارسال می‌کردند که مشکلات و سختی خودش را دارد.

وی با یادآوری پتانسیل‌های جذب گردشگر خارجی مشهد از جمله بارگاه مطهر امام هشتم(ع) عنوان کرد: به غیر از صادرات به عربستان، حضور زائران عربستانی در مشهد برای زیارت هم یک بازار دیگر است که باید برای این فرصت آمادگی لازم را داشته باشیم.

رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد افزود: در برابر افزایش قیمت دلار، صنایع دستی ما بسیار ارزان تمام می‌شود و با نگاه دقیق، یک فرصت درآمدی عالی برای رونق بازار جواهرات و گوهرسنگ‌ها به حساب می‌آید. 

مدالیان ضمن اشاره به اخبار حضور هیئت‌های عربستانی در مشهد عنوان کرد: از زمان انجام توافقات، تولیدکنندگان فیروزه شروع به افزایش تولیدات خود کرده‌اند که این عدد به طور رسمی با رشد ۳۰درصدی تولیدات در این زمینه همراه بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم با حضور عربستانی‌ها بازار مشهد در عرضه گوهرسنگ‌ها و فروش زیورآلات ۳۰درصد رشد کند. 

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان با در نظر گرفتن شرایط پیش از اتفاقات و حجمی که از بازار در اختیار داشته‌اند، مشغول تولیداتی هستند که مطابق سلیقه مشتری عربستانی است. 

رئیس اتحادیه فیروزه تراشان با تشریح سلیقه مشتری عربستانی گفت: مشتری عربستانی به سمت کارهای ساده و اصل گرایش دارد که سایر مشتری‌های عرب این سلیقه را ندارند. 

مدالیان با اشاره به اینکه به صورت کلی بازار عربستان را در این مدت از دست ندادیم، متذکر شد: اما خیلی محدود توانستیم عمل کنیم و با از بین رفتن محدودیت‌ها دوباره به صورت مستقیم می‌توانیم وارد دادوستد شویم و سهم بیشتری از این بازار ببریم. 

وی ۷۰ درصد بازار گوهرسنگ‌های مشهد را در حوزه فیروزه دانست و افزود: پس از فیروزه، رتبه دوم را عقیق رنگ شده دارد.

رئیس اتحادیه فیروزه تراشان مشهد با بیان اینکه این عقیق‌ها، ارزش تجاری دارد و ارزش معنوی ندارد، تصریح کرد: در صادرات به ترکیه و پاکستان عقیق هم صادر می‌کنیم.

مدالیان در پایان بیان کرد: سعودی‌ها زمرد، فیروزه و عقیق مصرف می‌کنند و به انواع یاقوت و سنگ‌های ساختگی به ندرت علاقه دارند و بازار سنگ‌های ساختگی در بین عراقی‌ها و یمنی‌ها گرم است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.