مدیر عامل آب منطقه ای یزد با بحرانی خواندن وضعیت آبخوان‌های استان و کسری سالیانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی در یزد، گفت: انتقال آب از خلیج فارس، برکات زیادی را برای استان یزد بهمراه خواهد داشت.

افت سالیانه ۵۰ سانتیمتر در سفره‌های آب زیرزمینی یزد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد مهدی جوادیان زاده» با اشاره به این که استان یزد یکی از خشک‌ترین مناطق کشور است و همیشه میزان بارش‌ها و روان‌آب‌ها در یزد کم بوده و نسبت به متوسط کشور کمتر از نصف است، افزود: نیاز آبی در استان یزد به شدت احساس می‌شود و توسعه‌هایی که در استان اتفاق افتاده، باعث شده است از ظرفیت آبخوان‌ها برداشت شود لذا اکنون تمام دشت‌هایی که در استان یزد وجود دارند، ممنوعه هستند.

وی با بیان این که سالیانه نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ سانتیمتر افت در سفره‌های آب زیرزمینی داشته‌ایم، اظهار کرد: وضعیت آبخوان‌ها در استان بحرانی است و سالیانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد که همه اینها باعث شده برای برداشتن فشار از منابع آب زیرزمینی استان، تصمیماتی اتخاذ شود.

جوادیان زاده یکی از روش‌های مورد تاکید در این رابطه را استفاده از منابع آب غیرمتعارف خواند که در این خصوص می‌توان به انتقال آب از دریا و استفاده ار پساب‌ها اشاره کرد.

وی گفت: برنامه ریزی دقیقی در استفاده از پساب‌های استان صورت گرفته و در حوزه بازچرخانی و خط سبز آب‌رسان، فعالیت‌هایی انجام شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این که دو استان یزد و کرمان، پیشتاز در امر انتقال آب دریا هستند و با توجه به تجربه موفقی که به عنوان خط صنایع مشهود است، انتقال آب دریا به این دو استان نیز در دستور کار است به نحوی که با کلنگ زنی رئیس جمهور خط دوم انتقال آب خلیج فارس و بحث باز تخصیص صنایع در سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

جوادیان زاده در پایان با بیان این که موضوع بازتخصیص آب به صنایع و معادن موجود در راستای کم کردن فشار فعلی‌ روی آبخوان‌های استان، گفت: تامین آب صنایع استان و کشاورزی پربازده یکی از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام است و اجرای خط انتقال آب خلیج فارس، برکات بسیاری را برای استان به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.