۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 865200

بلژیک اعلام کرد رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» جاسوس محکوم شده در ایران را به این کشور بازگرداند.

درخواست بلژیک برای آزادی جاسوسش در ایران

به گزارش قدس انلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بعد از آن که یک دادگاه عالی در بلژیک موافقتنامه انتقال محکومان با ایران را تایید کرد، بلژیک سه‌شنبه (۱۸ آوریل) اعلام کرد رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» را به این کشور بازگرداند. 

سخنگوی «حجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک به این خبرگزاری گفت: می‌توانم تایید کنم که بلژیک امروز درخواستی برای انتقال آقای وند کاستیل به ایران ارائه کرده است. 

حجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک دوشنبه شب ۲۸ فروردین ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. موضوعات کنسولی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه،‌ دادگاه انقلاب اسلامی تهران بیست دی برای چهار عنوان اتهامی تبعه بلژیک که چندی پیش دستگیر شده بود، حکم بدوی صادر کرد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده الیویر وند کاستیل متهم به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان بوده است.

دادگاه پس از برگزاری جلسات دادگاه با حضور معاون دادستان، متهم و وکیل مدافع وی در نهایت در رابطه با اتهام اول، جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، تبعه بلژیک را به ۱۲/۵ سال حبس محکوم کرد. همچنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهام دوم، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز وند کاستیل را به ۱۲/۵ سال حبس محکوم کرد. 

در مورد اتهام سوم، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار، رئیس دادگاه برای تبعه بلژیک ۲/۵ سال حبس، ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز و ۷۴ ضربه شلاق حکم صادر کرد.

در مورد اتهام چهارم، پولشویی به میزان ۵۰۰ هزار دلار، هم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این فرد ۱۲/۵ سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشویی در نظر گرفت.

این درخواست بروکسل در حالی مطرح می‌شود که دولت و دستگاه قضایی این کشور علی رغم تصویب توافقنامه مبادله زندانیان بین دو کشور و حکم دادگاهی در بلژیک برای رفع ممنوعیت استرداد اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که با نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره مصونیت دیپلماتیک بیش از 4 سال است در بازداشت غیر قانونی در این کشور به سر می‌برد از انتقال و مبادله وی امتناع کرده است.

پایان پیام

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.