مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی گفت: وقتی یک محله یا خیابان به نام یک شهید مزین می‌شود، یا حتی وقتی والدین یک شهید در محله‌ای حضور دارند، برکات حضورشان به همه افراد محله می‌رسد.

شهدا رفیق محله‌اند

به گزارش قدس خراسان، شهدا را به‌نوعی می‌توان چراغ هدایت و روشنگر زندگی دانست. بی‌شمار بودند افرادی که به واسطه آشنایی با یک شهید دچار تغییرات زیادی شدند و به رشد رسیدند. حتی وقتی یک محله یا خیابان به نام یک شهید مزین می‌شود، یا حتی وقتی والدین یک شهید در محله‌ای حضور دارند، برکات حضورشان به همه افراد محله می‌رسد. 

حسن بخشی، مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی از برکات حضور یک شهید گمنام در محله پنجتن مشهد اظهار کرد: پس از دوسال ‌و نیم پیگیری قرارگاه جهادی شهید علیمردانی، در دی ماه سال ۱۴۰۱ مصادف با سالروز شهادت سردار سلیمانی، یک شهید در بوستان ارم محله پنجتن خاکسپاری شد. پس از آن با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، مجموعه‌های دیگر را هم درگیر کار کردیم.

همدلی تشکل‌ها از برکت شهید بود

وی یادآور می‌شود: به طور مثال علاوه بر مراسمی‌ که برای خود شهید برگزار کردیم، در نیمه شعبان ۲۵ تشکلی که پیش از آن تنها کار می‌کردند، با کمک هم یک خیابان مهدویت راه‌اندازی کردند. در این خیابان غرفه‌هایی برپا شد و تشکل‌ها سه روز به مردم به صورت رایگان خدمات مختلفی از جمله پزشکی، نذری، مهدکودک، مشاوره و... ارائه کردند. همدلی و همکاری این تشکل‌ها در این محله اتفاق بسیار خوبی بود که به برکت وجود شهید رخ داد.

حضور بی‌سابقه مردم در جوار شهید

مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی درباره ماه مبارک رمضان می‌گوید: با مشورت‌هایی که انجام شد، تصمیم گرفتیم با توجه به شرایط محله، هر ۳۰ شب ماه رمضان به مردم افطاری ساده بدهیم. هر شب بین ۳ تا ۴ هزار نفر در جوار شهید میهمان سفره افطاری ساده بودند و استقبال بسیار خوبی صورت گرفت به خصوص در شب‌های قدر و ولادت امام حسن(ع)، استقبال مردم طوری بود که اهالی محله نیز باور نمی‌کردند.

بخشی با اشاره به اینکه چند نفر از مسئولان استانی در این ایام به صورت سرزده در برنامه حضور یافتند و مطالبات مردم محله را شنیدند؛ رفع مشکلات مردم را از جمله اتفاق‌های خوب این برنامه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در ماه رمضان علاوه بر توزیع بین ۳ تا ۴ هزار وعده نذری و برپایی سفره افطار، مراسم ویژه برای روزه‌اولی‌ها و فعالیت‌های قرآنی خوبی نیز انجام شد.

تلاش می‌کنیم بچه‌های محله را پای کار بیاوریم

وی توجه به نوجوانان را مهم می‌داند و تصریح می‌کند: تأکید ما این است که در تمام برنامه‌ها، بچه‌های خود منطقه پای‌ کار باشند. ما می‌خواهیم بعد از چند وقت خود این بچه‌ها کار را دست بگیرند و جایگزین شوند. اوایل برنامه افراد محله چندان تمایلی به همکاری نداشتند اما حالا تعداد زیادی خادم افتخاری جذب شدند و پای کار هستند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی با اشاره به مطالباتی که مردم در این مدت از مسئولان داشتند اظهار می‌کند: تعداد نگهبان‌های پارک خیلی کم است و ما درخواست دادیم نگهبانی به حفاظت فیزیکی واگذار و تعداد آن‌ها نیز بیشتر شود، پیشنهاد ما هم این بود که از بسیجی‌های محله استفاده شود.

بخشی افزایش روشنایی پارک، جلوگیری از ورود موتور به پارک و افزایش گشت‌های انتظامی در محله را از دیگر مطالبات مردم برمی‌شمارد و ادامه می‌دهد: قرار است مقبره این شهید بزرگوار نیز با اولویت معماری ایرانی-اسلامی ساخته شود.

تهدید جانی برای خاکسپاری شهید!

وی در مورد آسیب‌های اجتماعی این منطقه و تأثیرات حضور شهید بر این آسیب‌ها نیز صحبت کرد.

مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی می‌گوید: در این منطقه آسیب‌های اجتماعی زیاد بود. برای مثال وقتی خاکسپاری شهید در این منطقه قطعی شد، از سمت قاچاقچی‌ها و خرده‌فروش‌های مواد مخدر که در پارک مستقر بودند تهدید جانی شدیم. حتی همین اواخر هم در طول برنامه‌ها ما را تهدید می‌کردند که از این محله برویم اما چون مردم پای کار آمدند، این افراد مجبور شدند از پارک بروند.

بخشی می‌افزاید: پیش از آمدن شهید شنیده بودم همین اراذل و اوباش خانم‌ها و دختران را اذیت می‌کنند، اما به برکت حضور این شهید، پای آن‌ها از این فضا قطع شد تا خانواده‌ها بتوانند با آرامش رفت و آمد کنند.

برگزاری برنامه استعدادیابی در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به اهمیت استمرار فعالیت در این مناطق بیان می‌کند: قرارگاه شهید علیمردانی بزرگ‌ترین تیم پزشکی را در استان دارد که شامل ۱۵۰ پزشک و پیراپزشک است. بیمارستان صحرایی آن نیز به مدد این تیم بسیار موفق و معروف است. عمده فعالیت ما نیز در حاشیه شهر است و چنانچه مناطقی از کشور احتیاج به کمک داشته باشد، در آنجا حاضر می‌شویم.

مسئول قرارگاه جهادی شهید علیمردانی نکته مهم را استفاده از ظرفیت نیروی انسانی محله به جای ظرفیت قرارگاه عنوان می‌کند و می‌گوید: علاوه بر برنامه‌های گسترده‌ای که مطرح شد، همین بچه‌ها ایستگاه‌های صلواتی، مجلس روضه و نماز جماعت برپا می‌کنند. ما در واقع این بچه‌ها را برای برگزاری مراسم بزرگ پشتیبانی می‌کنیم.

بخشی با ذکر مثالی توضیح می‌دهد: برای نخستین بار قرار است در این پارک نماز عید فطر اقامه شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز تلاش می‌کنیم برنامه‌ای برای استعدادیابی در منطقه پنجتن و گلشهر برگزار کنیم و به این بچه‌ها در موضوعات تحصیلی و رفع نیازشان به آن‌ها کمک کنیم تا بتوانند پیشرفت کنند. سعی می‌کنیم این ارتباط را با دانش‌آموزان منطقه حفظ کنیم و پس از این هم به سراغ مدرسه‌های منطقه خواهیم رفت تا ان‌شاءالله به نتایج خوبی برسیم.

فعالیت فرهنگی و اجتماعی در حاشیه شهر، اگر مردمی شود می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق داشته باشد. بازگو کردن نمونه‌هایی مثل فعالیت در این منطقه، می‌تواند الگویی برای فعالان فرهنگی شود.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.