۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 867666

ترکیه پس از احداث و بهره برداری از نخستین نیروگاه هسته‌ای خود در منطقه آک.کویو استان مرسین در ساحل دریای مدیترانه، قصد دارد که دو نیروگاه دیگر نیز در مناطق شمالی و غربی این کشور احداث کند.

ترکیه دو نیروگاه هسته‌ای دیگر می‌سازد

به گزارش قدس آنلاین؛  به نقل از تارنمای خبر.۷ ترکیه، نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور که توسط شرکت روس اتم روسیه و با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در مدت پنج سال احداث شده،۲ روز پیش طی آیینی با حضور «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری ترکیه و روسیه به صورت ویدئو کنفرانس در منطقه آک‌کویو استان مرسین به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست این نیروگاه با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات پس از تحویل سوخت روسی و با بارگذاری رسمی میله‌های سوخت تامین شده توسط این کشور وارد مدار تولید انرژی شد و سه فاز دیگر آن نیز پس از تکمیل تا یک سال آینده، ۱۰ درصد از کل نیاز برق ترکیه را تامین خواهد کرد.

تارنمای خبر.۷ ترکیه اعلام کرد که دولت ترکیه ساخت نیروگاه دوم را در استان سینوپ در شمال این کشور و در سواحل دریای سیاه سرعت بخشیده و مطالعات فنی و مکان یابی نیروگاه سوم در سواحل بخش اروپایی ترکیه نیز آغاز شده است.

این رسانه بدون اشاره به کیفیت و ظرفیت نیروگاه‌های جدید، اعلام کرد که وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در حال مذاکره با کشورهای علاقه‌مند به این پروژه‌‎ها و کلید زدن احداث دومین نیروگاه هسته‌ای در استان سینوپ است.

پیش از این اعلام شده بود که دومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در استان سینوپ با همکاری ژاپن احداث خواهد شد ولی شواهد نشان می دهد که مذاکرات در این زمینه به نتیجه نرسیده و بنا به اعلام خبر.۷ ترکیه، با تکمیل مطالعات ارزیابی زیست محیطی این پروژه و آغاز مذاکرات فنی با طرف روسی، احتمالا این پروژه نیز با همکاری این کشور اجرا خواهد شد.

پنج سال پیش مقامات وقت ترکیه از احداث سومین نیروگاه هسته‌ای این کشور با همکاری چین خبر داده بودند ولی هنوز مکان دقیق و جزئیات مذاکرات و کشور مشارکت کننده با ترکیه در احداث سومین نیروگاه مشخص و اعلام نشده است.

تارنمای خبر۷ ترکیه اعلام کرد که سواحل منطقه تراکیه(بخش اروپایی ترکیه) برای احداث نیروگاه سوم هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شده و کارشناسان در حال مطالعه برای یافتن منطقه مناسب برای احداث این نیروگاه هستند.

اردوغان روز گذشته در پیامی خطاب به جوانان ترکیه با اشاره به افتتاح نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور گفت که با این کار، رویای ۶۰ ساله ترکیه به واقعیت تبدیل شد.

وی بیان کرد: ترکیه در سال های گذشته به علت غفلت در استفاده از انرژی هسته ای از میلیاردها دلار سود و از فرصت مهم تامین امنیت انرژی و استقلال خود محروم شده است.

استفاده از انرژی هسته‌ای در سال ۱۹۶۲ وارد دستور کار دولت ترکیه شده و همان سال یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام تی.آر.۱ در ناحیه «کوچوک چکمجه» استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته‌ای راه‌اندازی شد.

دولت آنکارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاکید کرده که قصد دارد در یک دوره بلند مدت، حداقل ۲۰ درصد انرژی برق این کشور را از طریق نیروگاه‌های هسته ای تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.