صدراعظم سابق آلمان مدعی است که در دوران صدارتش، برای جلوگیری از وقوع جنگ جاری در اوکراین از هیچ تلاشی دریغ نکرده است!

مرکل: هر کاری از دستم بر می‌آمد برای جلوگیری از درگیری در اوکراین انجام دادم

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از نشریه دی‌تسایت/Die Zeit، آنگلا مرکل، صداعظم سابق آلمان مدعی شده که برای جلوگیری از جنگ کنونی بین روسیه و اوکراین، از هر ابزاری که در اختیار داشته، استفاده کرده اما به نتیجه نرسیده است.

مرکل در گفت‌وگو با این نشریه درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: ار هر چه در اختیار داشتم استفاده کردم تا از این شرایط جلوگیری کنم و اینکه تلاشم موفقیت‌آمیز نبود، دلیل نمی‌شود که بگوییم تلاش کردن از اساس اشتباه بوده است. دیپلماسی یک ضرورت است.

با این حال، مرکل به دفعات از سیاستش در قبال روسیه دفاع کرد و تلاش‌ها در راستای حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین پس از اتفاقات سال ۲۰۱۴ در کریمه که بخشی از توافق موسوم به «مینسک» بود را «صحیح» خواند.

وی درباره این موضوع نیز تاکید کرد: از ین اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک حمایت می‌کنم. آن روزها درباره اوکراین خیلی نگران بودم. در کمال شرمندگی و تاسف، افراد زیادی بودند که به این موضوع علاقه‌ای نداشتند.

به گفته مرکل، شورای اروپا، آلمان و فرانسه برای حل و فصل جنگ در شرق اواکراین تلاش‌های زیادی کردند. مرکل می‌گوید که او در آن روزها با پیترو پوروشنکو و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور وقت و کنونی اوکراین بارها صحبت طولانی داشته است.

وی مدعی شد: زلنسکی انتقادات زیادی به توافق مینسک داشت. او پیش‌تر در جریان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود که معتقد است این توافق «غیرممکن» است.

مرکل در گفت‌وگویی با همین نشریه به تاریخ دسامبر ۲۰۲۲، با تاکید بر اینکه توافق مینسک در سال ۲۰۱۴ با هدف «خریدن زمان» برای اوکراین صورت گرفته و اضافه کرده بود که «برای همه روشن بود» جنگ متوقف شده اما مشکل مرتفع نشده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بعدها گفت که به نظرش اظهارات مرکل، کاملاً غیرمنتظره و ناامیدکننده بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.