مراسم گرامی‌داشت روز خلیج فارس با حضور امیر دریادار سیاری توسط مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز برگزار شد.

امیر دریادار سیاری: موقعیت استراتژیک خلیج فارس مسیری برای احیای تمدن دریایی است

به گزارش قدس آنلاین، ، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری ضمن گرامی‌داشت روز خلیج فارس، به اهمیت دریا پرداخت و اظهار داشت: آنچه باعث شد به سلطه ۱۲۰ساله پرتغالی‌ها خاتمه داده شود، لشکری از فارس به‌فرماندهی امام‌قلی‌خان بود و این پیروزی بزرگ به لشکریان استان فارس برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه نام خلیج فارس در اسناد تاریخی مرتبط موجود است، با یادآوری این‌که کشور ایران هم در شمال و هم جنوب به دریا منتهی می‌شود، ادامه داد: خلیج فارس از نظر مساحت نصف دریای خزر با عمقی کمتر از دریای خزر است، اما از نظر موقعیت جغرافیایی دارای ارزش و اهمیت خاصی است.

دریا منبع قدرت و ثروت است

دریادار سیاری با تأکید بر اهمیت دریای آزاد در امور مختلف سیاسی، اقتصادی و دیگر موارد برای دولت‌ها، تصریح کرد: دریا منبع قدرت و ثروت است و کشورهایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت دارند.

وی با تذکر اینکه اگر توانایی بهره‌مندی از دریا را نداشته باشیم، به‌شدت عقب می‌مانیم، اضافه کرد: صنایع دریایی، ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد.

دریادار سیاری با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا تا به این حد دریا اهمیت ندارد، خاطرنشان کرد: هر قدرتی در خلیج فارس استقرار یابد، می‌تواند بر اروپا، آمریکا و... حکم براند، و این همان دلیلی است که ابرقدرت‌ها سعی در به‌دست‌گیری کنترل و اداره خلیج فارس دارند.

وی با تاکید بر استفاده گسترده از دریا در راستای ترویج مشاغل مختلف یادآور شد: منابع غذایی، صنعت گردشگری، انرژی، مزارع دریایی، از جمله کارهایی است که می‌توان در دریا انجام داد.

دریای عمان خط مقدم دفاع از خلیج فارس

سیاری با اشاره به حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دریاها خاطرنشان کرد: کشورهایی که به دریا راه ندارند، مثل این است که در زندان هستند.

وی با اشاره به بیانات مختلف مقام معظم رهبری درباره خلیج فارس و دریای عمان، خط مقدم دفاع از خلیج فارس را دریای عمان دانست و افزود: خط‌مشی دولتمردان ایران قبل از انقلاب، در زنجیره خدمت به ناتو بود، اما بعد از انقلاب، در تفکر دولتمردان این بحث متفاوت شده است.

مرزهای دریایی مناسبی را در کشور داریم

دریادار سیاری با بیان اینکه مرزهای دریایی مناسبی را در کشور داریم، گفت: ایران چهارراه ترانزیت جهان است و مسیر آبی این کشور هم گسترده است که در امر پیشبرد اقتصادی می‌تواند مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

لزوم بهره برداری بیشتر از اقتصاد دریایی

وی با یادآوری اینکه ما نتوانسته‌ایم از اقتصاد دریایی آن‌چنان که باید بهره‌برداری کنیم، ادامه داد: در حمل‌ونقل دریایی هم ضعیف هستیم و همچنین شهرهای ساحلی هم شهرهای مهمی را نداریم.

وی با اظهار اینکه تشکیل کارگروه اقتصاد دریامحور در سازمان برنامه و بودجه از کارهای خوبی است که در این زمینه انجام شده است، افزود: در برنامه دولت سیزدهم ساخت شهرهای جدید در نوار ساحلی هم برای تمرکز جمعیتی و هم کشاورزی و آبخیزداری، پیش‌بینی شده است که کاری ارزشمند است.

وی توسعه فرهنگ دریایی، ایجاد قدرت دریایی و احیای تمدن‌ دریایی را از راهکارهای برون‌رفت از این بحران عدم استفاده از دریا عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.