سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اختصاص سهمیه جدید داروی فاکتور ۸ برای بیماران هموفیلی مشهد خبر داد.

 اختصاص سهیمه جدید داروی فاکتور ۸ برای بیماران هموفیلی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه نشست خبری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت هفته سلامت در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست با تاکید بر اینکه طرح «پزشکی خانواده»اولویت اول امسال است، از اهمیت ویژه اجرای این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت گفت.

دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه از نهم تا شانزدهم اردیبهشت ماه هفته سلامت است که امسال به نام «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» نامگذاری شده است، عنوان کرد: روزهای این هفته شامل «پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت»،«جوانی جمعیت و سالمندی سالم»، «دسترسی عادلانه به سلامت»، «جامعه سالم و رشد و تولید»، «اقتصاد خانواده و پزشکی خانواده»، «سلامت و رسانه» و «پزشکی خانواده و سبک زندگی سالم» است.

نرخ باروری مشهد کمتر از ۱.۶ است

وی در ادامه به تشریح سایر اولویت‌های نظام سلامت در سال جاری پرداخت و گفت: جوانی جمعیت، دومین اولویت در حوزه نظام سلامت است. براساس شاخص‌های رسمی، نرخ باروری یا «تی اف آر» ۲.۵ درصد نماد باروری بالا، ۲.۱ متوسط و کمتر از ۲ درصد هم شاخص باروری ضعیف و نشانه روبه پیری رفتن جامعه است و خراسان رضوی اکنون شاخص باروری ۲.۱ و مشهد شاخص ۱.۶ درصدی دارد که شرایط مساعدی محسوب نمی‌شود. همچنین در سه شهرستان درگز، قوچان و کلات شرایط به مراتب ضعیف‌تر و شاخص ۱.۴ داریم که اصلا مناسب نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۱۵ الی ۲۰ درصد زوج‌ها نابارور هستند، افزود: پنج مولفه ازدواج، فرزندآوری، باروری، سقط و طلاق در بحث جوانی جمعیت تاثیرگذار است که ما در دانشگاه علوم پزشکی بر دو مولفه باروری و سقط تاکید فراوانی داریم.

۳۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشارخون هستند

حسینی با اشاره به غربالگری‌های انجام شده در سال گذشته عنوان کرد: ۱۲.۴ درصد از افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت و ۳۰ درصد نیز مبتلا به فشار خون هستند و در این راستا، ۳۰ هزار مورد پیگیری و غربالگری شکل گرفته است. همچنین از ۸۵ هزار نوزاد، آزمایش نمونه خون پاشنه پا گرفته ایم که ۴۰۰ مورد برای غربالگری دیابت و فشار خون شناسایی شده اند.

وی در ادامه به حیوان گزیدگی ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۷۷ درصد سگ، ۱۶ درصد گربه و ۷ درصد سایر حیوانات و جانوران بوده اند. در این راستا، ۶۶ هزار واکسن هاری به میزان ۲۲۸ دوز تزریق شده است و ۳ هزار و ۳۰۰ سرم هاری استفاده شده است و در کل هزینه ای معادل ۷۸ میلیارد تومان برای این بیماری هزینه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در مسئله غربالگری سرطان پستان، ۲۶۰ هزار مورد غربالگری بانوان ۳۰ تا ۶۹ سال صورت گرفته است.

حسینی در پاسخ به خبرنگاران گفت: اخرین آماری که از مسمومیت دختران دانش اموز داریم مربوط به یک هنرستان در بلوار اندیشه است که طی آن ۲۱ دانش اموز با گزارش بویی شبیه فلفل به بیمارستان منتقل شدند.

پیگیری مشکل دارویی بیماران هموفیلی

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس خراسان درباره کمبود داروی فاکتور ۸ برای بیماران هموفیلی گفت: بر اساس گزارش‌های بیماران هموفیلی درباره کمبود داروی فاکتور ۸، این مشکل به معاونت غذا و داروی تهران منعکس شد و با رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار شد سهمیه جدید این دارو به بیماران هموفیلی مشهد تخصیص داده شود.

دکتر حسن وکیلی افزود: در خصوص عدم پوشش کامل بیمه ای برای داروهای وارداتی بیماران هموفیلی مکاتبات و پیگیری هایی انجام داده ایم و امیدواریم زودتر مشکل بیماران حل شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع ۳ هزار بازدید نظارتی از ۹۷۰ داروخانه دولتی، خصوصی مشهد انجام شده است.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۲۶ هزار و ۴۰۰ مورد تماس با سامانه تلفنی ۱۹۰ جهت پیدا کردن داروهای کمیاب برقرار شده است.

وکیلی متذکر شد: ۲۳۰۰ واحد عطاری و باشگاه ورزشی تحت نظارت معاونت غذا و دارو است و در همین راستا یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد دارو و مکمل غیرمجاز از عطاریها و باشگاههای ورزشی کشف شده است که ارزش ریالی آن ۱۵۰ میلیارد ریال براورد میشود. واحدهای بدون مجوز نیزدر قالب شکایتها و گزارشهایی که میرسد بررسی میشود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد عطاری ها مجوز ندارند، افزود: همچنین در حوزه مراکز ترک اعتیاد در مشهد، ۴۷۰ مرکز تحت نظارت بازرسی شدند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین

به اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی قاچاق‌شده در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ۱۸۹ هزار داروی غیرمجاز وارداتی کشف شد و در اختیار نهادهای مرتبط قرار گرفت و بعد از بازبینی برای استفاده یا امحای آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

انجام ۲۷۰ عمل کاشت حلزون در مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این جلسه خبری با اشاره به وضعیت روتاویروس گفت: ما هر اپیدمی‌ای را رصد می‌کنیم و پس از آنکه به ظن آزمایشگاهی برسیم، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در حوزه ویروس مذکورهم فعلا در حد ظن بالینی هستیم و نمونه‌هایی گرفته شده است که به تهران فرستاده‌ایم.

دکتر شاپور بدیعی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ با راه اندازی مرکز سطح یک ناباروری در کاشمر۷۰۰ زوج نابارور را در این شهرستان غربالگری کردیم، افزود: همچنین بیمارستان امام رضا(ع) به سطح ۳ غربالگری ناباروری که پیشرفته‌ترین سطح است، مجهز شده است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای نظام ارجاع اولین سطح آن را مراکز بهداشت عنوان کرد و گفت: سطح ۲ و ۳ بیمارستانهای عمومی و تخصصی هستند و اگر کسی از طریق مسیر نظام ارجاع به بیمارستان معرفی شود مشمول تعرفه های تخفیفی در این حوزه میشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و پزشکی به عنوان اولویتی مهم، به کاشت ۲۷۰ مورد کاشت حلزون با هزینه ای بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان طی سال گذشته به صورت رایگان اشاره کرد و گفت: کاشت حلزون در کشور ما کاملا رایگان است اما متاسفانه برخی افراد به علت بی اطلاعی از این موضوع برای انجام این عمل به کشور ترکیه میروند و متحمل هزینه های زیادی میشوند.

بدیعی اظهار کرد: همچنین ۳ هزار کودک نارس در حوزه تحت پوشش دانشگاه غربالگری بینایی شده‌اند و از این حیث، هیچ کودک نارسی نبوده است که غربالگری نشده باشد.

وی با اشاره به تأمین و تجهیز ۶ هزار میلیارد تومانی وسایل درمانی در سال گذشته، گفت: دستگاه «آنژیوگرافی بای پلین» ویژه لخته‌های عروق مغزی و دستگاه «توموگرافی» پیشرفته سرطان از سال گذشته در مراکز درمانی معتبر ما نصب شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: سه شنبه هفته گذشته تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد و ما روز بعد ستاد نظارت بر تعرفه های پزشکی را با حضور تعزیرات و نظام پزشکی برگزار کردیم. افزایش ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است اما برخی انجمنها معتقدند تورم از این تعرفه ها بیشتر است.

بدیعی بیان کرد: آمار قابل توجهی از برخورد با دریافت هزینه بیشتر از تعرفه های ابلاغی داریم و گزارشهایی که مردم از طریق تلفن ۱۹۰ به ما اطلاع دهند پیگیری میکنیم، هفته گذشته یک بیمارستان را ۵ میلیارد تومان جریمه کردیم، همچنین سال گذشته بیش از ۳۰۰ پرونده با کمک تعزیرات تشکیل دادیم و با متخلفان این حوزه برخورد کردیم و حتی چند نفر را برای سه سال از طبابت محروم کردیم.

وی عنوان کرد: روز گذشته دو نفر از افراد سودجو که به اسم دندانپزشک ارائه خدمات پزشکی کرده بودند دستگیر کردیم و محل کارشان هم پلمب شد اما مردم باید آگاه باشند که برای هزینه کمتر به مراکزی که مطمئن نیستند و مجوز ندارند مراجعه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.