دَنیلو ایروولینو یکی از اولین دانشگاه های آنلاین ایتالیا را در سن ۲۸ سالگی راه اندازی کرد و پانزده سال بعد آن را به قیمت بیش از ۱ میلیارد دلار فروخت. اکنون این کارآفرین ۴۵ ساله در تلاش است تا خود را بازیابی کرده تا بفهمد که با ثروت جدیدش چه

وقتی ناگهان صاحب یک میلیارد دلار شوید چه می‌کنید؟

به گزارش قدس آنلاین، در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱، دانیلو ایروولینو، سندی را امضا کرد که زندگی او را تغییر داد. دو سال پس از فروش ۵۰ درصد از سهام شرکت خود با نام «مولتی‌ورسیتی» که خودش تاسیس کرده بود و به یکی از بزرگترین دانشگاه های آنلاین در اروپا تبدیل شده بود، به شرکت سهام خصوصی سی وی سی کپیتال پارتنرز، بقیه سهام خود را نیز به قیمت ۱.۳ میلیارد دلار به این شرکت فروخت. او با یک خودکار و کاغذ، کسب و کاری را که ۱۵ سال از عمرش را صرف ساختن آن کرده بود، رها و بدون اینکه دیگر کار روزانه ای داشته باشد، ناگهان خود را در زیر آبشاری از پول نقد دید.

پس از کسر مالیات، برای ایروولینو تقریباً یک میلیارد دلار باقی ماند که باعث شد در مطبوعات ایتالیا به او لقب «آقای میلیاردی» بدهند. سپس قسمت سخت ماجرا فرا رسیده بود و آن این بود که این فرد تازه میلیاردر شده ثروت جدید خود را چگونه خرج می کرد؟

ایروولینو ۴۵ ساله در حالی که روی مبل سفید در هال پر از تزئینات طلایی ویلایش در مرکز رم نشسته بود، در این رابطه به خبرنگار فوربز می گوید: «من چالش های جدیدی می خواستم. من دوست دارم خودم را در بسیاری از صنایع مختلف دوباره بازیابی کنم.»

اکنون تازه ترین میلیاردر ایتالیایی به دنبال علایق خود است و برنامه‌هایی را برای «انقلابی کردن» کسب‌وکارها در طیف وسیعی از صنایع در دست اجرا دارد. هجده ماه پس از فروش سهام دانشگاه اینترنتی اش، ایروولینو حداقل ۲۰۰ میلیون دلار برای چیزهای مختلف، از خرید یک تیم فوتبال و یک شرکت امنیت سایبری گرفته تا املاک و مستغلات و یک شرکت رسانه ای که صاحب یکی از مشهورترین مجلات ایتالیا است، خرج کرده است. او می‌گوید که می‌خواهد با سرمایه‌گذاری در چندین استارت‌آپ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، روی حوزه فناوری تمرکز کند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق ثروت او نقد همچنان است. نشریه فوربز ارزش دارایی های ایروولینو را ۱ میلیارد دلار تخمین می زند که بیش از دو سوم آن به صورت نقد و سهام نگهداری می شود.

اقامتگاه اصلی او، کاخ ایروولینو در رم که دارای سقف‌های نقاشی شده و مجسمه‌های مرمری است، پیامی واضح را نیز برای هر کسی که هنوز نام او را نشنیده است ارسال می‌کند: کارآفرینی از استان‌های جنوبی ایتالیا که تا قبل از فروش دانشگاه اینترنتی اش تقریباً ناشناخته بود، اکنون خود را نیرویی در صحنه ملی به حساب می اورد.

او می‌گوید: «من به انگیزه نیاز دارم، من یک استارت‌آپ واقعی هستم، بنابراین رویاپردازی هستم که هرگز دست از مبارزه نمی‌کشم. می‌خواستم کار دیگری انجام دهم، پس تصمیم گرفتم سرمایه‌گذار شوم.»

ایروولینو که در سال ۱۹۷۸ در شهر پالما کامپانیا با جمعیت ۱۶ هزار نفری در دامنه کوه وزوویوس متولد شد، در خانواده‌ای بزرگ شد که برای آموزش و پرورش ارزش قائل بودند. پدرش آنتونیو وکیلی بود که شبکه ای از مدارس خصوصی را در آن منطقه اداره می کرد. ایروولینو در مدارس دولتی در زادگاهش تحصیل کرد و در رشته های علوم انسانی، لاتین و یونانی باستان تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد، به دانشگاه پارتنوپ ناپل که یک ساعت با ماشین فاصله داشت، رفت.

پس از فارغ التحصیلی، او اولین شغل خود را در دانشگاه سالرنو در همان نزدیکی به دست آورد که این اتفاق به لطف استادی افتاد که تحت تأثیر پایان نامه او در مورد حق رای دادن قرار گرفته بود و پدرش را می شناخت. در آن زمان بود که او شروع به توسعه برنامه‌های کارشناسی ارشد آنلاین کرد و اولین تلاش خود را در دنیای آموزش آنلاین رقم زد.

سپس در اوایل دهه ۲۰۰۰ او سفری متحول کننده به ایالات متحده داشت، جایی که متوجه شد که یادگیری آنلاین برخلاف ایتالیا قبلاً به طور گسترده در میان عموم پذیرفته شده است. ایروولینو می‌گوید: «من ایالات متحده را دوست دارم، این که چگونه آمریکا نبوغ، خلاقیت و موفقیت را جشن می‌گیرد. من دانشگاه فِنیکس را به عنوان یک نمونه بسیار خوب در این حوزه مورد بررسی قرار دادم. این ایده از آموزش آنلاین، که به عنوان موثر و کارآمد دیده می‌شد، و مردم قبلاً به آن اعتقاد پیدا کرده بودند با تصور مردم در ایتالیا سال‌های نوری فاصله داشت.»

این تفکر به زودی شروع به تغییر کرد. در سال ۲۰۰۳، دولت ایتالیا قانونی را تصویب کرد که اجازه تأسیس دانشگاه های آنلاین در این کشور را می داد. در سال ۲۰۰۶، او تصمیم گرفت ایده های خود را عملی کند و با برادرانش متحد شد تا یک دانشگاه آنلاین به نام Università Pegaso، معروف به پگاسو، راه اندازی کند.

اما زمان سختی برای ایروولینو فرا رسید که بلافاصله پس از این کار مرگ پدرش فرا رسید. او می گوید: «متاسفانه پدرم زنده نماند تا دانشگاه من را ببیند. این بزرگترین حسرت من است، زیرا داشتم رویای خود را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین محقق می کردم.»

پس از مرگ پدرشان، ایروولینو و برادرانش دارایی های خانواده را سازماندهی مجدد کردند و او ۱۰ درصد سهام آنها را در شرکت خرید. او شروع کندی داشت و طبق داده های وزارت آموزش ایتالیا، در سال تحصیلی ۰۷-۲۰۰۶ پگاسو تنها ۶۵ دانشجو داشت. ایروولینو می‌گوید: «سال‌های اول سخت بود، زیرا اساتید خوب نمی‌خواستند در یک دانشگاه آنلاین تدریس کنند.»

تعداد دانشجویان او به آرامی افزایش یافت و تا سال ۲۰۱۰، دانشگاهش حدود ۲۰۰ دوره آموزشی را به بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز ارائه کرد. و سپس رشد دانشگاه آنلاین او انفجارگونه شد. در سال ۲۰۱۳، پگاسو بیش از سی هزار دانش آموز را در کلاس های خود ثبت نام کرده بود. دو سال بعد، ایروولینو، دانشگاه مرکاتوروم را خریداری کرد که یک دانشگاه آنلاین بود که توسط اتاق های بازرگانی ایتالیا راه اندازی شد و بر کارآفرینان و کارگران علاقه مند به آموزش پاره وقت متمرکز بود.

ایروولینو می‌گوید: «هر سال دانشجویان بیشتری اضافه و کیفیت بیشتری ارائه می کردیم. ما به سرمایه‌گذاری در فناوری، ساختارها، پرسنل و اساتید ادامه دادیم و در چند سال به بالاترین سطح رسیدیم.»

تا سال ۲۰۱۹، شرکت مولتی ورسیتی ایروولینو که شامل پگاسو و مرکاتوروم می شد، هشتاد هزار دانشجو و ۷۰ محل امتحان در سراسر ایتالیا داشت، که این دانشگاه را به دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا تبدیل می کرد، و تنها دانشگاه تاریخی ساپینزا در رم که در قرن چهاردهم تأسیس شد، از آن بالاتر بود. پگاسو همچنین از نظر شهریه، رقبای بسیار قدیمی‌تر خود را شکست داد. این دانشگاه طیف وسیعی از تخفیف‌ها را ارائه و شهریه سالانه ۱۷۰۰ دلاری را برای دانشجویان ۱۷ تا ۲۰ ساله و ۲۲۰۰ دلاری را برای دانشجویان عضو اتحادیه‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای دریافت می‌کند. این امر می تواند شهریه را برای بسیاری از متقاضیان احتمالی ارزان تر کند، مخصوصاً در مقایسه با دانشگاه های دولتی که حدود ۱۰۰۰ تا ۴۴۰۰ دلار در سال بسته مالی نسبت به درآمد دریافت می کنند و همچنین مدارس خصوصی که هزینه آنها بین ۶۶۰۰ تا ۲۱۸۰۰ دلار است.

این موفقیت او باعث علاقه سرمایه گذاران شد. در آگوست ۲۰۱۹، اروولینو ۵۰ درصد از سهام مولتی ورسیتی را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت سی وی سی فروخت. با اینکه فاجعه بزرگی در ماه مارس ۲۰۲۰ رخ داد، یعنی زمانی که دولت ایتالیا دستور قرنطینه بی‌سابقه سراسری را برای توقف گسترش کووید-۱۹ صادر کرد. اما یک بارقه امید برای ایروولینو وجود داشت و آن این بود که با دانشجویان و اساتیدی که در خانه مانده بودند، کل کشور مجبور شد به یادگیری از راه دور تکیه کند.

ایروولینو می گوید: «زمان سختی برای همه بود. و ایتالیا بیشتر از هر کشور دیگری لحظات تلخی را تجربه کرد. البته یادگیری آنلاین به عنوان نجات ما تلقی می شد، و تنها ابزاری بود که می توانستیم برای جلوگیری از تعطیلی سیستم آموزشی روی آن سرمایه گذاری کنیم.»

زمانی که ایتالیا کارزار تزریق واکسن همگانی خود را آغاز کرد و به آرامی در سال ۲۰۲۱ مراکز بسته شده بازگشایی می شدند، دانشگاه آنلاین ایروولینو از مرز صد هزار دانشجو عبور کرده بود. این دانشگاه که به دلیل تغییر شرایط ناشی از همه گیری به سمت آموزش از راه دور رفته بود، به یکی از بزرگترین دانشگاه های آنلاین در اروپا تبدیل شده بود و درآمدی معادل ۲۸۹ میلیون دلار در سال را به ثبت رساند که افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن بود.

ایروولینو احساس می کرد به هدف خود در راه ساخت یک غول یادگیری آنلاین که چشم انداز آموزش را در ایتالیا تغییر داده دست یافته است. بنابراین وقتی CVC پیشنهاد خرید باقی مانده سهام او را داد، زمان مناسبی برای خروج از این کار به نظر می رسید. او در اکتبر ۲۰۲۱، کل شرکت را فروخت و سهام باقی مانده خود را نقد کرد.

او می‌گوید: «آنها از من خواستند که به عنوان رئیس ادامه دهم، اما کنجکاوی من برای سرمایه گذاری در صنایع دیگر و کشف ابتکارات دیگر، به این معنی بود که دیگر نباید نقش مستقیمی در اداره آن دانشگاه می داشتم».

ایروولینو حالا بیش از یک میلیارد دلار پول برای سرمایه گذاری و زمان زیادی برای یافتن چگونگی خرج کردن آن داشت. با این حال، اولین خرید بزرگ او ظاهراً از روی هوس انجام شد و تنها دو ماه پس از فروش سهامش، او باشگاه فوتبال سالرنیتانا را در ایتالیا به مبلغ ۱۱ میلیون دلار خریداری کرد. این باشگاه مستقر در شهر سالرنو بود، یعنی جایی که ایروولینو پس از فارغ‌التحصیلی از کالج در آنجا کار خود را آغاز کرده بود. این باشگاه به خاطر مشکلات مالی در خطر اخراج از لیگ سری آ ایتالیا قرار داشت، مگر اینکه می توانست تا نیمه‌شب ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ خریدار جدیدی برای خود پیدا کند. بنابراین ایروولینو وارد شد و این باشگاه را نجات داد. معامله او در ساعت یازده یک ساعت قبل از پایان ضرب الاجل تکمیل شد.

سپس در اواخر مارس ۲۰۲۲، او ۵۱ درصد از سهام BFC  را خریداری کرد، که یک شرکت رسانه ای با سهامی عام بود و حق انتشار نسخه های ایتالیایی مجله فوربز و مجله سبک زندگی راب ریپورت را در اختیار دارد. او دو ماه بعد، از هیئت مدیره شرکت ابتدایی خود یعنی مولتی ورسیتی نیز کنار رفت و تا آگوست، سهام خود را در BFC به ۷۲ درصد افزایش داد و در مجموع ۱۰ میلیون دلار خرج کرد.

دنیس ماستی ۶۷ ساله که شرکت BFC را در سال ۱۹۹۵ تأسیس کرده بود و هنوز سهام اندکی از آن را در اختیار دارد در رابطه با فروش شرکت خود به ایروولینو می گوید: «ما همیشه به یکدیگر احترام می گذاشتیم و زمانی که او مولتی ورسیتی را فروخت، به نظر می رسید که او فرد مناسبی برای پیشبرد شرکتی است که من راه اندازی کرده بودم. ایروولینو با توجه به سن، اراده و توانایی هایش مرد مناسبی برای این کار بود.»

از آنجایی که ایروولینو در حال افزایش سهام خود در BFC بود، موفق ترین خرید خود را نیز انجام داد. ژوئن گذشته، او و شرکت رسانه ایش یعنی بی اف سی، «لِ‌اِسپرسو» که یک مجله تحقیقاتی برجسته ایتالیایی است را به مبلغ حدود ۵ میلیون دلار خریداری کردند. این معامله جنجال زیادی برانگیخت چون ایروولینو در سال ۲۰۱۵ از این مجله به دلیل افترا شکایت کرده بود و به دنبال گرفتن غرامت ۴۳ میلیون دلاری از آن ها برای مقاله ای در سال ۲۰۱۴ بود که دانشگاه اینترنتی اش را مورد انتقاد قرار دادند. ایروولینو در آن پرونده بازنده شده بود و تصمیم گرفت درخواست تجدید نظر نکند. در دسامبر گذشته، روزنامه نگاران این مجله در اعتراض به خرید او دست به اعتصاب زدند. ایروولینو در این رابطه می گوید: «آن ها حق این اعتصاب را داشتند.»

اعتصاب در ماه فوریه لغو شد و هیئت تحریریه اعلام کرد که مذاکرات خوبی بین مدیریت و اتحادیه این مجله منجر به استخدام چندین روزنامه نگار شده است. طبق گفته ماستی ایروولینو، آن ها هیچ کارمندی را در لِ‌اِسپرسو اخراج نکرده و به دنبال توسعه بیشتر آن هستند، و در این رابطه سرویس پادکست‌ها را نیز به آن اضافه کرده و به دنبال بهبود شرایط آنلاین این مجله نیز هستند. او به سرمایه‌گذاری‌هایش در استارت‌آپ‌ها همان توجه سرمایه‌گذاری‌هایی رسانه‌ای را دارد و به دنبال فرصتی برای برهم زدن بی‌حرکتی رسانه ها با استفاده از فناوری های جدید است. ایروولینو می افزاید: «صنعت رسانه در حال گذر از یک انقلاب است، اما هیچ انقلابی دیده نمی شود.»

سرمایه گذاری های دیگر او شامل سهامی در شرکت امنیت سایبری مستقر در نیویورک با نام DuskRise، یک شرکت استارت آپی تولید دستگاه جوجه کشی با نام Digital Magics و صندوق های سرمایه گذاری فناوری ایتالیایی با نام های Alchimia، Nextalia و Vertis است. او می‌گوید: «من در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنم که به طور کامل انقلاب دیجیتال را پذیرفته‌اند، به ویژه شرکت هایی که در حوزه امنیت سایبری و پزشکی از راه دور فعال هستند.»

با داشتن صدها میلیون دلار پول نقد دیگر، ایروولینو هنوز در حال کشف فصل بعدی زندگی خود است. جدیدترین خرید او یک قایق بادبانی ۴۷ متری به قیمت ۱۹.۵ میلیون دلار است که قرار است اوایل سال آینده تحویل او شود. او معتقد است که کارآفرینان جوان در ایتالیا اگر به دنبال علائق خود بروند فرصت‌های بیشتری برای دستیابی به موفقیت خواهند داشت، و او می‌خواهد به آنها کمک کند تا مانند او از شانس خود برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

او می‌گوید: «من دنیا را به دو قسمت می‌بینم. افراد مثبتی هستند که شور و خشم را در خون خود دارند، و موفق می شوند. و گروه دیگر بدبین‌ها هستند که نمی خواهند خوبی های فناوری جدید را ببینند. من همیشه در طرف مثبت نگراها هستم و برای جوانان و به‌ویژه ایتالیا آینده خوبی می‌بینم.»


منبع: فوربز

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.