نخستین همایش بین‌المللی هویت ایرانیان با حضور نماینده ولی‌فقیه در فارس به میزبانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد .

برگزاری همایش بین‌المللی "هویت ایرانیان" به میزبانی دانشگاه شیراز

به گزارش قدس آنلاین، معاون پژوهشی دانشگاه شیراز عصر سه‌شنبه ١٢ اردیبهشت در افتتاحیه این همایش بیان کرد: نگاه به انسان مهم ترین عامل برای اثرگذاری بر هویت انسان است و لذا باید تحولات اجتماعی را در تحلیل هویت جامعه بشری مد نظر قرار داد.

محمدهادی صادقی که معتقد است هویت بخشی به جامعه عاملی برای دستیابی به توسعه و تعالی است، افزود: هویت بخشی به همه افراد جامعه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در همه جوامع بشری مورد تاکید است.

او با اشاره به مفهوم هویت، گفت: این اصطلاح بدین معناست که شکل دهنده و فراهم کننده زیرساخت برای فعالیت‌های بشری است.

معاون دانشگاه شیراز با بیان اینکه هویت دارای ابعاد مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به بعد ثابت و بعد متغیر اشاره کرد، گفت: بعد ثابت هویت ایستایی نیز به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌گردد و بعد پویابی هویت نیز وحدت آفرین برای جامعه بشری برای رسیدن به تعالی است.

صادقی همچنین با اشاره به منوبات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عدم توجه به هویت اجتماعی موجب خروج فرد از جامعه خواهد شد، گفت: به عنوان مثال؛ حاشیه نشینی اجتماعی بسیار خطرناک تر از حاشیه نشینی در شهرها است البته اگر به دنبال پیشرفت و توسعه جامعه باشیم باید زمینه توسعه یافتگی را هم در نقش هویت جامعه جست‌وجو کرد.

او با بیان اینکه ویژگی‌هایی همچون؛ خداباوری و پرستش خداوند یکتا ویژگی مشترک ایرانیان در طول تاریخ بوده و این ویژگی پس از ورود اسلام به ایران افزایش یافته است، گفت: همین ویژگی‌ها موجب تمایز جامعه ایرانی در جهان شد.

شکرالله خاکرند، دبیر علمی همایش هویت ایرانیان نیز در ادامه این مراسم گفت: نخستین همایش هویت ایرانیان با نگرش هویت بخشی به جامعه ایرانی و از بین بردن خرده فرهنگ‌های غربی که در تضاد با هویت ایرانیان است، در دستور اجرا قرار گرفت.

او  جامعه پردازی را موضوع محوری این همایش ذکر و بیان کرد: ١۵٠ مقاله در این همایش پذیرفته شده؛ ۱۱۰ مقاله به صورت پوستر و ۴۱ مقاله به صورت شفاهی پذیرفته است.

خاکرند اضافه کرد: این همایش در تلاش است تا با احیای هویت ایرانیان علاوه بر حمایت از پژوهشگران، زمینه تعالی بخشی به جایگاه هویت جامعه ایرانی در نظام جهانی را هم فراهم کند. 

در این همایش دکتر محمدیوسف نیزی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با موضوع تبار نور در هویت ایرانی و دکتر حسابی از موسسه مطالعات به ایراد سخن تخصصی پرداختند و همچنین از مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی هویت ایرانیان رونمایی شد.

این همایش  تا فردا چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت نیز ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.