مدیرکل ورزش و جوانان قم به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه غنی سازی اوقات فراغت جوانان پرداخت.

اوقات فراغت جوانان قمی چگونه غنی سازی می شود؟

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم سانی خانی عنوان کرد: در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان استان قم طرح تبیین جهاد پیشرفت را با همکاری دانشگاه‌ها برگزار کردیم تا جوانان قمی در اوقات فراغتی که دارند از کارخانه‌های موثر استان بازدید کنند و پیشرفت‌های خارق‌العاده جوانان در حوزه‌های دانش‌بنیان را از نزدیک مشاهده کنند.

وی با اشاره فعال شدن سمن‌های گردشگری جوانان بیان کرد: در اولین اقدام سمن‌ها به کمک رفتند تا با کوه‌پیمایی، اشتغال مربوط به گردشگری و... آشنا شوند. در این راستا با اداره کل گردشگری استان قم، توافقاتی انجام شده است.

وی ادامه داد: دروازه ری اولین منطقه‌ای است که برای رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به اوقات فراغت جوانان ورود پیدا کردیم و در این راستا مدیر محله‌ای انتخاب شده است و همه اقدامات با محوریت مدیر محله انجام می‌شود. مدیر محله خانه به خانه افراد مجرد، مکان‌های ورزشی، مساجد، مکان‌های تفریحی، معتادان و... را رصد و احصا می‌کند و داده‌های کامل را به دست می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه با گسترش ورزش همگانی می‌توانیم برای ورود به ورزش، انگیزه ایجاد کنیم، افزود: با توجه به اینکه اقلام ورزشی قیمت بالایی دارند برخی از اقلام مانند طناب، راکت تنیس و... تهیه و در اختیار مدیران محله قرار داده شده است که دو یا سه نوبت در هفته در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا انگیزه‌ای برای ورود به ورزش شود.

تکمیل خانه جوان دروازه ری تا پایان سال

مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی خانه جوان دروازه ری اظهار کرد: خانه جوان دروازه ری اولین خانه جوان قم بعد از فرهنگسرای جوان است که تا پایان سال تکمیل می‌شود و در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

سانی خانی با اشاره به نقض پررنگ ورزش در پر کردن اوقات فراغت جوانان گفت: در سال ۱۴۰۱ برای پر کردن اوقات فراغت جوانان در حوزه ورزش اقدامات خوبی صورت گرفت از جمله اینکه مساجد به وسایل ورزشی مانند دارت، تنیس روزی میز و فوتبال دستی مجهز شدند همچنین تعداد قابل توجهی بلیت رایگان استخر در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر خدمات را باقیمت پایین و یا به صورت رایگان ارائه ‌کنیم و در این راستا بیش از ۱۰ هزار بلیت رایگان استخر در اختیار کانون‌های مساجد، هیات ها ورزشی و مذهبی و دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره به اینکه ورزشگاه پیامبر اعظم ( شهدای دروازه ری) را از ساعت ۷ تا ۹ به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار دادیم، اظهار کرد: تعاملاتی صورت گرفته تا مکان هایی که تحت ید شهرداری است برای ورزش عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد و مقدمات آن نیز انجام شده است.

سانی خانی عنوان کرد: برای آشنایی با خواسته‌ها و سلیقه جوانان در زمینه چگونگی پر کردن اوقات فراغت با همکاری مدیر محله ها و با حضور کارشناسان و متخصصین جلساتی را با جوانان تشکیل می‌دهیم تا نیازها و علایق جوانان هم شنیده شود.

وی با اشاره به استفاده جوانان از دخانیات تصریح کرد: برای تغییر رفتار جوانان باید مضرات و آسیب‌های برخی رفتارها را بازگو کنیم و از طرف دیگر محاسن کارهای دیگر را هم تبیین کنیم؛ البته این امر را باید با رفتار نشان دهیم؛ زیرا متأسفانه مدتی که این مسائل در کشور مطرح شده اثرگذار نبوده است؛ اما با رفتار می‌توان این را تصحیح کرد؛ زیرا زمانی که خدمات را ارائه کنیم نمک‌گیر ما می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم ادامه داد: مذاق جوانان با قلیان سازگاری دارد و اگر بخواهیم قلیان را از جوانان بگیریم باید یک چیزی به آن‌ها بدهیم. مشکل عمده‌ای که داریم این است که نتوانستیم در پارک‌ها و ورزشگاه‌ها به خوبی عمل کنیم؛ زیرا اگر خوب عمل کرده بودیم دوندگی و ورزش جایگزین قلیان بود.

سانی خانی افزود: البته شاید جوانی که قلیان می‌کشد ورزشکار هم باشد اما مضرات آن را به چشم ندیده‌ است که باید همه ادارات، حوزه علمیه، مساجد، علما برای فرهنگ‌سازی ورود پیدا کنند و ما نیز باید امکاناتی که داریم را به صورت فراوان در شهر قرار بدهیم.

خانه‌های جوان درمانکده مشکلات جوانان است

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت جوانان اظهار کرد: وقتی خانه‌های جوان زیاد شوند، به محلی برای پاتوق کردن جوانان تبدیل می‌شوند و جوانان می‌توانند مشکلات شان را در آنجا مطرح کنند و به این ترتیب این خانه جوان تبدل به بیمارستان و درمانکده مشکلات فکری، ذهنی شبهه‌ای، اشتغالی و... جوانان می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان قم اضافه کرد: وزارت ورزش و جوانان این اختیار را به ما داده شده است که بتوانیم مکان‌هایی را برای ایجاد خانه جوان اجاره کنیم و با تفاهمی که با شهرداری داشتیم مکان‌هایی را ایجاد می‌کنیم که پاتوق جوانان برای دورهمی و صرف نوشیدنی باشد.

وی بیان کرد: جوانان چیز زیادی نمی‌خواهند و فقط به دنبال ارزش دیدن هستند و ما نیز به دنبال این هستیم که به جوانان بها بدهیم؛ زیرا زمانی که بها بدهیم ایمان می‌آورند و هرچه بگوییم اجرا می‌کنند و به این ترتیب سلامت جامعه تضمین می‌شود.

چه کسانی می‌توانند رایگان ورزش کنند

سانی خانی با اشاره به اینکه سه گروه از افراد ورزش را دنبال می‌کنند که برای هر گروه برنامه‌هایی جداگانه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: یک گروه افراد مسن هستند که از دوران قهرمانی گذشتند و به دنبال ورزش‌های همگانی مانند کوه‌پیمایی، پیاده‌روی و ورزش خیابانی هستند که به صورت رایگان در چند مکان مانند شهرک فاطمیه، کوه خضر نبی، برخی از بوستان‌ها در حال اجرا است و در تلاش هستیم آن را از ۲۰ نقطه در سطح شهر به ۱۰۰ نقطه برسانیم.

وی با بیان اینکه گروه دیگر به دنبال قهرمانی هستند که برای این افراد پایگاه قهرمانی در نظر گرفته شده است و به صورت رایگان خدمات می‌گیرند، ادامه داد: کسانی که در کشور مدال دارند می‌توانند از پایگاه قهرمانی ۱۵ خرداد که بهترین متخصصان حضور دارند به صورت رایگان استفاده کنند همچنین این افراد می‌توانند از خانه‌های ورزشی مانند خانه کشتی، خانه کاراته و... نیز به صورت رایگان استفاده کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم با بیان اینکه گروه سوم کسانی هستند که برای پر کردن اوقات فراغت ورزش می‌کنند که برای این افراد نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بسیاری از باشگاه‌ها خصوصی هستند و متأسفانه قیمت اقلام ورزشی رشد زیادی داشته است و از طرف دیگر افزایش هزینه‌هایی مانند حقوق مدیر، نظافتچی و... و افزایش امکاناتی مانند جکوزی و... سبب شده است قیمت‌های باشگاه‌ها رشد زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار این سالن‌های ورزشی، خانه‌های ورزشی هستند که با قیمت پایین‌تری خدمات ارائه می‌کنند؛ اما با این شرایط باز هم هنگام صدور مجوز با متولیان باشگاه‌های خصوصی نیز صحبت شده است که در طول سال به تعداد معینی از افراد خدمات رایگان ارائه دهند و افرادی که نیاز دارند بعد از نامه‌نگاری می‌توانند از امکانات باشگاه‌های خصوصی به صورت رایگان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: از آموزش و پرورش نیز درخواست کردیم که در سالن‌هایی که در اختیار دارد به گروه سنی دانش آموزان با قیمت‌های پایین‌تر خدمات ارائه بدهند همچنین با معاونت فرهنگی و ورزشی شهرداری نیز رایزنی شده است و شهرداری نیز سالن‌های ورزشی که در مناطق کمتر برخوردار دارد را تا ۵۰ درصد تخفیف خدمت ارائه می‌کنند. سالن‌های ورزشی که اجاره داده شده‌اند نیز یک سانس آزاد دارند که این سانس هم به افراد کمتر برخوردار تعلق دارد.

سانی خانی با تاکید بر ضرورت حضور خیرین ورزشی گفت: اجاره‌هایی که از برخی سالن‌های ورزشی گرفته می‌شود به اندازه هزینه‌های همان ورزشگاه هم نیست برای مثال برای تعویض کف‌پوش سالن باید میلیاردی هزینه کرد اما اجاره‌ای که از آن اخذ می‌شود در سال به ۱۰۰ میلیون هم نمی‌رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان قم یادآور شد: اگر اداراتی که سالن ورزشی دارند همانند آموزش و پرورش زیر مجموعه خود را پوشش بدهند جمعیت عمده‌ای می‌توانند با مبلغ پایین به سمت ورزش بروند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.