آراء و اندیشه‌های‌ مرحوم آیت‌الله «محمدعلی تسخیری» در نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی بررسی می‌شود.

مروری بر اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری در نشست طلایه‌داران صلح و وحدت

​چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با موضوع زندگی،آراء واندیشه های‌ مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری با مشارکت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت برخط برگزار می شود.

در این نشست حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه، شیخ راویل عین الدین رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه، مهدی گلشنی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، آیت الله شیخ جواد خالصی اندیشمند عراقی، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، مولوی محمداسحاق مدنی رئیس شورای‌ عالی مجمع، سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور و حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سخنرانی خواهند کرد.

علاقمندان می‌توانند این نشست را از ساعت ۹:۴۵ دقیقه چهارشنبه‌ ۲۰ اردیبهشت به صورت زنده از پایگاه اطلاع رسانی مجمع تقریب و سکوی آپارات دنبال کنند.

محمدعلی تسخیری در ۲۷ مهر ۱۳۲۳ در نجف زاده شد. پدرش علی‌اکبر تسخیری تنکابنی از اهالی رامسر و مادرش، انسیه‌بیگم از اهالی اصفهان بود. وی در دوران کودکی، روخوانی قرآن را فراگرفت. محمدعلی سپس تحصیلات ابتدایی را در مدرسه «منتدی النشر» که با مدیریت محمدرضا مظفر اداره می‌شد به پایان رساند. او در آنجا، علاوه بر مظفر، زیر نظر استادانی چون الغبان و شیخ مطر درس خواند و سپس آموزش متوسطه را در دبیرستان شبانه «خورنق» پی گرفت.

در سال ۱۳۴۱ دوره دبیرستان را به فرجام برد. آن‌گاه وارد دانشکده فقه شد و در رشته زبان عربی و علوم اسلامی به تحصیل پرداخت. هم‌زمان فراگیری درس‌های حوزوی را نیز آغاز کرد. پس از انقلاب ۱۳۷۷ (قمری) عراق به رهبری عبدالکریم قاسم، احزاب سیاسی مانند حزب کمونیست و ملی‌گرایان فعالیت‌های خود را از سر گرفتند و پیوسته با آموزه‌های اسلامی مخالفت می‌کردند. از این رو، حزب «جماعة العلماء» برای رویارویی با این گروه‌ها به سازمان‌دهی جوانان مسلمان دست برخاست. تسخیری نیز با مطالعه نشریات حزب «جماعة العلماء»، در جریان اهداف و برنامه‌های آن حزب الدعوة قرار گرفت.

فعالیت‌های انقلابی او ادامه یافت تا در سال ۱۳۴۴ به‌طور رسمی به «حزب الدعوة» پیوست که با نظارت صدر اداره می‌شد. تسخیری در آن زمان، با سرودن اشعار انقلابی به فعالیت علیه نظام حاکم بر عراق پرداخت که به دستگیری و زندانی شدنش انجامید. پس از مدتی با میانجی‌گری علمای نجف به‌ویژه امام خمینی (ره) از زندان رهایی یافت و سپس راهی نجف شد. او زیر نظر استادانی چون مجتبی لنکرانی و کاظم تبریزی، دوره سطح را به پایان رساند و به درس خارج فقه راه یافت. این عالم شیعی، بیشتر از ۳۰ قصیده (به زبان عربی) سروده‌است و شعرهای وی در دیوانی با عنوان «اوراق و اعماق» انتشار یافت.

تسخیری در سال ۱۳۴۹ به سبب فعالیت‌های سیاسی ضد نظام عراق، از این کشور اخراج شد و به ایران آمد. او فعالیت دینی و فرهنگی خود را در شهر قم و در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی و با انتشار مجله عربی‌زبان الهادی آغاز کرد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در سمت معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۹، مجمع جهانی اهل بیت را با همکاری افرادی مانند سید محمدباقر حکیم بنیاد گذاشت و خود به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد.

در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس کرد تا فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور در یک سازمان اداره شود. وی در سال ۱۳۸۰ از سوی رهبر ایران به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و به سمت مشاور عالی سیدعلی خامنه‌ای در امور جهان اسلام گماشته شد. تسخیری همچنین ث در مجامع بین‌المللی و اسلامی مانند بانک توسعه اسلامی و مجمع الفقه اسلامی فعالیت داشت.

محمدعلی تسخیری (۲۷ مهر ۱۳۲۳ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۹) روحانی ایرانی، نمایندهٔ استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود، و از تیر ۱۳۹۱ سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام را عهده‌دار بود. او رئیس پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده پیشین استان گیلان در دورهٔ سوم مجلس خبرگان رهبری نیز بوده‌ است.

آیت الله تسخیری که ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ به سبب عارضه قلبی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران بستری شده بود، بامداد ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.