مدیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین معضل تئاتر خراسان رضوی بی‌عدالتی در تقسیم امکانات و حمایت از گروه‌های نمایشی است. برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی می‌تواند به حرکت در مسیر عدالت محوری و رشد و توسعه تئاتر استان کمک شایانی کند.

تئاتر در خراسان از «بی‌عدالتی» رنج می‌برد

به گزارش قدس خراسان، مشهد را با وجود هنرمندان توانمند و آثار نمایشی شاخص، می‌توان یکی از قطب‌های هنرهای نمایشی در کشور دانست. ظرفیت ویژه مشهد در تولید آثار آیینی و مذهبی نیز نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه داشت.

چندی پیش در گزارش‌هایی پیرامون نقش هنرهای نمایشی در جهاد تبیین و پیشبرد آرمان‌های انقلاب، با دو تن از هنرمندان مشهدی گفت‌وگو کردیم. در این گفت‌وگوها، هنرمندان از معضلات و دغدغه‌های خود برای تئاتر مشهد سخن گفتند که قابل توجه بود. نبود فضای گفت‌وگو برای هنرمندان تئاتر و تربیت نویسندگان دغدغه‌مند، از جمله نقطه‌نظرهای اهالی تئاتر مشهد بود. 

بودجه‌ها برای افراد و تفکر خاص خرج می‌شود

کریم جشنی، مدیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت متن و نمایش‌نامه در ساخت یک اثر نمایشی اظهارکرد: به نظر من در حال حاضر تئاتر استان از بضاعت خوبی در بحث نویسندگی و متون نمایشی برخوردار است. همین حالا حدود ۲۰ نمایش‌نامه کامل و آماده در موضوع دفاع مقدس و دیگر ژانرها داریم که هنوز ساخته نشده‌اند. معضل متن همیشه وجود دارد؛ اما چرا بعضی نویسنده‌های بومی خوب ما متونی را تولید کرده‌اند که هنوز روی صحنه نرفته است؟ یکی از دلایلی که این نویسنده‌ها انگیزه کافی برای نوشتن را از دست داده‌اند، همین است.

وی با تأکید بر اینکه کافی است انگیزه این نویسندگان دوباره احیا و دعوت به کار شوند، بیان کرد: این نویسندگان بیشترشان کارگردان تئاتر هم هستند. بودجه‌ها متأسفانه فقط برای افراد و گروه‌های خاصی خرج می‌شود و آن‌ها هم صرفاً دنبال متونی هماهنگ با طرز تفکر خودشان هستند. در استان، نویسنده و اثر قابل توجه کم نداریم؛ اما متأسفانه حمایت نکردن عادلانه از تولید آثار نمایشی موجب شده این هنرمندان خانه‌نشین و سرخورده شوند. 

صحبت رودررو به پیشرفت تئاتر استان کمک می‌کند

مدیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با تأکید بر کمبود فضای گفت‌وگو در تئاتر استان عنوان کرد: بخشی از اصحاب نمایش، افرادی هستند که آکادمیک جلو آمده‌اند و عده‌ای نیز به صورت تجربی وارد فضای هنرهای نمایشی استان شده‌اند. فاصله بین این دو قشر بسیار زیاد است. افزون بر این، گروه‌های مختلف نمایشی در چند سال اخیر بسیار بسته و محدود و تنها با عده‌ای خاص کار می‌کردند و ورود به این گروه‌ها برای قشر جوان و تازه‌کار سخت شده، از طرفی تعامل هم بین این گروه‌ها وجود ندارد. 

جشنی افزود: وظیفه‌ ایجاد بستر گفت‌وگو برعهده انجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد است، هرچند  سعی شده کمبود این فضا را با حضور در فضای مجازی پر کنیم؛ اما واقعیت این است تا زمانی که نتوانیم رودررو صحبت کنیم، نمی‌توانیم به پیشرفت تئاتر خراسان کمک کنیم. با همه این تفاسیر، تئاتر خراسان رتبه دوم را پس از تهران در کشور دارد. با شکل‌گیری بستری برای گفت‌وگوی هنرمندان، بی‌شک از تهران هم پیشی خواهیم گرفت.

وی علت این ضعف را کمبود یک انجمن فراگیر و مورد تأیید همه اهالی تئاتر عنوان کرد و افزود: خیلی از افراد به من به عنوان مدیر انجمن هنرهای نمایشی انتقاد دارند و عده‌ای هم از شکل‌گیری برخی اتفاق‌ها خرسند هستند؛ اما حقیقت این است که همه اهالی تئاتر باید در کنار این انجمن حضور داشته باشند. 

مدیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با بیان اینکه سعی داریم در چند ماه آینده به بهانه انتخابات انجمن، اهالی تئاتر را دور هم جمع کرده و فضا را برای حضور افراد دغدغه‌مند فراهم کنیم، تصریح کرد: همین جلسات موجب می‌شود اقشار مختلف مانند پیشکسوتان و هنرجویان تازه‌کار دور هم جمع شوند و گفت‌وگو شکل بگیرد. ما این موارد را پیش از این هم داشتیم. پس از اینکه هیئت مدیره انتخاب می‌شود، افراد نزدیک‌تر به ‌آن هیئت مدیره فعال‌تر می‌شوند و عده‌ای نیز کم‌کارتر. باید سعی کنیم این فضا را از بین ببریم و حمایت‌های حداکثری از همه افراد را به صورت عادلانه برقرار کنیم. 

بی‌عدالتی در تقسیم امکانات، مهم‌ترین معضل تئاتر استان است

جشنی ضمن گلایه از اینکه در حال حاضر برخی گروه‌ها هنوز کار قبلی تمام نشده، کار بعدی را شروع می‌کنند، متذکر شد: دلیلش این است که امکانات بسیار خوبی در اختیار آن‌هاست. در مقابل اما برخی گروه‌ها به خاطر حمایت نشدن، مدت‌هاست به سراغ کار نمایشی نرفته‌اند. نباید فراموش کنیم که هنرمندان خصوصیات ویژه‌ای دارند و باید حمایت‌های همه‌جانبه و تکریم از آن‌ها صورت بگیرد؛ چون تئاتر یکی از ابزارهای قدرتمند هنری است که می‌تواند به راحتی مفاهیم و ارزش‌های جامعه را به مردم انتقال دهد. 

وی مهم‌ترین معضل تئاتر استان را بی‌عدالتی در تقسیم امکانات و حمایت از گروه‌های نمایشی خواند و افزود: این معضل نه فقط به یکی دو سال گذشته؛ بلکه به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. به هر حال امیدوارم در انتخابات اخیر انجمن هنرهای نمایشی، دوستان و هنرمندان تئاتر مشهد و شهرستان حضور پررنگ داشته باشند. وقتی یک انجمن قوی با رأی و مشارکت حداکثری داشته باشیم، هدفمندتر و فاخرتر در مسیر حرکت خواهیم کرد. برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی هم می‌تواند به حرکت در مسیر عدالت محوری و رشد و توسعه تئاتر استان کمک شایانی کند.

هنرهای نمایشی در استان خراسان رضوی جزو نقاط قوت استان در امور هنری محسوب می‌شود. مردم هم با استقبال خود از تئاترها و جشنواره‌های بومی، حمایت خود را از هنرمندان استان ثابت کرده‌اند. برای پیشرفت و ترقی این هنر لازم است مسئولان و متولیان، دغدغه اهالی تئاتر را به خوبی بشنوند و با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینند. برطرف شدن معضلات مدنظر اهالی تئاتر، می‌تواند جایگاه هنرهای نمایشی استان را چند پله بالاتر ببرد.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.