معاون رئیس شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت، این کشور تاکنون تا حد زیادی به فناوری‌های "کشورهای غیردوست" تکیه کرده بنابراین باید خود را به لحاظ تکنولوژی مستقل سازد.

مدودف: روسیه باید به‌لحاظ فناوری مستقل شود/ هر جا بخواهیم تسلیحاتمان را مستقر می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه اظهار کرد: علی‌رغم نتایجی که حاصل شده، به‌طور کلی وابستگی ما بر فناوری‌های خارجی همچنان چشمگیر است. اکثر این شرکت‌ها از کشورهایی هستند که کاملا با ما دوست نیستند؛ بلکه از کشورهایی هستند که تحریم‌ها و محدودیت‌های مربوط به فناوری را علیه ما اعمال کرده‌اند و دسترسی به چنین فناوری‌هایی یا مسدود شده و یا به‌طرز جدی پیچیده شده است.

وی افزود: در بحبوحه فشار تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، این مساله برای ما مهم است که تجهیزات خارجی را با نمونه‌های داخلی جایگزین کنیم. هدف اصلی ما برآورده کردن نیازهای مربوط به حوزه علم و فناوری روسیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

مدودف همچنین ضمن بیان اینکه دومای دولتی روسیه با تصویب لایحه پیشنهادی دولت، رسما «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را محکوم و خروج دائمی مسکو از آن را اعلام کرد، گفت: پس از این محکومیت، روسیه آزاد است تا تسلیحاتش را در هرکجای خاکش که می‌خواهد مستقر کند؛ از جمله در بخش‌هایی از این کشور که در قاره اروپا قرار دارند.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: دومای دولتی «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را باطل کرد. حق این معاهده همین بود. این سند از ۲۰۰۷ دیگر موضوعیت خود را برای ما از دست داده است. اما حالا با تعهدات بین‌المللی که پیشتر به حالت تعلیق درآمده، دیگر هیچ چیز مانع استقرار سلاح‌هایمان در هرکجا که بخواهیم منافع ملی‌مان را حفاظت کنیم، نمی‌شود. از جمله بخش اروپایی روسیه.

این رئیس‌جمهوری سابق روسیه همچنین تاکید کرد: روسیه تولید تسلیحات نظامی، ابزار تخریب و تجهیزات خاص خود را افزایش خواهد داد.

پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا یکی از سنگ‌بناهای کاهش تنش بین بلوک پیمان ورشو و ناتو در روزهای پایانی شوروی بود. این پیمان که در ۱۹۹۰ امضا شد، یک سری محدودیت‌هایی را برای استقرار نیروهای متعارف در قاره اروپا وضع و مکانیسم‌های شفاف‌سازی مختلفی ایجاد کرد. مسکو مدت‌ها شکایت داشت که گسترش ائتلاف نظامی ناتو شامل الحاق بخش‌های سابق سازمان پیمان ورشو، تضعیف‌کننده این پیمان است.

در سال ۲۰۰۷، روسیه تعلیق نسبی از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا را اعلام کرد و علتش را هم ناکامی اعضای جدید ناتو در مجبور کردن نیروهای نظامی خود در تبعیت از این پیمان دانست. در نهایت مسکو در مارس سال ۲۰۱۵ تصمیم خود را مبنی بر توقف کامل حضور در پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا اعلام کرد و گفت، انگیزه‌ای برای ادامه همکاری ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.