سران گروه هفت با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت مناطق هر نقطه از جهان با توسل به زور مخالفت کرده و از تشدید تلاشهایشان در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای در جهان و در راستای هدف نهایی جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای صحبت کردند.

مخالفت سران گروه هفت با تغییر وضع مناطق جهان با توسل به زور

به گزارش قدس آنلاین،به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در متن این اعلامیه آمده است: "ما از ارزشهای مشترک و اصول بین‌المللی اینگونه حمایت خواهیم کرد که قاطعانه با هر گونه تلاش یکجانبه به منظور تغییر وضعیت صلح آمیز ایجاد شده در مناطق در هر کجای جهان با توسل به زور یا فشار مخالفت و تاکید کنیم، تصرف مناطق با زور ممنوع است."

این رهبران همچنین گفتند، به دنبال اتخاذ گامهای ملموس برای "تقویت تلاشها برای خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای و در راستای هدف نهایی تحقق جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای و دارای امنیتی تضعیف نشده برای همه" هستند.

آنها بر تعهدشان در خصوص اجرای موثر، تقویت و جهانی کردن معاهده ممنوعیت تسلیحات سمی و بیولوژیکی و معاهده منع تسلیحات شیمیایی تاکید مجدد کردند.

رهبران گروه هفت گفتند، برای ایجاد روابطی سازنده و باثبات با چین آمادگی داشته و خواستار تعامل پکن با این گروه هستند.

آنها در ادامه اعلامیه مشترک خود خاطرنشان کردند: "ما آماده ایجاد روابط با ثبات و سازنده با چین بوده و اهمیت تعامل صادقانه با چین و ابراز مستقیم نگرانی‌های خود به این کشور را تصدیق می‌کنیم." آنها همچنین در ارتباط بودن با چین را "لازم"‌ دانستند.

در ادامه این بیانیه آمده است، در موضع رهبران گروه هفت در قبال تایوان از جمله در قابل سیاست چین واحد تغییری ایجاد نشده است.

آنها در بیانیه خود نوشتند: "ما بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرده و آن را برای امنیت و سعادت جامعه بین‌المللی اجتناب ناپذیر می دانیم...ما خواستار حل و فصل صلح آمیز مسائل سراسر تنگه تایوان هستیم."

این گروه همچنین با فعالیتهای نظامی پکن در دریای چین جنوبی مخالفت کرده و در اعلامیه خود تصریح ساخت: "هیچ پایه و اساس قانونی برای ادعاهای توسعه طلبانه دریایی چین در دریای چین جنوبی وجود نداشته و ما با فعالیتهای چین در راستای نظامی سازی منطقه مخالف هستیم."

رهبران گروه هفت در اعلامیه مشترک منتشر شده در روز شنبه، بر تمایل خود برای حمایت از کی‌یف تا هر زمان که نیاز باشد تاکید مجدد کرده و از چین خواستند روسیه را در خصوص خارج  ساختن سربازانش از اوکراین تحت فشار قرار دهد.

در این بیانیه با محکوم کردن اقدامات روسیه نوشته شد: "ما بر پشتیبانی تزلزل ناپذیر خود از اوکراین تا هر زمان که برای برقراری یک صلح جامع، پایدار و عادلانه نیاز باشد تاکید می‌کنیم."

کشورهای گروه هفت گفتند، متعهد به "تشدید حمایتهای دیپلماتیک، مالی، بشردوستانه و نظامی از اوکراین، افزایش هزینه‌ها برای روسیه و آنهایی که از اقدامات جنگی آن حمایت می‌کنند و ادامه مقابله با تاثیرات  منفی جنگ بر دیگر نقاط جهان به ویژه بر آسیب‌پذیرترین مردم" هستیم.

رهبران گروه هفت، در ادامه بیانیه خود از چین خواستند تا "روسیه را برای متوقف کردن  تجاوز نظامی خود تحت فشار قرار دهد، و به  صورت فوری، کامل و بی قید و شرط سربازانش را از اوکراین خارج کند."

از سوی دیگر رهبران گروه هفت به همراه شرکای خود متعهد به اجرای طرح به اصطلاح "بیانیه اقدام هیروشیما برای امنیت غذایی جهانی منعطف" در راستای رسیدگی به ملزومات غذایی اکنون و آینده شدند.

در اعلامیه این رهبران نوشته شد: "ما متعهد به اتخاذ گامهایی ملموس با کشورهای شریک آنگونه که در بیانیه اقدام هیروشیما برای امنیت غذایی جهانی منعطف ذکر شده، می‌شویم و خواستار همکاری گسترده‌تر در جامعه بین‌المللی هستیم."

رهبران کشورهای گروه در بیانیه خود با ابراز نگرانی در مورد "افزایش نگران کننده" موارد اعمال فشار اقتصادی، متعهد شدند با چنین اقداماتی مقابله کنند.

در این بیانیه آمده است: "جهان با افزایش نگران‌کننده حوادث ناشی از اعمال فشار اقتصادی مواجه شده و عاملان آن به دنبال بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها و وابستگی‌های اقتصادی و تضعیف سیاست‌ها و مواضع خارجی و داخلی اعضای گروه هفت و همچنین شرکا در سراسر جهان هستند."

این رهبران همچنین متعهد به همکاری با یکدیگر برای تضمین "شکست" تلاش‌ها برای استفاده تسلیحاتی از وابستگی‌های اقتصادی و "روبرو شدن آنها با عواقب" شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.