اگر وحدت میدان‌ها از بین رود، رژیم صهیونیستی به راحتی می تواند پروژه عادی سازی روابط با کشورهای عربی را پیش ببرد.

اگر وحدت میادین در فلسطین از بین رود، چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از فلسطین الیوم، چند روز از عملیات «انتقام آزادگان» که توسط «گردان های قدس» شاخه نظامی جنبش «جهاد اسلامی» با همکاری سایر اعضای اتاق عملیات مشترک انجام شد، می‌گذرد. نبردی که پس از پنج روز درگیری، به آتش بس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری مصری‌ها ختم شد. آتش بسی که بر سه بند هدف قرار ندادن غیرنظامیان، توقف تخریب خانه‌ها و توقف ترور فرماندهان نظامی فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی متمرکز است.

بسیار قابل توجه بود که «جهاد اسلامی» قبل از پاسخگویی به جنایات اشغالگران صهیونیستی در ترور «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی در گردان‌های قدس، «خلیل صلاح البحتینی»، عضو شورای نظامی و فرمانده منطقه شمال در گردان‌های قدس و «طارق محمد عزالدین»، از رهبران عملیات نظامی در گردان‌های قدس در کرانه باختری به همراه خانواده‌هایشان صبر پیشه کند و منتظر فرصت مناسب باشد. جهاد اسلامی صبر کرد تا نظر سایر گروه‌های مقاومت به ویژه جنبش حماس را جویا شود تا با موضعی واحد در برابر رژیم صهیونیستی مقابله کنند. رهبران ارشد رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر گرفته تا «یوآو گالانت»، وزیر امنیت آن، در اظهارات خود تاکید کردند که نبرد فقط با جهاد اسلامی است و نه با حماس، و از این طریق می‌خواستند مانع وحدت میدان‌ها شوند، امری که رژیم صهیونیستی را به شدت نگران می‌کند.

علل جنگ با جنبش «جهاد اسلامی»

مطبوعات و تحلیلگران سیاسی صهیونیستی در مورد دلایلی صحبت کردند که نتانیاهو را بر آن داشت تا این جنگ را آغاز کند. آنها اعلام کردند که این جنگ، برای فرار از بحران داخلی است که رژیم صهیونیستی در نتیجه اصلاحات سیستم قضائی از آن رنج می‌برد. اما با توجه به اظهارات رهبران امنیتی و آنچه از این رژیم به بیرون درز شد، می‌توان گفت که این رژیم از مدت‌ها پیش خود را برای این تجاوز آماده کرده و این جنگ رابطه مستقیمی با «وحدت میدان ها» دارد. امری که اشغالگران معتقدند خطری مرگبار است و باید آن را از میان برداشت.

در این راستا، «رونن بار» رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شین بت، در یک کنفرانس مطبوعاتی که توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر یک روز پس از آغاز عملیات «تیر و سپر» صهیونیستی علیه جهاد اسلامی برگزار شد، ادعا کرد که تل آویو یک گروه فلسطینی در منطقه جنین که شروع به ساخت راکت و پرتاب آن از شمال کرانه باختری به سمت «اسرائیل» کرده بود را خنثی کرد و افزود که «طارق عز الدین» (که به همراه دو فرزندش به شهادت رسید) این گروه فلسطینی در جنین را رهبری و هدایت می‌کرد. از سوی دیگر «هرتسی هلیفی» رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که ارتش این رژیم از مدت‌ها پیش برای انجام این عملیات علیه جهاد اسلامی برنامه ریزی کرده بود.

«ران بن یشای» مقام نظامی صهیونیستی نیز به نوبه خود در وب سایت عبری «yent» نوشت که اهداف عملیات «اسرائیل» علیه «جهاد اسلامی» در بازدارندگی و جلوگیری از اجرای عملیات جدید در کرانه باختری و آن چیزی است که او آن را «انتقام و پرداخت بهای» نامیده است.

همچنین «یوآو لیمور» تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه «یسرائیل هیوم» به دلایل واقعی جنگ رژیم صهیونیستی با جنبش جهاد اسلامی پرداخت و تصریح کرد: سازمان جهاد اسلامی می‌خواست غزه و کرانه باختری را به هم پیوند دهد.

اگر وحدت میدان‌ها از بین رود، چه اتفاقی می‌افتد؟

علیرغم فداکاری‌های بزرگی که گردان‌های قدس و همه مردم فلسطین در نوار غزه انجام دادند، عقب نشینی از این مفهوم خطرات بسیاری را در پی خواهد داشت که برخی از آنها عبارتند از:

۱- تنزل جایگاه آرمان فلسطین در سطح عربی و بین المللی؛ زیرا روشن نگه داشتن شعله درگیری با رژیم صهیونیستی در تمام خاک فلسطین، باعث زنده نگه داشتن آرمان فلسطین در دستور کار عربی و بین المللی می‌شود.

۲- پیشبرد پروژه عادی سازی با کشورهای عربی توسط رژیم صهیونیستی. زنده نگه داشتن مسئله فلسطین از طریق مقاومت باعث می‌شود تا کشورهای عربی در عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس تجدید نظر یا تردید داشته باشند.

۳- در خطر قرار گرفتن حق بازگشت مهاجران فلسطینی به سرزمین خود و تشویق به بازگشت طرح‌های اسکان مجدد، مشابه آنچه که در «معامله قرن» برنامه‌ریزی شده بود.

۴- پایان مقاومت در نوار غزه در سطح کلان آزادی فلسطین و محدود کردن آن به نیازهای زندگی مردم این نوار.

۵- آزادی عمل بیشتر اشغالگران صهیونیستی در قدس اشغالی و تأثیر آن بر سرنوشت مسجد الاقصی. با از بین رفتن مقاومت فلسطینی، رژیم صهیونیستی به راحتی می‌تواند پروژه‌های یهودی سازی، تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی را اجرا کند.

۶- حمله به کرانه باختری و حذف مقاومت در شمال آن، به ویژه در مناطق ناآرامی مانند جنین و نابلس و اجرای عملیات دیوار دفاعی ۲ توسط رژیم صهیونیستی مانند آنچه که در سال ۲۰۰۲ شاهد آن بودیم. امری که «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در توییتی درباره آن نوشت: ما مصمم به اجرای عملیات «دیوار دفاعی ۲» هستیم.

۷- آزادی عمل بیشتر دادگاه‌های رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان اداری، اعتصاب کنندگان غذا و به ویژه زندانیان جهاد اسلامی.

۸- پایمال شدن خون شهدا در سالهای اخیر که بر اثر جنگ‌های «جهاد اسلامی» و مقاومت در نوار غزه بر اساس مفهوم «وحدت میدان ها» به زمین ریخته شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.