مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا برآورد کرد، امسال حداقل ۱۰ هزار تن کاملینا در کشور تولید شود.

پیش‌بینی تولید ۱۰ هزار تن "کاملینا" در ایران/ برداشت محصول آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، دانیال کهریزی با بیان اینکه امسال ۱۵ هزار هکتار کاملینا در کشور کشت شده، گفت: برآورد می‌شود امسال حداقل ۱۰ هزار تن کاملینا در کشور تولید شود.

کهریزی با بیان اینکه استان لرستان با شش هزار هکتار سطح زیرکشت بیشترین کشت کاملینا را در کشور داشته، گفت: امسال در استانهای لرستان، کرمانشاه، فارس، گلستان و ... در سطح قابل توجهی کاملینا کشت شده است. در دیگر استانها هم کشت کاملینا به میزان جزیی انجام شده است.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با بیان اینکه بذر و سایر نهاده های کشت کاملینا در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، تصریح کرد: محصول تولیدی به صورت تضمینی و با قیمت هر کیلو۲۶ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور دنبال می شود، گفت: سال گذشته چهار هزار هکتار کاملینا در سراسر کشور کشت شد.

به گفته کهریزی برداشت کاملینا در مزارع مناطق گرمسیر کشور شروع شده و تا اواخر تیرماه در استانهای سردسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

 کهریزی سپس با بیان اینکه سازگاری کشت کاملینا در دیمزارها به اثبات رسیده، گفت:  گیاه کاملینا که در بخش‌هایی از اروپا کشت می‌شود، از سوی یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه و در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به روش‌های علمی اصلاح و بومی سازی شده و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استانهای مختلف اقدام شده  است.

وی ادامه داد: با توجه به دیمزار بودن بخش زیادی از اراضی کشور به نظر می‌رسد کشت کاملینا یک گزینه خوب برای معرفی به عنوان الگوی کشت به ویژه در مناطق درگیر خشکسالی باشد.

کهریزی اشاره‌ای هم به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در کشور داشته باشد.

وی روغن گیاه کاملینا را جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها برشمرد و گفت: این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

وی افزود: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بوده و خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.