در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ هرکس با شعور و شعف مشغول امدادرسانی و خدمات‌دهی به بقیه بود، آن لحظه به فکرم خطور کرد جمله‌ای بنویسیم و در ابتدای شهر نصب کنیم، به شهید بهروز مرادی گفتم نوشته‌ای آماده کند...

ماجرای تابلوی مشهور خرمشهر «جمعیت ۳۶ میلیون نفر» چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: سوم خرداد و فتح خرمشهر آینه‌ گویا و شاهد عینی از تاریخ دفاع مقدس و همچنین جهاد مظلومانه و شجاعت بی‌حد و حصر رزمندگان اسلام است.

آیت‌الله علی اسلامی در خاطرات خود می‌گوید: فتح و آزادی خونین‌شهر برای ملت و کشور ما تنها فتح یک شهر نبود، بلکه تاریخ گویا و زبان زنده‌ی فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های رزمندگان اسلام است که برای پایداری این انقلاب از جان خود مایه گذاشتند و از آرمان‌های خود دفاع کردند و نهایتاً زیر سایه‌ی پروردگار موفق شدند.

لازم است با تمام وجود درک کنیم که تعبیر امام خمینی(ره) درباره‌ی آزادسازی خرمشهر که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» یک سخن اساسی و به جا بود. فتح خرمشهر و پیروزی در عملیات بیت‌المقدس قدرت و توانایی رزمندگان اسلام و ملت ایران را نشان داد و این قدرت را به رخ دشمنان کشید و دشمنان ما را مجبور به عقب نشینی و تسلیم کرد. 

قبل از شروع جنگ برای برپایی فعالیت‌های دینی و مذهبی یکی از مدارس را که توسط آموزش و پرورش ویژه‌ی اعراب خوزستان ایجاد شده بود، تبدیل به دفتر تبلیغات اسلامی کردیم؛ یکی از معلمان این مدرسه به نام بهروز مرادی که بعدها شهید شد، خطاط ماهری نیز بود که جذب دفتر تبلیغات شد.

در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ هرکس با شعور و شعف مشغول امدادرسانی و ارائه خدمات به بقیه بود، آن لحظه به فکرم خطور کرد جمله‌ای بنویسیم و در ابتدای شهر نصب کنیم، به شهید بهروز مرادی گفتم نوشته‌ای آماده کند که این جمله در تاریخ دفاع مقدس و جنگ  به یادگار باقی ماند.

به خطاط دفتر تبلیغات خرمشهر گفتم بنویس «جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون نفر»، هدفم این بود که در آن زمان چون جمعیت کشور ۳۶ میلیون نفر بود نشان دهیم که همه ملت ایران پشتیبان مردم خرمشهر در جنگ بودند. بعد از سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی این تابلوی معروف با خط زیبای شهید مرادی و پیشنهاد بنده به این جمله معروف در فیلم‌ها و سریال‌ها برای مخاطبان نمایش داده می‌شود.

پایان پیام

*منبع: کتاب «منزلگاه‌های یک انقلاب» خاطرات آیت‌الله علی اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.