رئیس کمیته ستاد کل نیروهای مسلح پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید رقابت میان قدرت‌های جهان و تاثیر آن بر کاهش اهمیت چندجانبه گرایی گفت: اجتناب از رقابت این قدرت‌ها و تنش در آسیا و اقیانوسیه حیاتی است.

پاکستان: رقابت میان قدرت‌های جهان اهمیت چندجانبه گرایی را کاهش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، «ساحر شمشاد میرزا» طی سخنانی در نشست امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور در اشاره تلویحی به جنگ سرد میان آمریکا و چین و تنش‌های دیرینه پاکستان با هند گفت: به اعتقاد پاکستان، سلاح‌های هسته‌ای در پارادایم امنیتی آسیا-اقیانوسیه اهمیت خاصی دارند.

وی افزود: پاکستان به اصل "امنیت برابر و بدون کاهش برای همه با رفتارهای غیر تبعیض آمیز" اعتقاد دارد و در مقابل کشورهای آسیا-اقیانوسیه نیز باید سطح تعهد خود که «فضایی برای جنگ هسته‌ای وجود ندارد» را بالا ببرند.

این مقام بلندپایه نظامی پاکستان با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای رقابت میان قدرت‌های جهان بر محیط راهبردی بین المللی، گفت: رقابت فزاینده بین قدرت های بزرگ از اهمیت چندجانبه گرایی می کاهد درحالی که این رقابت باید مبتنی بر مشارکت باشد.

وی با تشریح ابعاد هسته‌ای امنیت منطقه‌ای، تاکید کرد: پاکستان یک کشور هسته‌ای مسئول است و اجتناب از رقابت قدرت های بزرگ و تنش در آسیا و اقیانوسیه را حیاتی می داند. ما همیشه طرفدار مسائل کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه بوده و نقش بسیار فعالی ایفا کرده‌ایم.

بیستمین گفت وگوی شانگریلا از سوی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی IISS از ۲ تا ۴ ژوئن (۱۲ الی ۱۴ خرداد) در سنگاپور در حال برگزاری است.

بنا به گزارش روزنامه ژاپنی «نیکی آسیا»، وزیران و مقامات نظامی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا در سنگاپور گردهم می‌آیند و در مورد ضروری‌ترین چالش‌های پیش روی منطقه آسیا و اقیانوس آرام به بحث و مشورت خواهند پرداخت و درعین حال دیدارهای دوجانبه نیز با یکدیگر خواهند داشت.

برخی موسسات تحقیقاتی بین المللی در گزارش های خود اعلام کرده اند که پاکستان با شتاب زیاد در حال افزایش سلاح های هسته ای خود است و می تواند تا سال های آینده، بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود. گزارش این موسسه های بین المللی حاکی از آن است که پاکستان حدود ۱۶۵ کلاهک هسته ای در اختیار دارد؛ آماری که البته رسما از سوی پاکستان تایید یا تکذیب نشده است.

پاکستان ضمن واکنش شدید به هرگونه درخواست از سوی آمریکا برای محدود کردن توانمندی های هسته‌ای خود، بارها اعلام کرده است که سلاح هسته‌ای را به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.