مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از ملخ مراکشی قرار گرفته است.

شهرستان فلارد مورد هجوم «ملخ مراکشی» قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین فرشید شبانی اظهار کرد: از نهم خردادماه جاری مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد در چهارمحال و بختیاری مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی قرار گرفت که از سمت مراتع شهرستان سمیرم به این مزارع وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: ملخ مراکشی یکی از ملخ‌های بومی و ساکن است که در برخی سال‌ها نظیر سال زراعی جاری به دلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای وارد فاز مهاجر شده که به صورت دسته‌های بزرگ به مزارع و مراتع و حتی باغات هجوم آورده و خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند.

شبانی ادامه داد: در حال حاضر سطوح آلوده منطقه موردنظر به این آفت خطرناک ۱۰۰ هکتار زراعی و ۱۰۰ هکتار مراتع منابع طبیعی است.

وی بیان داشت: این میزان شامل ۲۰ هکتار زمین زراعی عدس و نخود دیم، ۴۰ هکتار جو و ۴۰ هکتار گندم است و درصد خسارت در حبوبات ۳۰ تا ۴۰ درصد و در غلات ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

شبانی با اشاره به اینکه تا کنون با به‌کارگیری بیش از پنج دستگاه تراکتور و سم‌پاش پشت تراکتوری و کارگر سم‌پاش حدود ۵۰ هکتار مبارزه صورت گرفته است گفت: سایر سطوح زراعی نیز تا روزهای آتی سم‌پاشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان مبارزه ۲ هزار میلیون ریال اعتبار جهت سم و سم‌پاشی هزینه شود گفت: میزان خسارت این آفت در مزارع آلوده ۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

شبانی خاطر نشان کرد: در صورتی که مبارزه با این آفت به تأخیر بیفتد، نزدیک ۷۰۰ تا یکهزار هکتار مزارع پایین دست تا پایان هفته مورد هجوم قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.