مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی بازارچه مرزی سرخس در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان مورد موافقت قرار گرفته و اکنون مذاکرات برای ایجاد آن وارد مرحله جدیدی شده است.

مذاکرات برای راه‌اندازی بازارچه مرزی سرخس وارد مرحله جدیدی شد

به گزارش قدس خراسان، هادی حقیقی با بیان اینکه بازارچه مشترک مرزی بین ایران و ترکمنستان در باجگیران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: با راه اندازی بازارچه مرزی در سرخس به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی بیان کرد: راه اندازی بازارچه مرزی سرخس در نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درباره جزئیات راه اندازی آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی پیرامون فعالیت بازارچه مرزی باجگیران گفت: با پیگیریهای انجام گرفته از اسفندماه سال گذشته ورود اتباع ترکمنستانی به شهر باجگیران به صورت یک طرفه آزاد شده و اتباع ترکمنستانی هم برای خرید و هم برای حضور در شهر باجگیران، تردد مرزی دارند در حالیکه پیش از این، ترددی انجام نمی گرفت.

حقیقی ادامه داد: ترددهای مرزی و فعال شدن بازارچه باجگیران در مرز باعث مهاجرت معکوس افرادی شده که از باجگیران به قوچان یا شهرهای دیگر رفته اند، در این راستا مغازه ها و واحدهای تجاری تعطیل شده در بازارچه و بازار شهر باجگیران دوباره احیا شده و فعالیت خود را از سر گرفتند.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی بهبود وضعیت اشتغال در قوچان و فعالیت ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بازارچه را از اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد.

وی اظهار کرد: از زمان بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران (پاییز سال گذشته) تاکنون روزانه به صورت میانگین بیش از ۳۰۰ ترکمنستانی به این بازارچه وارد شده اند، طی ماه های فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع هفت هزار و ۶۳۸ ایرانی و ۱۹ هزار و ۱۳۶ ترکمنستانی به بازارچه باجگیران تردد کرده اند.

حقیقی در خصوص مبادلات کالا و تجارت در این بازارچه گفت: در دو ماهه نخست امسال ۷۸۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از بازارچه باجگیران صادر شده و در همین مدت ۳۲ تن کالا به ارزش ۶۱ هزار دلار وارد بازارچه شده است.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی عمده کالاهای صادراتی به بازارچه باجگیران طی دو ماهه نخست امسال را فرش و موکت و روفرشی، مواد خوراکی غیر یارانه ای، ادوات صنعتی، پلاستیک جات و بلوریجات و همچنین عمده کالاهای وارداتی به این بازارچه را پارچه از نوع متقال، لی، کتان و روفروشی ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.