سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان به‌تازگی در تماس تلفنی با ارتشبد یاشار گولر، وزیر دفاع ملی ترکیه ضمن بر ضرورت استمرار همکاری‌های مشترک میان نیروهای مسلّح دو کشور، انجام دیدارهای دوجانبه در سطوح مختلف و همچنین انتقال تجارب و دانش در مراکز آموزشی و اجرای رزمایش‌های متقابل تأکید کرد.

گفت‌وگو با کارشناسان درباره مذاکرات ایران با مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه‌/ حرکت به‌سوی امنیت دسته‌جمعی

به گزارش قدس آنلاین، همچنین حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت روابط و مناسبات دوجانبه را بررسی کردند.در این گفت‌وگو، طرفین مدیریت درست فضای رسانه‌ای را سازنده دانستند و ضمن مروری بر آخرین موضوعات فیمابین، بر ضرورت خروج از سوءتفاهمات و قرار گرفتن مناسبات دو کشور در مسیر طبیعی و متناسب با حسن همجواری و منافع مشترک دو کشور تأکید کردند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره اهمیت تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و آذربایجان اظهار می‌کند: در طول هفته‌های اخیر چهار مرتبه وزرای خارجه دو کشور ایران و آذربایجان با یکدیگر تماس تلفنی داشتند و این تماس‌ها بر مبنای رفع سوءتفاهمات میان دو طرف صورت گرفته است. این تماس‌ها نشان دهنده این است تنها راه حل برطرف ساختن اختلافات از طریق دیپلماسی خواهد بود.

محسن پاک آیین به تماس اخیر حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: در این تماس به محورهای مهمی پرداخته شده، اما در اخبار تنها بر مسئله رسانه‌ها تاکید شده، این بدان معنی است که برخی از رسانه‌های داخلی در کشور آذربایجان علاقه‌مند به برقراری روابط دوستانه و حسنه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در ادامه می‌گوید: در طول سال‌های اخیر بسیاری از رسانه‌های باکو به دامن زدن به شایعات و رویکرد منفی در روابط  میان دو کشور تأکید داشتند. این رسانه‌ها از طریق عوامل غربی به ویژه سرویس‌های امنیتی موساد و سیا هدایت می‌شوند.

پاک آیین تصریح کرد: در مقابل هتاکی و بی حرمتی رسانه‌های باکو به ایران رسانه‌های داخلی نیز به این رفتارهای ناشایست  پاسخ می‌دهند و همین امر منجر به تشدید روابط  میان دو کشور شده است. وی درباره علت تأکید وزرای خارجه دوکشور درباره رسانه‌ها می‌گوید: رسانه‌ها نمی‌توانند از منابع اصلی در روابط کلان میان  دو کشور تلقی شوند و اینکه وزرای  خارجه دو کشور ایران و آذربایجان براین مسئله تأکید دارند، نکته بسیار خوبی در بهبود روابط خواهد بود.

ایران بازیگر مهم در منطقه غرب آسیا
 دکتر رسول نوروزی کارشناس ارشد مسائل ترکیه و قفقاز هم در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ابعاد تماس تلفنی سرلشکرباقری با ارتشبد یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه  چیست؟ می‌گوید: امروز منطقه به سمت یک الگو و تحول مهم جهانی در حرکت است، این تحولات با ارتباطات کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی، ترکیه و آذربایجان در حال شکل‌گیری است.وی تصریح کرد: الگوی امنیت دسته جمعی در منطقه زمانی شکل می گیرد که هر کدام از بازیگران منطقه‌ای نقش و سهم خود را به‌درستی ایفا کنند. زمانی‌که هرکدام از کشورها در جاهای خود به خوبی قرار بگیرند،  نظم منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.

وی در ادامه می‌گوید: برای اینکه کشورهای همسایه به‌خصوص در منطقه غرب آسیا به یک هدف مشترک دست یابند، باید در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به یک نقطه مشترکی برسند، زمانی که به این نقطه مشترک برسند، امنیت دسته جمعی شکل خواهد گرفت.

او در ادامه می‌گوید: آن زمان که در کشور سوریه گروه تروریستی داعش شکل گرفت این کشور به تنهایی نتوانست جلو این گروه را بگیرد و همین امر منجر به گسترش داعش در کشورعراق شد، اما تنها کشوری که توانست جلو این گروه تروریستی را بگیرد، ایران بود. جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم در منطقه غرب آسیاست.

وی در پایان تصریح کرد: با شکل‌گیری امنیت دسته‌جمعی در میان کشورهای همسایه، حضور کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا با هزینه‌‎های بسیاری همراه خواهد بود و این کشور مجبور به ترک این منطقه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.