رفتن لیونل مسی به آمریکا در میان شایعات بازگشت به بارسلونا یا پیوستن گرانقیمت اش به باشگاهی در عربستان، یکی از خبرهای عجیب چند روز گذشته بوده است. همگان باشگاه اینتر میامی را با نام دیوید بکام می شناسند اما اکنون فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با مالک اصلی باشگاه جدید مسی یعنی «خورخه ماس» است.

با «خورخه ماس» میلیاردر پشت پرده انتقال لیونل مسی به آمریکا بیشتر آشنا شوید

به گزارش قدس آنلاین، مالک میلیاردر باشگاه اینتر میامی بالاخره پسر طلایی خود را پیدا کرد. بر اساس بیانیه لیگ حرفه ای فوتبال آمریکا، این باشگاه که توسط دیوید بکهام تأسیس شده و اکنون متعلق به تاجر کوبایی-آمریکایی یعنی خورخه ماس و برادرش خوزه ماس است، با لیونل مسی یعنی کسی که او را بسیاری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می شناسند قرارداد امضا کرده است. البته امضای قرارداد با قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

ماس ۶۰ ساله که در سال ۲۰۲۱ مدیرعامل و مالک باشگاه اینتر میامی شد، اکنون امیدوار است که به همراه مسی ۳۵ ساله بتواند به تحقق رویایش برای تبدیل کردن باشگاه اینتر میامی به مرکز فوتبال نه تنها در جنوب آمریکا بلکه در کل این کشور کمک کند.

خورخه ماس، که فوربز، ثروت خالص او را ۱.۳ میلیارد دلار تخمین زده است، راه درازی را برای رسیدن به جایگاه فعلی اش پیموده است. او در سال ۱۹۶۳ در میامی به دنیا آمد، تنها سه سال پس از اینکه پدرش، خورخه ماس کانوسا (متوفی ۱۹۹۷)، از کوبا از دولت فیدل کاسترو فرار کرد. ماس کانوزا از مخالفان سرسخت رژیم کمونیستی کوبا بود که باعث شد به نیروهای تبعیدی کوبایی که توسط سیا آموزش دیده بودند بپیوندد و در سال ۱۹۶۱ در حمله به خلیج خوک ها شرکت کند؛ اگرچه او هرگز به خشکی نرسید چون کشتی او و همرزمانش قبل از رسیدن به ساحل عقب نشینی کرد. پدر خورخه ماس در زمان کودکی او پس از مدت کوتاهی که در ارتش ایالات متحده گذراند، وارد تجارت شد. در سال ۱۹۶۹، او یک شرکت مخابراتی کوچک پورتوریکویی به نام Iglesias y Torres را با وام پنجاه هزار دلاری خریداری کرد و نام آن را به «چِرچ اَند تاوِر» تغییر داد، به امید اینکه با آن بتواند وارد بازار ایالات متحده شود. خورخه در سال ۱۹۸۴ برای شرکت پدرش شروع به کار کرد و در آن زمان عمدتاً مسئول کابل کشی و نصب تیرهای تلفن بود.

خورخه در سال ۱۹۹۴ چرچ اند تاور را از پدرش تحویل گرفت و نام این شرکت مستقر در میامی را به MasTecMTZ تغییر داد و موفق شد آن را به یک غول ساخت‌وساز چندملیتی تبدیل کند که هم اکنون پروژه های نصب، ساخت و نگهداری زیرساخت‌های انرژی، تاسیسات و ارتباطات را فراهم می‌کند. ماس تا حد زیادی مسئول بین‌المللی سازی این شرکت است و مدت کوتاهی پس از تصاحب این شرکت، مجموعه‌ای از خریدهای شرکت‌های زیرساخت مخابراتی را در کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا، شیلی، پرو و آرژانتین انجام می‌دهد. شرکت او در سال ۲۰۲۲، ۹.۸ میلیارد دلار درآمد کسب و آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اسپانیایی آمریکایی بدل کرد. او مالک نزدیک به ۱۵ درصد از سهام این شرکت است که در بورس نیویورک ارزشی به میزان ۱.۲ میلیارد دلار دارد.

در سال ۱۹۹۰، ماس شرکتی به نام Neff Rentals را تأسیس کرد که تجارت اجاره تجهیزات ساختمانی و ابزار را پوشش داده و ۸۰ شعبه دارد. او این شرکت را در سال ۲۰۰۵ به قیمت ۵۱۰ میلیون دلار فروخت.

ماس در سال ۲۰۱۸ به ورزش حرفه ای وارد شد، و به گروه مالکیت باشگاه تازه تاسیس اینتر میامی به همراه دیوید بکهام، ستاره بریتانیایی فوتبال پیوست. سه سال بعد، در سال ۲۰۲۱، ماس با برادرش، خوزه ماس، خرید نهایی این باشگاه را انجام داد تا مالکیت اکثریت سهام این باشگاه را از مارسلو کلور، مدیرعامل شرکت SprintS و ماسایوشی سون، مدیرعامل سافت بانک، را در اختیار بگیرد. ماس از سال ۲۰۲۱ به‌عنوان مدیر عامل و مالک تیم فعالیت می‌کند، در حالی که بکهام در این مالکیت با او همراه است. شرکت سهامی خصوصی Ares Management نیز در سال ۲۰۲۱ سهام این تیم را خریداری کرد. در ماه فوریه، مجله فوربز، باشگاه اینتر میامی را ۶۰۰ میلیون دلار ارزیابی و آن را یازدهمین تیم ارزشمند لیگ حرفه ای آمریکا لقب داد.

ماس همچنین رئیس بنیاد ملی کوبایی آمریکایی ها نیز به شمار می رود، گروهی که توسط پدرش در سال ۱۹۸۱ با تمرکز بر کمک به اعضای جامعه کوبایی مستقر در شهر میامی در ایالت  فلوریدا تأسیس شده بود.

منبع: فوربز

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.