حجت‌الاسلام عزت‌زمانی با بیان‌اینکه در دوره‌ای با رقیب‌تراشی، کارکردهای مسجد را تضعیف کردیم، گفت: امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد توانمندی ارتقای جایگاه مسجد و پرداختن به مسائل دنیوی و اخروی مردم و جلب حضور و نظر آنها به مسجد را دارد.

راه‌های ارتقای مساجد از نمازخانه به مقر گره‌گشایی/ توجه ویژه به مسجد در برنامه هفتم توسعه

حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی حمایت از مساجد و ارتقای جایگاه شبکه امامت را وظیفه خود می داند، اظهار کرد: اگر بتوانیم مفهوم امامت را متعالی تعریف کنیم و دایره اثرگذاری آن را توسعه دهیم و نقش امام جماعت مسجد را از یک پیش‌نماز به امامی موثر که مسائل دین و دنیا مردم را می شناسد و برای حل آنها قیام می کند، ارتقا دهیم، بدون شک کارکردهای مسجد ارتقاء می یابد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است، گفت: در صورتی که امام جماعت نقش خود را در مسجد به درستی ایفا کند، مسجد پویا می شود، به همین جهت ضرورت دارد به امام جماعت هویت دهیم و در راستای توانمندسازی وی با ارائه برنامه های آموزشی تلاش کنیم و مفهوم امامت را در دایره و وجود مفاهیم توسعه ببخشیم، سیاستی که در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می شود.

وی تصریح کرد: در کنار ارتقای توانمندی های ائمه جماعات، ضرورت دارد که همزمان مساجد را نیز فعال کنیم تا مسجد از یک نمازخانه به مقر، محفل و محلی برای رفع مسائل دین و دنیای مردم و نیز گره‌گشایی فردی و اجتماعی آنها تبدیل شود.

ارتباط با ۳۰ هزار امام مسجد

حجت الاسلام عزت زمانی شکل گیری بنیاد هدایت را از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای تقویت شبکه امامت معرفی و بیان کرد: بنیاد هدایت با هدف تعالی شبکه امامت با قریب به ۳۰ هزار امام جماعت فعال در سراسر کشور در ارتباط است و تلاش کرده با برگزاری دورهای مختلف، گفتمان سازی و الگوسازی در جهت توانمندسازی ائمه جماعات گام بردارد و با معرفی الگوها و نمونه های موفق مساجد و ائمه جماعات در احیای کارکردهای مساجد نقش آفرین باشد.

طراحی سند ملی مساجد

وی ادامه داد: از طرفی این سازمان برای ارتقای مساجد، سند ملی مساجد را طراحی کرده است که در این سند جایگاه واقعی همه واحدها، مجموعه ها و ارگان های فعال در مسجد، لحاظ و به جایگاه امام جماعت نیز توجه شده است. در حال حاضر این سند در لایه های مختلف نخبگانی و در جایگاه بالای قانونی کشور با حضور دستگاه ها و مجموعه های متولی مساجد مورد بررسی است، امیدواریم با تصویب آن به گفتمان مشترک درباره مساجد دست یابیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به دیگر رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از مساجد، تأکید کرد: نمایشگاهی با عنوان «مسجد جامعه پرداز» در قم و در جوار مسجد مقدس جمکران برای معرفی جایگاه رفیع مسجد و امام جماعت در جامعه پردازی و نقش اثرگذار آنها در حل مسائل و مشکلات مردم برپا شده است. برگزاری دوره های توجیهی و آموزشی برای ائمه جماعات بازدیدکننده از دیگر رویکردهای نمایشگاه مسجد جامعه پرداز است.

جایگاه مساجد در دوره های گذشته به عقب رانده شده است

حجت الاسلام عزت زمانی در ادامه با بیان اینکه جایگاه مسجد در سال های اخیر تقلیل یافته و به عقب رانده شده است، تصریح کرد: متأسفانه، در دوره ای جاهلانه یا عامدانه با ایجاد دستگاه های موازی و یا ایجاد رقیب برای مساجد به جایگاه خانه های خدا ضربه وارد شد و یا کارکردهای مساجد، ضعیف و بی هویت شد، امید است با اهتمام به موضوع نهضت بازگشت به مسجد، مساجد به کارکرد و جایگاه و هویت اصلی خود دست یابند و  در حل مسائل عمومی جامعه نقش آفرین باشند.

جایگاه مسجد در برنامه هفتم توسعه

وی افزود: معتقدم که اگر به نماز و مسجد به معنای واقعی توجه شود، خیلی از مسائل مادی و معنوی جامعه قابل حل خواهد بود، چرا که مسجد خانه خدا و پایگاه عظیم فرهنگی و اجتماعی است که باید کارکردهای اصیل و اصلی آن احیاء شود، خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه برای مسجد، جایگاه جدی تری دیده شده است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باور ما این است که عنصر کلیدی  و حیاتی که جایگاه مسجد را احیا می کند، اهتمام به جایگاه مردم و نقش امام جماعت است و امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد توانمندی ارتقای جایگاه مسجد و پرداختن به مسائل دنیوی و اخروی مردم و جلب حضور و نظر مردم به مسجد را دارد، در این صورت است که مسجد می تواند از یک نمازخانه به مرکز حل مسائل و ارتقای جایگاه اجتماعی دین تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.