سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تایید تبادل پیام و مذاکرات غیر مستقیم از طریق کشورهای ثالث میان ایران و آمریکا، تاکید کرد: در هر توافقی علاوه بر منویات محکم،مستدل و منطقی رهبری، منافع ملی و قانون اقدام راهبردی، دقت در عبور نکردن از خطوط قرمز مورد تأکید و توجه مذاکره کنندگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس: مذاکرات غیر مستقیم با آمریکایی‌ها در مسقط مخفیانه نبود/ مبنا کماکان برجام است

قدس آنلاین:  ناصر کنعانی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای مذاکرات غیر مستقیم و تبادل پیام میان تهران و واشنگتن و اینکه در صورت حصول توافقی جدید ترتیبات برجام و قانون اقدام راهبردی در رفع تحریم‌های نظامی، هسته‌ای و حقوق بشری رعایت خواهد شد؟ با یادآوری اینکه برجام تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست بلکه یکی از موضوعات آنست و دولت سیزدهم خنثی سازی تحریم ها را با اتکای به توان داخلی و توسعه ارتباطات و روابط خود با کشورهای دوست و همسایه در کنار مذاکرات در دستور کار داشته، اظهار داشت: ما هیچ‌گاه فرآیندهای دیپلماتیک با هدف رفع تحریم‌ها را رها نکرده‌ایم، بر همین مبنا تبادل پیام‌ها و رایزنی‌ها از طریق طرف‌های ثالث و کشورهای دوست جریان داشته و دارد.

وی اضافه کرد: در راستای تأمین منافع حداکثری ایران، دولت هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و بارها اعلام کرده‌ایم در  هر توافقی علاوه بر  منویات محکم، مستدل و منطقی مقام معظم رهبری، منافع ملی و قانون اقدام راهبردی به منظور تأمین منافع حداکثری کشور، عدول نکردن از خطوط قرمز نظام مورد تأکید و توجه قرار دارد. بر همین مبنا کار تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه مذاکرات غیر مستقیم در مسقط مخفیانه نبوده، گفت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات از پیشنهاد چند هفته قبل سلطنت عمان استقبال کردیم و در این چارچوب تبادل پیام هایی صورت گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره منسوخ نامیدن برجام از سوی آمریکایی‌ها و اینکه توافق جدیدی در دستور کار قرار دارد و تهران برجام را قابل به روز رسانی می‌داند یا نه؟ تصریح کرد: مبنای مذاکرات ما همان برجام است و چارچوب جدیدی نداریم و هیچ جایگزینی بجای برجام را تایید نمی‌کنیم. تاکید می‌کنم ما احیای برجام و توافق ۲۰۱۵ را با سه اصلی که اشاره شد دنبال خواهیم کرد.  

وی تاکید کرد: خبرهایی که در خصوص توافق موقت مطرح شده را گمانه زنی رسانه‌ای یا اقدامی با انگیزه بر هم زدن و انحراف مذاکرات از سوی برخی طرف‌ها می‌دانیم.

جهش در روابط تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین

کنعانی همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور به چند کشور آمریکای لاتین، در پاسخ به سوال دیگری بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای این منطقه پا به پای روابط سیاسی خوب با آمریکای لاتین تاکید کرد و گفت: آمریکای لاتین جزو حوزه‌های مهم مورد توجه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و ان‌شاءالله خواهد بود و این توجه افزایش خواهد یافت. در هندسی سیاسی جهان نقش آمریکای لاتین حائز اهمیت است. با اغلب کشورهای این منطقه مواضع و دیدگاه‌های سیاسی مشترک و نزدیک به هم در ارتباط با موضوعات سیاسی و بین‌المللی داریم که به تقویت ارتباطات و همکاری‌های ایران و کشورهای این منطقه کمک می‌کند. ظرفیت‌های اقتصادی مکمل بین ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد.

وی توانمندی های صنعتی به ویژه صنایع موسوم به (های‌تک) ایران را از زمینه های جذاب و مورد نیاز کشورهای آمریکای لاتین نامید و افزود: این فرصت خوبی را در دسترس قرار می‌دهد که در همکاری برد برد زمینه های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را همپای روابط سیاسی ارتقاء ببخشند. وی با اشاره به حضور تیم اقتصادی بزرگ و بلند پایه همراه رئیس جمهور در این سفر و برنامه امضای چندین تفاهم نامه. اسناد تجاری میان دو کشور، گفت: می‌توانیم بگوییم در یک نقطه جدیدی از عزیمت و حرکت دوسویه ایران و شرکای ما در منطقه آمریکای لاتین هستیم که بتوانیم روابط اقتصادی و تجاری ایران و کشورهای شریک ما را همپای مناسبات سیاسی در حد قابل قبول‌تری ارتقاء دهیم.

اعزام هیئت ایران به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیریها در خصوص حق‌آبه هیرمند با حکومت موقت طالبان هم با یادآوری اینکه ایران انتظار دارد بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ حق‌آبه کامل ایران از آب هیرمند به ایران تحویل داده شود که در طول سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده، تصریح کرد:  ایران بر ضرورت التزام دولت موقت افغانستان بر اجرای کامل معاهده تأکید دارد.  

وی با اشاره به اینکه هیأتی از ایران بنا به دستور رئیس جمهور به افغانستان سفر کرد ولی ما در این مرحله مایل به رسانه‌ای و خبری کردن مسایل و اقدامات نبودیم، گفت: اصل اساسی برای ما این است که طرفین با تفاهم و گفت‌وگو زمینه اجرای معاهده و بندهای مربوط به حق‌آبه ایران را فراهم کنند.

کنعانی اظهار داشت: گفت‌وگوهای خوبی با مقامات دولت سرپرستی افغانستان انجام و توافق شد طرف افغانستانی گام‌های مثبت جدیدی بردارد و اقدامات فنی هم انجام شود لذا بر مبنای این تفاهم و سیاست همسایگی و معاهده لازم الاجرا و محترمی که بین دو کشور وجود دارد انتظار داریم مقامات طالبان نسبت بهتامین حق آبه ایران مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را نشان دهند.  

زمینه همکاری‌های منطقه‌ای بیش از هر زمانی فراهم است

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره ایده ایجاد ائتلاف دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به سیاست اصولی و ثابت ایران در تأکید بر ضرورت تأمین امنیت منطقه با سازوکارهای جمعی و همکاری کشورهای ساحلی خلیج فارس اشاره کرد و تصریح نمود: حضور نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای همواره مخل امنیت در منطقه بوده و نمی‌تواند به تامین منافع و مصالح کشورهای ساحلی منطقه کمک کند. امنیت در منطقه یک امر درون زا است و در چارچوب همگرایی‌های منطقه‌ای حاصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در شرایط جدید منطقه‌ای که در آن هستیم و فضای مثبت در گفت‌وگو و تعامل بین ایران و کشورهای منطقه شکل گرفته از جمله از سرگیری روابط رسمی ایران و عربستان معتقدیم شرایط بیش از هر زمان دیگری برای تقویت همکاری‌های چندجانبه در منطقه به ویژه تأمین امنیت دریایی در آبراه‌های منطقه از جمله خلیج فارس مهیاست و چنین رخدادی منافع همه کشورهای منطقه را تأمین خواهد کرد.  

کنعانی در خصوص گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در آینده نزدیک هم تصریح کرد: مذاکرات از طریق واسطه‌ها در این باره ادامه دارد و می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم در صورتی که طرف مقابل هم این جدیت را داشته مبادله ممکن شود.

وی افزود: منتظر نتیجه دهی گفتگوها از طریق واسطه‌ها هستیم. اراده دو کشور در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر خارجه سعودی‌ها به تهران می‌آید

کنعانی در مورد روابط با عربستان گفت: خوشبختانه مانعی برای اجرای توافق وجود نداشته و طرفین با اراده‌ای که از خود نشان دادند با جدیت عمل کردند. سفارت و سرکنسولگری ایران در جده به طور رسمی بازگشایی شد. در مورد بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری آنها در مشهد هم انجام شده است و در آینده نزدیک شاهد سفر وزیرخارجه عربستان به تهران خواهیم بود.

 گفتگو برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آذربایجان

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی وزیر خارجه کشورمان با همتای آذربایجانی خود نیز  چهارمین دور تماس تلفنی امیر عبداللهیان با جیحون بایراموف را برای جمع بندی نتایج سفر هیئت های فنی و دیپلماتیک میان دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ان شاالله هیات‌های دیگری هم تبادل خواهند شد. اکنون در مرحله گفتگوها برای حرکت از مرحله تنش به مرحله جدید برای بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران هستیم.

سخنگوی وزارت امرو خارجه در خصوص سفر مقامات امنیتی و کشوری اقلیم کردستان عراق به ایران و دستور کار این رایزنی‌ها هم با اشاره به توافق تهران و بغداد در ماور امنیت مرزها و استقرار نیرواهی ارتش این کشور در مرزهای اقلیم با کشورمان، یادآور شد: مشورت‌های ما با دولت عراق مستمر است و در خصوص موضوع اقلیم یکی از موضوعات مذاکرات اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق در ارتباط با تحکیم شرایط در طول مرزهای مشترک دو کشور و خلع سلاح نیروهای مسلح تجزیه طلب در این منطقه بود. ایران انتظار دارد شاهد تکمیل اجرای توافق باشد.

رد ادعای کاخ الیزه درباره تماس مکرون با رئیسی

وی درباره روایت متفاوت کاخ الیزه از تماس تلفنی مکرون با سید ابراهیم رئیسی هم خاطرنشان کرد:  ما از گفتگوی با طرف‌های مختلفی که علاقمند به تعامل با ما هستند در چارچوب گسترش روابط استقبال می‌کنیم اما اینکه درخواست گفتگو کنند و بعد بگویند تماس گرفته و هشدار داده‌اند، را رد می‌کنیم.

کنعانی تاکید کرد: در ارتباط با گفتگوی انجام شده طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. ایران در رابطه با اوکراین دیدگاه‌های شفاف خود را مطرح کرده که جزئی از جنگ در اوکراین نیستیم و طرف‌های  اروپایی هم نمی‌توانند در رابطه با اوکراین طرف ادعاگر باشند.

این مقام ارشد وزارت امرو خارجه یادآور شد: ایران با روسیه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دارد. همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مقدم بر جنگ اوکراین است. کسی نمی‌تواند راجع به همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه سؤال یا تشکیک کند.  

استمرار صادرات انرژی بنیازمند تعامل دولت عراق است

وی همچنین درباره بازپرداخت ناچیز و قطره چکانی بدهی انرژی عراق به کشورمان هم با بیان اینکه مبنای ما همکاری با عراق و کمک به تامین گاز این کشور هستیم و در بسیاری از اوقات با تساهل و تسامح برای رفع مشکلاتی از این دست تعامل کردیم، گفت: حال استمرار همکاری‌ها نیازمند تعامل است.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امرو خارجه با یادآوری اینکه متاسفانه در بازه زمانی یک سال اخیر در این زمینه با مشکلاتی رو به رو بودیم و بخشی از آن مداخلات آمریکا و موانعی بود که این کشور ایجاد کرد، افزود: دولت عراق در مقابله با این موضوع مسئولیت دارد و در هر حال حال استمرار همکاری‌های ما  نیازمند تعامل است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.