کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس در روزهای آینده روندی نزولی خواهد داشت تا به حمایت قله تاریخی خود بازگردد.

پیش‌بینی روند حرکت شاخص بورس در روزهای آینده

به گزارش قدس آنلاین، ریزش بازار سرمایه در جریان معاملات امروز، نه تنها ورود شاخص به یک کانال پایین تر را رقم زد، بلکه منجر به شکسته شدن یک حمایت جدی از شاخص نیز شد.

شکسته شدن حمایت سطح ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی در حالی شکست که در کانال ۲.۱ میلیون واحدی دیگر حمایتی وجود ندارد و ممکن است که شاخص بورس به قله تاریخی سال ۱۳۹۹ بازگردد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، افزایش فشار فروش که در بورس در برخی روزها افزایش چشمگیری دارد، به دلیل ریسک‌های بیرونی است که این روزها گریبان بورس تهران را گرفته است.

کاهش نرخ دلار و افشای زیان ۲۱ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو طی هفته جاری سهامداران بورس را به شدت ترسو کرده است. همین ترس موجب شده است تا کوچکترین اتفاقی منجر به ریزش شاخص های بورس و قرار گرفتن سرمایه‌گذاران در صف‌های فروش شود.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که برآیند شرایط موجود، بورس تهران را به سمت معاملاتی متعادل و به سمت منفی سوق می‌دهد که عمده آن نیز می‌تواند به موضوعاتی همچون سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و چشم‌انداز گشایش‌های سیاسی ارتباط داشته باشد.

* اصلاح بورس شدید نخواهد بود

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره اتفاقات اخیر بازار سهام گفت: شوک وارد شده از سوی قیمت دلار بر تمامی بازارها تاثیر گذاشته و بورس تهران نیز با وجود اینکه دلار محاسباتی در بازار سهام و فروش شرکت‌های بورسی با بازار آزاد فاصله‌ زیادی دارد، از این شوک بی نصیب نمانده است.

وی ادامه داد: سهامداران انتظار دارند کاهش نرخ دلار، منجر به کاهش تقاضا در بازار سهام و حتی نرخ فروش محصولات شرکت‌ها خواهد شد. نگاهی به روند معاملات صندوق‌ها طی روزهای گذشته تاییدکننده این مسئله است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد، روند اصلاحی بورس تهران می‌تواند تا محدوده ۲.۱ میلیون واحدی (سقف سال ۹۹) ادامه داشته باشد، اما به نظر نمی‌رسد که این اصلاح با شدت بالایی رخ دهد و احتمالا مسیری متعادل و منفی را سپری کنیم.

* بازدهی منفی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس۶۲ هزار و ۷۹۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۱۵ واحد پایین آمد. بدین ترتیب شاخص کل در چهارمین پله نزولی متوالی خود سطح حمایتی قدرتمندی را از دست داد. بازدهی این شاخص منفی ۲.۸۴ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۸ هزار و ۸۹۰ واحدی در رقم ۷۲۹ هزار و ۷۴۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز ۲.۵۲ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش ۵۱۲ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۵۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با ریزش ۳ هزار ۴۸۲ واحد به سطح ۱۳۴ هزار و ۱۲۵ واحد رسید.

* چهارمین روز کاهش مالکیت حقیقی از بازار سهام

امروز برای چهارمین روز متوالی مالکیت حقیقی‌های بازار کاهش یافت و هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد.

شتران (پالایش نفت تهران)، فولاد (فولاد مبارکه) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی امروز را داشتند. در دیگر سو، والماس (سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان) بیشترین رشد مالکیت حقیقی روز دوشنبه را داشت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

ارزش کل معاملات امروز بازار  ۳۰۷ هزار و ۲۱ میلیارد تومان بود که ۲۹۴ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان آن معاملات اوراق بدهی بوده است.

ارزش معاملات خرد بازار امروز با ۳۸ درصد رشد به ۱۰ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف های فروش بورس

در پایان معاملات امروز، ۱۱۸ نماد با رشد قیمت و ۶۲۲ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

ارزش صف‌های فروش با ۱۰۵ درصد رشد در روز جاری به ۵۷۴ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های خرید با ۱۴ درصد رشد به ۸۹۰ میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.