۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 882774

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران با بیان اینکه امروزه تولید فرآورده‌های مکمل یکی از صنایع پر افتخار است و ۱۰۰ درصد نیاز دارویی را در داخل کشور خودمان داریم، گفت: امروز بر بیش از ۱۰۵ شرکت تولید کننده فرآورده‌های مکمل در داخل کشور سرمایه‌گذاری شده است.

تأمین ۱۰۰ درصد بازار مکمل‌ها با تولید داخل

دکتر عباس کبریایی‌زاده گفت: آنچه که امروز در طب گیاهان دارویی، طب طبیعی و طب مکمل و فرآورده‌های مرتبط با آن داریم حاصل زحمات بزرگانی است که سال‌ها تلاش کردند. فرآورده‌های طب مکمل عمر کوتاه‌تری دارند و فرآورده‌های گیاهی عمر طولانی‌تری دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم حدود سال‌های ۱۳۸۵ بود که تقریبا تا ۱۰۰ درصد نیاز بازار را فرآورده‌های دارویی وارداتی تشکیل می‌دادند اگرچه شرکت‌های داروسازی قدیمی وجود داشتند اما سهم کمی (۱۵ درصد) از بازار داشتند. خوشبختانه به همت صنعتگران و مساعدت سازمان غذا و دارو امروزه تولید فرآورده‌های مکمل یکی از صنایع پر افتخار است و ۱۰۰ درصد نیاز دارویی را در داخل کشور خودمان داریم. این میسر نمی‌شد اگر همدلی و همراهی بین دولت و صنعت‌گران وجود نمی‌داشت.

او تاکید کرد: در دوره کرونا ما نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم که حتی صادرات قابل قبولی هم داشتیم.

کبریایی‌زاده‌ بیان کرد: باید نقشه راه مقابل ما باشد امروز بر بیش از ۱۰۵ شرکت تولید کننده فرآورده‌های مکمل در داخل سرمایه‌گذاری شده است و خطوط تولید متعددی در اختیار داریم و به عبارتی یک صنعت رو به بلوغ در کشور شکل گرفته است و نیاز به استراژی هدفمند داریم تا در آینده افتخار آفرین باشد. نگاه مسئولان ما در سایر نهادها باید در مسیری حرکت کند که بتواند آینده کشور را رقم بزند. سازمان بهداشت جهانی پیام حکمرانان خوب در نظام سلامت را اینگونه عنوان می‌کند که بتواند آینده بهتر و رفاه بیشتر برای جامعه خود رقم زند و در آینده شاهد صنعت پویا و کارآمدتر در بستری غیر مفسدانه باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرحسین جمشیدی _ رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه یازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و دوازدهمین همایش طلای سبز فرآورده‌های طبیعی و طب مکمل، گفت: گیاهان دارویی صنعتی با عشق است که چندان دیدگاه مالی در آن مطرح نیست. در این رابطه قوانین و دستورالعمل‌های متعدد وجود دارد، اما به نظر می‌رسد باز هم جا برای کار در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: حدود ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور وجود دارد و تا زمانی که اینها وارد گایدلاین‌ها نشود باید به تلاش خود ادامه دهیم. دوستان ما در سازمان غذا و دارو دارند با تمام توان تلاش می‌کنند و در کنار آن صنعت هم در حال رشد است. ما باید بتوانیم به چابک‌سازی سیستم کمک کنیم تا دوستان در سازمان فرسوده نشوند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شمس اردکانی _ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه یازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و دوازدهمین همایش طلای سبز فرآورده‌های طبیعی و طب مکمل، گفت: هر نوع حمایت مادی و معنوی در راستای گسترش مسیر توسعه این صنعت ضروری است. بعید است کسی جایی را سراغ داشته باشد که الگوی توسعه را بدون علوم انسانی پیش برده باشند ولی متاسفانه در حوزه سلامت به اندازه کافی به علوم انسانی توجه نشده است.

وی افزود: در تاریخچه فرآورده‌های گیاهی ایران جزو اولین کشورهایی است که به این موضوع ورود کرده‌ایم و حداقل ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد ایرانیان در این حوزه نقش داشتند. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه گیاهان دارویی کار خاصی انجام نشده بود و پس از آن با اینکه به این ظرفیت فکر شد، اما باز هم به حد اعلای توجه نرسیدیم. ما از نظر تولید علم مقام چهارم را در حوزه طب سنتی داریم و باید از این ظرفیت علمی به درستی استفاده شود تا به این بازار ۵۰۰۰ میلیارد دلاری وارد شویم و سهم خوبی از آن داشته باشیم. این درحالی است که هیچ کشوری در دنیا پتانسیلی مشابه ما ندارد.

او بر همراهی بیشتر سازمان غذا و دارو تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های توسعه هم افزایی است. ما در معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال ایجاد کُنسِرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی هستیم و به جد از این موضوع حمایت مالی و معنوی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.