رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۱۴ میلیون دلار صادرات فرآورده‌های طبیعی و سنتی به کشورهای همسایه و اروپایی دستاورد خوبی برای ارز آوری به کشور است‌.

صادرات ۱۴ میلیون دلار فرآورده‌های طبیعی و سنتی

سید حیدر محمدی در یازدهمین همایش مکمل‌های غذایی، رژیمی و دوازدهمین همایش طلای سبز فرآورده ای طبیعی و طب مکمل در هتل المپیک افزود: همه بازار در اختیار تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی و سنتی است و اکنون در شرایط خوبی هستیم و صنایع داخلی توان افزایش تولیدات این فرآورده‌ها را دارند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی به سایر کشورها نیز صادرات داشته باشند.

وی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولات خود را در حوزه طبیعی و سنتی افزایش دهد اما با توجه به تحریم‌ها و اینکه عدم امکان حواله ارز وجود دارد از بهمن ماه سال گذشته تولیدکنندگان دچار مشکل شده و برخی صنایع سه ماه است که نتوانستند مواد اولیه تامین کنند، تلاش خود را برای رفع این مشکل در حوزه دارو انجام می‌دهیم.

محمدی تاکید کرد: در حوزه طب سنتی حدود ۲ هزار پروانه فعالیت و در زمینه داروهای گیاهی چهار هزار و ۷۰۰ پروانه فعالیت از سوی سازمان غذا و دارو صادر شد و ۳۹۱ تولیدکننده فراورده‌های طبیعی و ۴۰۰ تولیدکننده در حوزه مکمل‌ها داریم که امیدواریم به سمت خودکفایی پیش رویم زیرا صنایع داخلی ما دارای توان و طرفیت بالایی هستند و باید موانع را از پیش روی آنها برداریم.

تامین ۱۰۰ درصد نیازهای فرآورده های مکمل در کشور

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیم غذایی ایران در این همایش گفت: امروز صنعت تولید فرآورده‌های مکمل یکی از صنایع پرافتخار کشور است و ۱۰۰ درصد نیاز کشور را در همه اشکال تامین می‌کنیم.

عباس کبریایی‌زاده افزود: در دوران کرونا نه تنها نیاز کشور در حوزه فرآورده‌های مکمل تامین شد بلکه صادرات خوبی هم در این حوزه داشتیم و امروز ۱۰۵ شرکت تولیدکننده فرآورده مکمل و خطوط تولید متعددی را در این صنعت در کشور داریم و بسیاری از ماشین آلات این صنعت هم در داخل ساخته می‌شوند.در عین حال نیازمند استراتژی کاملی برای صنعت مکمل هستیم تا هم به حیات فعلی خود و هم به توسعه ادامه دهیم.

کبریایی زاده با بیان اینکه در سال ۸۵ و ۸۶ حدود ۱۰۰ درصد نیاز بازار را از طریق فرآورده‌های وارداتی تامین می‌کردیم، اظهار داشت: با همتی که توسط صنعتگران، سازمان غذا دارو و فعالان این حوزه صورت گرفت، صنعت تولید فراورده های مکمل امروز یکی از پرافتخارترین صنایع کشور است.

وی تصریح کرد: باید نقشه راهی برای آینده داشته باشیم؛ نیازمند این هستیم که یک راهبرد هدفمند در این صنعت داشته تا بتوانیم شاهد حیات این صنعت در سال‌های آینده و موفقیت های مستمر آن باشیم. این موضوع نیازمند نگاه جدی تر مسئولان در وزارت صمت و سازمان غذا و دارو است.

وجود ۱۲۰۰ داروی گیاهی در کشور

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده‌های طب سنتی ایران ادامه داد: حدود یکهزار و ۲۰۰ گیاه دارویی با احتساب گونه‌های مختلف در کشور داریم و می‌توانیم در انجمن به چابک‌سازی کارهای سازمان غذا و دارو کمک کنیم.

امیرحسین جمشیدی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی، گفت: حدود ۲۵ درصد داروها از فرآورده‌های طبیعی مشتق می‌شوند، به همین دلیل توجه هر چه بیشتر به این نوع از فرآورده‌های دارویی در کشور می‌تواند برای صنعت داروسازی یک فرصت تلقی و با رویکرد تجاری موجب ایجاد ارزش افزوده در بازارهای بین المللی شود.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم در صنعت تولید فرآورده‌های گیاهی و طبیعی ایران آن است که گیاهان مورد استفاده در تولیدات داخلی گیاهانی بوده که در کشور تامین می شوند در حالی که دانش فنی تولید فرآورده‌های گیاهی در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد و ما با فرایندی روبرو هستیم تا بتوانیم در عرصه‌های بین المللی نیز مطرح شویم.

ایران رتبه چهارم تولید مقالات داروهای گیاهی در دنیا

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: رتبه چهارم جهان را از نظر تولید مقالات علمی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی داریم‌.

شمس اردکانی افزود: بازار جهانی این محصولات پنج هزار میلیار دلار ارزش دارد و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی هستیم و به زودی آن را تشکیل خواهیم داد.

براساس این گزارش، در پایان این همایش از تولیدکنندگان عرصه فرآورده‌های سنتی، گیاهی و مکمل‌های رژیمی و ورزشی تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.