وزارت سرمایه‌گذاری عربستان از یاداشت تفاهمی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار (۲۱ میلیارد ریال عربستان) با شرکت چینی «هیومن هورایزونز» متخصص در توسعه فناوری‌های خودروهای هوشمند و تولید خودروهای برقی برای انجام پروژه مشترک تحقیق، توسعه، ساخت و فروش خودرو امضا کرد.

یاداشت تفاهم ۵.۶ میلیارد دلاری ریاض- پکن/سرمایه گذاری چین در ساخت خودروهای هوشمند و برقی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که حجم مبادلات چین با عربستان در سال گذشته (۲۰۲۲) بالغ بر ۱۰۶ میلیارد دلار بوده است این کشور با حجم مبادلات سالانه ۴۳۰ میلیارد دلار، بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی است.

«علی العمیر» معاون اداره شهرهای صنعتی و مناطق فناوری عربستان اعلام کرده که سرمایه گذاری‌های متنوع چین در شهرهای صنعتی عربستان در راستای اهداف ملی ارائه شده در برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان انجام می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها تا حد زیادی در شهرهای صنعتی «الخرج، سُدیر، و ضرما» و همچنین «جده سوم»، «دمام اول» «دمام دوم» و «دمام سوم» در زمین‌های صنعتی که مساحت آن‌ها به یک میلیون متر مربع می‌رسد انجام شده است و حدود ۲۵۰۰ فرصت شغلی برای سعودی‌ها و غیر سعودی‌ها ایجاد می‌کند.

سازمان شهرهای صنعتی و مناطق فناوری (مدن) عربستان نیز از تحقق سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های چینی به ارزش بیش از یک میلیارد ریال سعودی (۲۶۶ میلیون دلار) در سراسر این کشور خبر داده است. این میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط شرکت‌های چینی در شهرهای صنعتی عربستان همزمان با پایان دهمین دوره کنفرانس تجاری اعراب و چین در ریاض که با حضور بیش از دو هزار تاجر و مقامات دولتی و تصمیم گیران ۲۳ کشور جهان برگزار شد، اعلام شد.

الخلیج آنلاین نیز نوشته است: در حالی که روابط بین عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و چین همچنان بر بخش انرژی متمرکز است، فشارهایی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی در چارچوب برنامه توسعه عربستان با طرف چینی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.