روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی نوشت که سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به چین، موقعیت سیاسی و نقش میانجی‌گرانه پکن در منطقه را تقویت خواهد کرد.

گاردین: سفر عباس به چین، در راستای تقویت جایگاه پکن خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی درباره سفر «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به چین، نوشت: این سفر در چارچوب طرح صلح خاورمیانه پکن است و بیش از آنکه در جهت صلح باشد، برای تقویت موقعیت چین در صحنه بین‌المللی است.

پایگاه خبری و تحلیلی «عربی ۳۱» به نقل از گاردین می‌نویسد: به گفته مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، ابتکار چین برای حل و فصل مناقشه بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها خیلی هم جدی نیست.

در ادامه گزارش آمده است: رسانه‌های چینی می‌گویند که این ابتکار بخشی از تلاش‌های پکن برای ایجاد راه حل دو دولتی، و آن هم پس از موفقیت این کشور در ایجاد نزدیکی بین ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها خصومت است.

گاردین به نقل از منابع فلسطینی نوشت: سفر عباس که در سطوح عالی ترتیب داده شده است، این سفر در ارتقاء موقعیت «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و معرفی او به عنوان یک سیاستمدار جهانی نقش دارد و در این مورد آن‌ها انتظار هیچ پیشرفت دیپلماتیکی [در پرونده مناقشه فلسطین و اسرائیل] ندارند.

این روزنامه انگلیسی‌زبان در ادامه نوشت: آخرین تلاش دیپلماتیک بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با حمایت واشنگتن در سال ۲۰۱۳ به شکست انجامید؛ چرا که در آن زمان، گسترش محدوده شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی، راه حل دو دولتی را غیرممکن کرده بود.

گاردین در بخش دیگری می‌نویسد: اسرائیل هم‌اکنون این سیاست افراطی خود را در شرایطی ادامه می‌دهد که مقامات آن با فساد و سرکوب روبه‌رو شده‌اند و مشروعیت خود را چه در داخل و چه در خارج از دست داده‌اند. اما در مقابل، شی پس از دیدار با عباس در حاشیه نشست بین چین و کشورهای عربی در عربستان سعودی، متعهد شد که برای «راه حل عادلانه و پایدار مسئله فلسطین» تلاش خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این پیام دوباره در ماه آوریل تایید شد، زمانی که رسانه‌های چین گزارش دادند که «چین گانگ»، وزیر امور خارجه پکن، در تماس تلفنی با همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود گفت که پکن آماده حمایت از مذاکرات صلح است. 

گاردین افزود: یک مقام ارشد فلسطینی در تشکیلات خودگردان که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید این دعوت موقتی و همزمان با سی و پنجمین سالگرد آغاز روابط فلسطین و چین است. جشن گرفتن به این مناسبت اتفاق عجیبی است؛ زیرا موضع چین در حمایت از سازمان آزادیبخش فلسطین مهم‌تر از این بود.

این مقام فلسطینی در ادامه به گاردین گفته است: شی، رئیس‌جمهور چین شی با تعداد زیادی از رهبران عرب دیدار می‌کند، زیرا خیالش از اینکه ایالات متحده در حال عقب نشینی از منطقه است، راحت نیست؛ در حالی که او هنوز با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ملاقات نکرده است.

این روزنامه می‌نویسد: روابط چین و اسرائیل در حال حاضر سرد است، زیرا تل‌آویو از جانب روابط پکن-تهران احساس نگرانی می‌کند؛ از سوی دیگر مقامات اسرائیل به چین تصریح کرده‌اند که این همچنان در سیاست خارجی خود با ایالات متحده همراه خواهند بود.

گارین در بخش دیگری به شرایط سفر عباس اشاره کرده و نوشت: از آنجایی که چین در جریان سفر عباس از هیأت اسرائیلی مشابهی دعوت نکرده، انتظار نمی‌رود که این سفر دستاوردهای زیادی داشته باشد. این دیدار تنها منجر به تعهدات بیشتر برای حمایت از فلسطینی‌ها در مبارزه آن‌ها در صحنه بین‌المللی و افزایش حمایت‌های بشردوستانه پکن از رام‌الله ​​خواهد شد.

وزارت امور خارجه چین رو جمعه، نهم ژوئن پس از اعلام تمایل خود برای تسهیل گفت‌وگو بین فلسطین و رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هفته آینده به پکن سفر خواهد کرد. «هوآ چونینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفته بود: بنا به دعوت رئیس‌جمهور کشور ما، محمود عباس از ۱۳ تا ۱۶ ژوئن در پکن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.