سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امسال تا کنون بیش از ۱.۴ میلیون نفر از صاحبان مشاغل و اصناف برای مالیات عملکرد خود اقدام کرده‌اند،‌ گفت: ۵۲ درصد صاحبان مشاغل و اصناف مشمول مالیات صفر شده‌اند.

۵۲ درصد صاحبان مشاغل و اصناف مشمول مالیات صفر هستند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی موحدی‌بک‌نظر در مورد آخرین وضعیت مالیات عملکرد اصناف و مشاغل در سال ۱۴۰۱ که در خرداد ماه تعیین تکلیف می‌شود، اظهار داشت: تا این لحظه کل صاحبان مشاغل و اصناف که به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی درگاه ملی خدمات الکترونیک  درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و مالیات عملکرد ۱۴۰۱ آنها تعیین تکلیف شده است، یک میلیون و ۴۹۲ هزار نفر هستند که از این تعداد یک میلیون و ۲۵۳ هزار نفر در قالب تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کرده‌اند یعنی مالیات آنها مقطوع شده است و ۲۳۹ هزار نفر در قالب اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده‌اند که باید اظهارنامه آنها بررسی شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت:‌ تا امروز ۸۴ درصد صاحبان مشاغل و درآمد از تسهیلات قانونی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کرده‌اند یعنی نیازی ندارند که اظهارنامه مالیاتی بدهند و یا دفاتر و اسناد درآمدی نگهداری کنند بلکه مالیات آنها قطعی شده و به دو شیوه نقدی و یا اقساطی می‌پردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دارندگان مشاغل و اصناف از تبصره ۱۰۰ استفاده کرده باشند و در عین حال چند دستگاه کارتخوان و یا پایانه فروش داشته باشند، چه می‌شود،‌گفت:‌ اطلاعات مربوط به دستگاه‌های پوز و همه اطلاعات مالی صاحبان مشاغل در سامانه سازمان امور مالیاتی وجود دارد و میزان فروش و حساب‌های تجاری متصل به این دستگاه‌ها با فناوری‌های پیشرفته سازمان امور مالیاتی محاسبه و بر اساس فرمول‌هایی مالیات قطعی آنها تعیین شده است.

موحدی‌بک‌نظر گفت: هر کسی که بر اساس تبصره ماد ۱۰۰ قانون مالیات اقدام کند، مالیات عملکرد سال گذشته وی قطعی می‌شود و صاحبان اصناف و مشاغل تا آخر ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ فرصت دارند که از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام کنند و سازمان مالیاتی تصمیمی برای تمدید این مهلت نگرفته است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: تا امروز که یک هفته به آخر خرداد ماه مانده است تقریباً کمتر از نصف از اصناف در سال گذشته که ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بودند از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند البته پیش‌بینی می‌شود تعداد دارندگان اصناف و مشاغل امسال بیشتر شود بنابراین توصیه می‌شود در مهلت باقیمانده صاحبان اصناف و مشاغل نسبت به تعیین تکلیف مالیات خود در قالب تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دارندگان اصناف و مشاغل مشمول تبصره ۱۰۰ مالیات صفر می‌پردازند یعنی در واقع مالیاتی نمی‌دهند،‌گفت: ۵۲ درصد از این افراد برای‌شان پیامک ارسال شده و مالیاتی نمی‌پردازند و فقط با یک بار ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی تعیین تکلیف می‌شوند و در واقع مالیاتی هم نمی‌پردازند.

گفتنی است؛ یکی از سیاست‌های قوانین برنامه پنج ساله توسعه این است که کل هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی تأمین شود و درآمدهای حاصل از فروش نفت عمدتاً وارد صندوق توسعه ملی شود که به عنوان یک ثروت بین‌نسلی و درآمدی از انفال که متعلق به همه نسل‌ها است واریز شود و یا اینکه صرف سرمایه‌گذاری‌های مولد در اقتصاد کشور شود. درآمد مالیاتی یکی از پایدارترین درآمدها برای دولت‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷ درصد است که باید در برنامه هفتم این رقم به حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.