مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی گفت: ۹۰ درصد مساحت این استان هم‌اینک درگیر خشکسالی است.

سیستان و بلوچستان سالیانه ۶۵ میلیون مترمکعب کمبود آب دارد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قاسمی در بازدید از وضعیت منابع آبی استان افزود: دوره خشکسالی در سیستان و بلوچستان از سال ۷۶ شروع شد و طی سه سال اخیر با تشدید این معضل طبیعی، بی‌سابقه‌ترین خشکسالی طی حداقل ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.

وی بیان کرد: با در نظرگرفتن میزان آبی که به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود، حجم آب ذخیره شده پشت سدها و میزان آبی که وارد منابع تأمین آب می‌شود، بیش‌از ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان مصرف سالانه آب آشامیدنی شهری و روستایی این استان را ۲۲۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان، حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی، حدود ۸۸ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های سطحی و تقریباً ۳۱ میلیون مترمکعب نیز مجدداً از آب‌های زیرزمینی و شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود.

وی اذعان کرد: هم‌اینک حدود ۶۵ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب داریم و اگر الگوی مصرف را رعایت کنیم با همین میزان تولید آب می‌توانیم با کمترین تنش تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

قاسمی با اشاره به شهرهای درگیر تنش آبی سیستان و بلوچستان گفت: تمام شهرهای استان به جز تعدادی از شهرهای کوچک از جمله شهر خاش، کل منطقه سیستان، زاهدان، مهرستان، هیدوچ، چابهار، کنارک و آسپیچ محمدی سراوان دچار تنش آبی هستند، شرایط اقلیمی و منابع آبی بحرانی است و سال‌به‌سال نیز این معضل جدی‌تر می‌شود.

وی متوسط سرانه مصرف آب کشور را ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر اعلام کرد و افزود: این سرانه با توجه به وجود عواملی از جمله شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی مرکز استان به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز حدود ۲۰۰ لیتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه، در تابستان، ضریبی تحت عنوان پیک روزانه نیز به این رقم اضافه می‌شود که این ضریب برای استان ما تا ۱.۷ درصد است، افزود: این میزان به آن معناست که ۷۰ درصد به سرانه اضافه می‌شود و مصرف هر فرد به ۳۴۰ لیتر نفر در روز می‌رسد؛ اگر یک خانوار چهار نفره را در نظر گرفت مصرف روزانه آب حدود ۱.۴ مترمکعب می‌شود و اگر ۳۰ روز را در نظر بگیریم حدود ۴۰ مترمکعب می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح رویه مصرف آب، اظهارداشت: با توجه به کمبود و اهمیت حفظ منابع ارزشمند آبی لازم است، مصرف بهینه آب و بدنبال آن رساندن سرانه مصرف آب مطابق استاندار کشوری، به رقم ۱۵۰ لیتر نفر در شبانه‌روز در برنامه هر فرد باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.