مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آغاز جوجه‌آوری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل استان خبر داد و گفت: نخستین گروه از بچه لاک‌پشت منقار عقابی در سواحل نایبند استان راهی دریا شدند.

‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر

به گزارش قدس انلاین، عبدالرحمن مرادزاده  با بیان اینکه پارک ملی دریایی نایبند در حاشیه خلیج‌فارس در شهرستان عسلویه قرار دارد اظهار داشت: نایبند در شورای عالی محیط زیست به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور ثبت شد که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و زیستگاه انواع پرندگان و جانوران دریایی است.

وی پارک ملی دریایی نایبند را یکی از مهم‌ترین زیستگاه لاک‌پشت منقار عقابی دانست و بیان کرد: این گونه لاک‌پشت هر ساله در اسفند ماه برای تخم‌گذاری و زادوولد به پارک ملی دریایی نایبند مهاجرت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ساخت لانه برای تخم‌گذاری لاک‌پشت دریایی در ساحل نایبند گفت: در این راستا با ساخت ۳۱ لانه زمینه تخم‌گذاری و انتقال تخم لاک‌پشت در آنها فراهم شد.

مرادزاده با بیان اینکه هر لاک‌پشت تا ۱۲۰ عدد تخم می‌گذارد افزود: این تخم‌ها در عمق ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر ساحل قرار دارد و بعد از  گذشت بیش از ۵۰ روز نوزاد لاک‌پشت، از تخم خارج و راهی دریا می‌شود.

وی با اشاره به آغاز جوجه‌آوری لاک‌پشت منقار عقابی در ساحل نایبند گفت: نخستین گروه از بچه لاک‌پشت منقار عقابی در ساحل نایبند عسلویه استان بوشهر راهی دریا شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ بچه لاک‌پشت راهی دریا می‌شود تصریح کرد: لاک‌پشت دریایی عقابی در معرض انقراض قرار دارد از این نظر مورد حفاظت ویژه قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم با اشاره به اینکه همه ساله از اسفندماه تا اواخر خردادماه تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها آغاز می‌شود گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با مشارکت دانشگاه شهید باهنر کرمان و شرکت مبین انرژی خلیج فارس، طرحی را در حمایت و حفاظت از گونه در معرض انقراض لاک‌پشت دریایی منقار عقابی در چند نقطه استان بوشهر مانند پارک ملی دریایی نخیلو  و سواحل پارک ملی دریایی نایبند اجرایی کرده است.

محمد امین طلاب بیان کرد: این طرح در طول ۱۲ سال گذشته به طور منظم و هر ساله در حال اجرا و نتایج این طرح بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اضافه کرد: موفقیت این طرح به این معنی است که بیش از ۵۰ درصد از لاک‌پشتان که برای تخم‌گذاری به سواحل استان بوشهر مهاجرت می‌کنند، قبل از این علامت‌گذاری شده‌اند و دارای شناسنامه هستند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در این طرح تلاش شده که پوشش لاک‌پشت‌های علامت‌گذاری شده افزایش یابد.

طلاب با اشاره به حفاظت از لاک‌پشت منقار عقابی در استان بوشهر گفت: گروه ناظر و پژوهشگر در این طرح پس از حضور در محل، اقدام به جستجو لاک‌پشت کرده و پس از یافتن، اقدام به بیومتریک و علامت‌گذاری و همچنین به بررسی و ثبت سایز و وزن تخم‌ها و تعداد آنها می‌کنند.

وی با بیان اینکه خرداد ماه، بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند و به سمت دریا می‌روند خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که همه این لاک‌پشت‌های دریایی منقار عقابی پس از بلوغ حدود ۳۰ سال بعد، مجدداً به همین سواحل که خود در آن سر از تخم آورده‌اند برمی‌گردند و تخم‌گذاری می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عوامل تهدید کننده لاک‌پشت دریایی منقار عقابی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تهدیدات مانند صنایع می‌تواند در زیست لاک‌پشت‌ها اختلال به وجود آورد هر چند خوشبختانه این تخم گذاری‌ها در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت می‌گیرد و آلودگی نوری و رفت و آمد زیاد هم می‌تواند به زیستگاه امن لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری آسیب وارد کند.

طلاب عوامل دیگر تهدید این گونه لاک‌پشت‌ها را صید و صیادی در حوالی محل تخم‌گذاری ، تلف شدن و صید بچه لاک‌پشت، تخریب زیستگاه‌ها، تردد انسان در سواحل و دریا، آلودگی‌های شیمیایی و نفتی دانست.

‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر‌تولد لاک‌پشت‌های ‌منقار عقابی در سواحل ‌بوشهر +تصویر

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.