رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه استان تهران، بر ضرورت صادرات بیشتر گل و گیاه ایران به کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد دیگرمردم مجبور نخواهند شد بابت خرید گل در مناسبت های خاص هزینه بیشتری بپردازند.

۲۵ خرداد؛ روز ملی گل و گیاه/  چگونه عمر گل‌ها را طولانی تر کنیم؟

غلامحسین سلطان محمدی، به مناسبت روز ملی گل و گیاه در گفت و گو با قدس آنلاین، در خصوص توانمندی ها و چالش های کشور در حوزه گل و گیاه، گفت: هدف از نام گذاری روزی در تقویم سالیانه ایران با عنوان روز ملی گل و گیاه – مصوب سال ۱۳۸۴-این بوده که مسئولان و مردم با گل و گیاه بیشتر آشنا شوند واز سوی دیگر چالش ها و مسائل این حوزه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که ایران نه تنها کشوری وسیع، بلکه از نظر اقلیمی نیز چهار فصل است و از سوی دیگر با کشورهای حاشیه خلیج فارس که وارد کننده گل و گیاه هستند همسایه است می گوید:همه این ویژگی ها موجب می شود تا پتانسیل کافی برای توسعه در این حوزه داشته باشد. مثلاً  چهار فصل بودن ایران در کاهش هزینه تمام شده تولید گل و گیاه موثر است، یا همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس در کاهش زمان و هزینه انتقال این نوع محصولات تاثیر زیادی دارد بنابراین اگر شرایط مناسبی برای تولید با کیفیت محصولات گل و گیاه در کشور فراهم شود  آنوقت قطعاً در این حوزه جای بهتری را در دنیا کسب می کنیم.

وی با ابراز تاسف از این که نگاه مسئولان و دولت ها در ایران به تولید گل و گیاه تا کنون صنعتی نبوده است، تصریح کرد: بیشتر گلخانه های ما سنتی هستند و هنوز به صورت صنعتی به تولید گل نمی پردازند و تا زمانی که  این اتفاق نیفتد به کشورهای صادرکننده گل و گیاه نمی پیوندیم، چون برای این منظور باید در سطح انبوه گل و گیاه تولید کنیم.

وی در همین زمینه افزود: الان اگر تولید کننده ای یک  مشتری داشته باشد   که روزی ۲۰ هزار شاخه گل در یک مدل با اندازه و رنگ مشخص بخواهد شاید بتواند برای مدت یک دو ماه خواسته اش را برآورده کند اما برای بیشتر از این مدت امکانش وجود ندارد بنابراین برای تولید انبوه گل ها و گیاهان آپارتمانی باید گلخانه های  کشور مدرن شوند و از تجهیزات و فناوری های روز دنیا استفاده کنند. فقط در این صورت  است که قادر به تولید انبوه گل و گیاه خواهیم بود و می توانیم با عرضه ارزانتر آن ها- به نسبت بازارهای جهانی- بازار کشورهای همجوار خود را بدست بگیریم.

وی کمبود آب و گرانی زمین در استان تهران را یکی دیگر از چالش های حوزه گل و گیاه  دانست و گفت: بنابراین پرورش گل های آپارتمانی در این استان چندان به صرفه نیست، از این رو توسعه این نوع محصولات  باید بیشتر دراستان هایی مثل خوزستان انجام بگیرد که کمتر با این مشکلات مواجه هستند.

سلطان محمدی، با اشاره به این که ایران در تولید گل و گیاه آپارتمانی جایگاه هفدهم را در بین کشورهای دنیا دارد، افزود: اما در صادرات گل و گیاه جایگاه صد و هفتمی را بین کشورهای جهان داریم که اصلاً جایگاه مناسبی برای ما محسوب نمی شود. در حالی واقعاً این  توانمندی را داریم که جایگاه خود را در این بخش ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: زمانی می توانیم صادرکننده خوبی باشیم که اولاً تولیدی انبوه، با کیفیت و ماندگاری بیشتر، همراه با قیمت تمام شده کمتر یعنی حداقل ۵۰ سنت کمتر از کشورهای دیگر- داشته باشیم و بعد آن ها را با بسته بندی روز به کشورهای دیگر بویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عرضه کنیم. در این صورت صادرات  گل و گیاه ما جان می گیرد.

وی در همین زمینه افزود: از سوی دیگر با افزایش صادرات گل و گیاه  آپارتمانی، دیگر دلیلی وجود نخواهد داشت تا قیمت این نوع محصولات در مناسب ها و ایام خاص افزایش پیدا کند.در واقع این الان می بینیم در مناسبت های خاص مثل روز مادر یا پدر تقاضا برای خرید گل و گیاه بالا می رود و قیمت این محصولات هم گاهی تا دو برابر افزایش می یابد به این خاطر است که ما آنچنان صادرات و گیاه نداریم و به همین خاطر تولید کننده ها هراز گاهی به دلیل عدم کشش بازارهای داخلی متضرر می شوند در نتیجه برای جبران ضرر و زیان خود، قیمت ها را در ایام خاص بالا می برند در حالی  اگر صادرات داشته باشیم دیگر با چنین مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به این که باید آنچه صادر شود را تولید کنیم نه آنچه دلمان خواست، گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد گل ها و گیاهانی که در کشور تولید می شوند کیفیت لازم را برای صادرات ندارند.  آن ۵۰ درصد دیگر هم که  کیفیت مناسبی دارند تولید شان بادوام نیست، چون در کشور تقویم کشت نداریم. در حالی که کشوری که می خواهد در تولید و صادرات حرفی برای گفتن داشته باشد باید تقویم کشت، میزان تولید و بازارهای خارجی مشخصی داشته باشد.

سلطان محمدی، تنوع گل و گیاه ایران را بسیار بالا دانست و گفت: در کشور حدود ۸-۷ هزار نوع  گل و گیاه داریم. اما خیلی از آن ها  هنوز چندان به بازارهای داخلی ما راه پیدا  نکرده اند، در واقع در گل فروشی ها فقط گل هایی  را می بینیم که کاملاً شناخته شده هستند  و مشتری دارند.  ضمن اینکه  گل و گیاهانی که ما داریم را شاید کشورهای اروپایی نداشته باشند. به طوری که کشورهای اروپایی گل های ما را می خرند و بعد ژن آن ها را تغییر می دهند و نوع جدید همان را به ما می فروشند. مثلا گل شمعدانی ما را که در دو سه رنگ بود به کشورشان بردند و بعد  در ۲۰ رنگ تولید کردند و به ایران صادر کردند، یعنی تنوع و کیفیت را همواره مد نظر قرار می دهند.

وی در خصوص ماندگاری گل ها هم گفت: همه گیاهان برای زنده ماندن به دما، خاک، غذا، نور نیاز دارند. مگر می شود به گل رسیدگی کنیم و خراب شود. بنابراین شهروندان وقتی برای خرید گل و گیاه به گلفروشی ها می روند باید اطلاعاتی از مساحت خانه، میزان دما و نورگیری آن  ارائه بدهند تا بر اساس آن ها از بین گل های معرفی شده از سوی گل فروش چند مورد را انتخاب و خریداری کنند نه این که هر گلی را که خوششان آمد بخرند، چون در این صورت ممکن است با شرایط خانه سازگار نباشد و پس از مدتی هم خشک شود.

وی در همین زمینه افزود: بیشتر گیاهانی که  دارای برگ سبزهستند نیاز به نور زیادی ندارند و با شرایط اقلیمی خانه ها سازگارند و فقط عاشق گرما ستند مثل گل پتوس یا سانسوریا. این گیاهان نیاز به نور و گرما دارند که در آشپزخانه ها هم هست، اما گیاهانی و گل هایی که دارای برگ رنگی هستند نیاز به نور زیادی دارند و نگهداری آن ها در آپارتمان مشکل است  و اگر هم کسی می خواهد چنین گل هایی را درآپارتمان داشته باشد باید در جایی آن را قرار بدهد که نور کامل به آن ها برسد. پس نمی توان گفت که به دست ما گل نمی شود.

از سوی دیگر اگر مردم بدانند که چگونه می توانند ماندگاری گل های شاخه بریده مثل مریم، گلایل، رز، مدیا و...  را تا دو برابر افزایش دهند  آنوقت مصرف سرانه گل در کشور دوبرابر می شود. چون خیلی از مردم  وقتی می بینند مثلاً بابت دو شاخه گل رز ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کنند، اما  دو روز بعد خشک می شود دیگر رغبت برای  خرید دوباره گل و گیاه کم می شود اما اگر آموزش های لازم را ببینند که چه کارهایی باید انجام دهند تا گل هایشان  به جای ۲ روز ۴ روز بماند در آن صورت قطعاً برای خانه شان گل های بیشتری می خرند و سرانه مصرف گل بالا می رود.

وی با اشاره به این که در مقطعی گل گلایل ایران در نمایشگاه گل و گیاه کشور ژاپن رتبه نخست کیفیت را بدست آورده بود ، افزود: چون محصول ما در فضای آزاد تولید می شد اما به دلیل کمبود آب دیگر چنین امکانی وجود ندارد.الان کشت ها گلخانه ای شده اند. با این وجود استفاده از  قلمه ، کود و سموم دفع آفات خوب در کیفیت و ماندگاری گل ها و گیاهان بسیار مهم است. این درحالی است که سمومی که خیلی از کشورها دیگر از آن ها استفاده نمی کنند ما در بیشتر مواقع از آن ها استفاده می کنیم.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.