معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ٩ درصد سطح شهرهای کشور بافت فرسوده هستند، گفت: سطح شهر کشورمان ٨۵٠ هزار هکتار است اما سطح بافت های فرسوده ٧۴ هزار هکتار است و در حال حاضر ١۵ درصد پروانه‌های ساخت متعلق به این محدوده‌ها هستند.

وجود ٧۴ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور/ سهم ١۵ درصدی بافت‌ها در پروانه‌های ساخت

به گزارش قدس آنلاین محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی  درباره نتیجه طراحی و اجرای کشورهای دولت برای افزایش مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده و آخرین آمار ساخت و ساز در این محدوده‌ها اظهار داشت: اقدام موثری در طراحی بسته‌های تشویقی که باعث افزایش مشارکت بود، طراحی مشوق‌ها براساس شرایط خاص مناطق مختلف بود از آن رو شهرها می‌توانند با شرایط منحصر به خود و با توجه به شرایط اقلیمی و زیست محیطی آن منطقه, بسته تشویقی خاص به خود را داشته باشند و این لازم‌الاجرا است و برای شهرهایی مانند تبریز و تهران بسته‌های خاص منطقه طراحی شده‌است. ۵٠ شهر دیگر در حال طراحی بسته تشویقی خاص خود هستند .

وی با اشاره به رشد مشارکت‌ها در نوسازی بافت فرسوده، ادامه داد: در این شهرهایی که بسته را طراحی و به اجرا رساندند در مشارکت نوسازی بافت فرسوده روند رو به رشدی را در حال تجربه هستیم بطوری که در تهران در فروردین امسال نسبت به سال گذشته رشد ۴٢۵ درصدی را تجربه کردیم. در حالی که فروردین ١۴٠١ تعداد پروانه‌ها ٢۵١ فقره بوده در فروردین امسال این عدد به ١٣٣٠ فقره رسیده‌ و اردیبهشت ماه سال گذشته ۶٣٠ پروانه در نوسازی بافت فرسوده صادر شده این عدد در اردیبهشت امسال تا١۶٧٠ پروانه افزایش یافت و مجموع دو ماه رشد ٢١۵ درصد را تجربه کردیم .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: همچنین نسبت به ۵ ماه آخر سال گذشته رشد ٣٠٠ درصدی را شاهد هستیم و این افزایش‌ها اثر مصوبه و بسته تشویقی را نشان می‌دهد. 

آیینی گفت: شاخص دیگری که نشان‌دهنده رشد مشارکت‌ها بوده، این است که سطح خالص بافت‌های فرسوده حدود ٩ درصد سطح شهر هستند. سطح شهر کشورمان ٨۵٠ هزار هکتار است اما سطح بافتهای فرسوده ٧۴ هزار هکتار است و در ٩ درصد سطح شهرهای کشور ١۵ درصد پروانه نوسازی بافت فرسوده صادر شده و ١۵ درصد پروانه‌های ساخت متعلق به این محدوده‌ها هستند و این نشان دهنده سیاست‌گذاری برای نوسازی بافت فرسوده است.

وی تاکید کرد: هدف ما رسیدن این عدد به ٢۵ درصد است و از آغاز طرح نهضت ملی مسکن در ٢۵ هزار پروژه بالغ بر ١١۴ هزار ۶٠٠ واحد مسکونی در حال ساخت هستند در در ۶٧ شهر افتتاح‌هایی هم داشتیم و عرضه در بافت فرسوده در حال افزایش است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.