مارک اسپر وزیر دفاع رئیس جمهور سابق آمریکا روز یکشنبه به دلیل نگهداری اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ حتی پس از دوران ریاست جمهوری‌اش از وی به عنوان یک تهدید امنیتی برای ایالات متحده یاد کرد.

وزیر دفاع ترامپ او را یک تهدید امنیتی برای آمریکا خواند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پولیتیکو، وزیر دفاع ترامپ در گفت وگو با شبکه سی‌ان‌ان، گفت: وقتی درباره نگهداری این اسناد محرمانه توسط ترامپ صحبت می‌شود، مردم از او به عنوان یک «مُحتکر» اسناد یاد می‌کنند در حالی که این بحث بسیار فراتر از احتکار اسناد محرمانه است و ترامپ با این کار خود مرتکب امری غیرمجاز، غیرقانونی و خطرناک شده است.

وی ترامپ را با جک تکسیرا (یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست که متهم به انتشار اسناد محرمانه نظامی آمریکا است) مقایسه کرد، کسی که پنجشنبه هفته گذشته به خاطر انتشار این اسناد در شبکه‌های اجتماعی متهم شد.

اسپر به جیک تاپر مجری شبکه سی‌ان‌ان گفت: کاری که ترامپ انجام داد شبیه کاری است که تکسیرا انجام داد، کسی که به خاطر دریافت و نگهداری غیرمجاز اسناد محرمانه‌ای که بر امنیت ملی ما تاثیر می‌گذارد، حتی با اتهام‌هایی مانند جاسوسی مواجه شده است.

وی افزود: تصور کنید که اسنادی که حاوی نقاط ضعف و آسیب‌پذیر آمریکا و ارتش این کشور است به دست یک مأمور اطلاعاتی یکی از کشورهای متخاصم ایالات متحده می‌افتاد و به این فکر کنید که دشمن تا چه حد می‌توانست از این اطلاعات محرمانه در یک درگیری علیه ما استفاده کند.

اسپر در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه اگر ترامپ در سال ۲۰۲۴ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، آیا می‌توان در رابطه با اسرار ایالات متحده دوباره به او اعتماد کرد؟، پاسخ داد: بر اساس اقداماتی که ترامپ پیش از این انجام داده و اگر اتهاماتی که بازپرس ویژه بر علیه‌اش در کیفرخواست خود مطرح کرده است، ثابت شود، خیر، نمی‌توان دوباره به او اعتماد کرد.

وی توضیح داد: منظورم این است که اقدام ترامپ در نگهداری و پس ندادن این اسناد محرمانه حتی پس از خاتمه دوران ریاست جمهوری‌اش، فقط یک اقدام غیرمسئولانه است که نیروهای نظامی و امنیت کشور ما را به خطر می‌اندازد. این اسناد محرمانه چیزی نیست که آن را در خانه یا دفتر خود نگهداری کنید.

به نوشته پولیتیکو، ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ اسپر را به عنوان وزیر دفاع خود انتخاب و در نوامبر ۲۰۲۰ او را برکنار کرد و در توییتی نوشت: «مارک اسپر از کار برکنار شد».

اسپر در کتاب خود با عنوان «سوگند مقدس» که در ماه مه منتشر شد، انتقادهای زیادی از ترامپ کرده است، از جمله این انتقادات ابراز شوک و ناامیدی وزیر دفاع رئیس جمهور سابق آمریکا از طرح اعزام ۲۵ هزار نیروی این کشور به مرز ایالات متحده و مکزیک در زمان ترامپ است.

وزیر دفاع ترامپ در این کتاب نوشته است که رئیس جمهور سابق آمریکا حتی سوالاتی درباره امکان حمله موشکی به آزمایشگاه‌های مواد مخدر در مکزیک مطرح کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.