تولید خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۳۶ درصدی داشت، همچنین وصول حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۶ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

رشد ۹۶ درصدی وصول حقوق دولتی معادن‌ و افزایش ۳۶ درصدی تولید خودرو سواری‌

به گزارش قدس آنلاین، ارزیابی عملکرد و بررسی میزان موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها، مستلزم شناخت نسبت به وضعیت و شرایط شروع به فعالیت آن است.

خط‌مشی دولت سیزدهم، پرهیز از حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات بوده است، اما با توجه به گذشت‌ نزدیک به دو سال از فعالیت دولت و به منظور ارزیابی دقیق عملکرد و اقدامات صورت گرفته، تشریح شرایط کشور در زمان شروع به کار دولت ضرورت دارد.

دولت سیزدهم در دو سال فعالیت خود با چالش‌های جدی مواجه بوده است، اما با این حال از تمرکز دولت بر حل مسائل و مشکلات مردم کاسته نشد و مسیر تحول و پیشرفت ادامه پیدا کرد؛ اکنون با گذشت حدود دو سال از فعالیت‌های دولت و به بهانه دومین سالگرد انتخابات، فرصتی مناسب برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای حاصله و مسیر طی شده در راستای تحول و پیشرفت فراهم آمده است.

احیا و فعال سازی بخش معدن

‌ارزش افزوده بخش معدن از زمستان ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ با رشد منفی مواجه بود، با فعالیت دولت مردمی و اهتمام به احیا و فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی کشور، در تابستان ۱۴۰۱ و پس از ۶ فصل، رشد ارزش افزوده بخش معدن به ۰.۷ درصد و در پاییز ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه به ۲.۶ درصد رسید.

افزایش وصول حقوق دولتی معادن در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

در سال ۱۳۹۹ حقوق دولتی وصول شده معادن ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب به ۱۹.۲ و حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. بنابراین، وصول حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۰ درصد و در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۹۶ درصد رشد داشته است.

رشد حدود ۱۰۱ درصدی تولید انواع ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه است؛ ‌در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱.۷۳۸ دستگاه انواع ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور تولید شد که در سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است‌. 

احیا و نوسازی صنعت خودرو

دولت سیزدهم به مسئله تولید خودرو نیز اهتمام ویژه‌ای داشته است به‌طوری که در دو سال گذشته تولید خودرو به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. 

از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودروی سواری تولید شده است و در مدت یاد شده ۲۵۰ هزار و ۷۵۰ دستگاه وانت نیز تولید شده است. 

تولید ۴ هزار و ۲۶ دستگاه خودروی ون، تولید ۴ هزار و ۲۵۶ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس، تولید ۴۷ هزار و ۷۷۹ دستگاه خودروی سنگین (کامیون و کامیونت) و تولید ۷۲۹ هزار و ۹۹ از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته است. 

‌تولید خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۶ درصدی داشته است به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۷۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید و ۱۰۵ هزار دستگاه خودروی ناقص نیز تکمیل شد. 

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه خودروی وانت تولید شد به طوری که در بخش تولید وانت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۶ درصدی تجربه شد.

همچنین تولید بیش از ۳ هزار دستگاه خودروی ون در سال ۱۴۰۱ موجب شد که در این زمینه رشد تولید ون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۶۷ درصد باشد. 

در سال ۱۴۰۱ همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی مینی بوس و اتوبوس تولید شد که بر این اساس رشد ۴۴ درصدی تولید خودروی مینی بوس و اتوبوس را در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم. 

‌تولید بیش از ۳۴ هزار دستگاه خودروی سنگین در سال ۱۴۰۱ موجب شد که در زمینه تولید خودروی سنگین در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۰ درصد رشد داشته باشیم. 

از آغاز به کار دولت مردمی تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱ تولید شده است که براین اساس رشد تولید این محصول در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶۱ درصد بوده است. 

همچنین با توجه به تولید حدود ۱۹۵ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۱۰۳ درصدی تولید خودرو توسط بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بودیم. 

افزایش ۳۱ درصدی تعداد تحویل خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور در انتهای سال ۱۴۰۱ نسبت به انتهای سال ۱۴۰۰ از دیگر توفیقات در این حوزه بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.