حجت‌الاسلام رفیعی در یکی دیگر از جلسات محفل انس و معرفت در مدینه با اشاره به اهمیت دعا، ادعیه حضرت ابراهیم که پس از احداث بنای کعبه، بیان شده است را تشریح کرد.

پنج دعای حضرت ابراهیم که زائرین باید به آن توجه کنند

سی وهفتمین جلسه محفل انس و معرفت در هتل قصر آندلس در مدینه به مناسبت شب شهادت امام جواد برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم پس از احداث بنای کعبه پنج دعا انجام داده که در آیات 128 و 129 سوره بقره ذکر شده، توضیحاتی درباره این ادعیه بیان کرد.

وی با اشاره به اولین دعای حضرت ابراهیم ( رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا )، توضیح داد که قبولی اعمال از صحت اعمال مهمتر است.

به گفته وی، اکثر دغدغه روحانیون کاروان‌ها در ایام حج این است که زائران اعمالشان را صحیح انجام دهند اما صحت عمل با قبولی عمل متفاوت است.

حجت‌الاسلام رفیعی در همین زمینه به ماجرایی اشاره و خاطرنشان کرد: فردی از امیرالمومنین سوال کرد که چرا اینقدر انفاق می‌کنید؛ حضرت پاسخ داد که اگر می‌دانستم یکی از آنها قبول شده دیگر انجام نمی‌دادم.

وی در ادامه به موضوع نگهداشتن عمل هم اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ در میان علما و عابدان افرادی را سراغ داریم که به اصطلاح استاد جمع کردن ثواب بودند اما با یک عمل خطا، تمام اعمال خود را باطل کردند.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه به یکی از شروط قبولی عمل نیز اشاره کرد و گفت: اگر زائری در هنگامی که در میقات شجره یا میقات‌های دیگر اللهم لبیک می‌گوید، اما یک وسیله غصبی همراهش باشد، خداوند عملش را قبول نمی‌کند؛ لذا هر چقدر هم که اعمال با صحت انجام شود اما یک واجب مثل خمس اموال پرداخته نشده باشد، عمل مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به دومین دعای حضرت ابراهیم (رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ) تاکید کرد که روح حج همین تسلیم شدن است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی‌ها دائما درباره چرایی اعمال حج و نحوه آن سوال می‌کنند در حالی که باید بدانند روح حج همین تسلیم شدن بنده در مقابل خداست.

وی «صحت اعمال و قبولی توبه» را سومین و چهارمین دعای حضرت ابراهیم دانست و در ادامه توضیحاتی را درباره پنجمین دعای حضرت ابراهمی ارائه کرد.

به گفته حجت‌الاسلام رفیعی، حضرت ابراهیم در دعای پنجم خود که در آیه 129 بقره آمده، از خداوند ظهور حضرت محمد به عنوان پیامبر آخر الزمان را درخواست می‌کند؛ دعای حضرت ابراهیم سه هزار سال بعد مستجاب شد.

وی درباره دعای حضرت ابراهیم (رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ) افزود:پیامبر در شهرمدینه راه می‌رفت و می‌فرمود من اجابت شده دعای حضرت ابراهیم هستم.

این استاد اخلاق در ادامه نکاتی را درباره حضرت جواد بیان کرد و گفت: از میان ائمه معصومین سه امام هستند که در سن کودکی به امامت رسیدند؛ حضرت جواد اولین امامی است که در سن 7 سالگی به این مقام رسیدند.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: دو امام دیگر امام هادی (در هشت سالگی) و امام زمان (در پنج سالگی) به امامت رسیدند. وی در ادامه به حدیثی از امام جواد اشاره کرد و گفت: مشورت کردن، عجله نکردن و توکل به خدا بعد از تصمیم‌گیری سه چیزی است که اگر انسان به آن توجه کند، در زندگی دچار پشیمانی نمی شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.