مدیر اقتصادی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی گفت:پیش بینی شده درسال نخست اجرای الگوی کشت وارتقا بهره وری که ازمهر ماه سال گذشته آغاز شد۳ میلیاردمتر مکعب صرفه جویی درمصرف آب داشته باشیم.

صرفه جویی ۳ میلیارد متر مکعب آب در طرح اجرای الگوی کشت

به گزارش قدس آنلاین، طرح الگوی کشت با چشم انداز ۵ سال از سال زراعی ۱۴۰۱ (مهر) تا ۱۴۰۶ آغاز شد. در این پروژه هدف ارتقا بهره وری با مصرف کمتر نهاده‌های کشاورزی اعم از آب و انرژی و… و افزایش تولیدات است. با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی در کشور ضرورت دارد در الگوی کشت صرفه جویی در بخش آب محقق شود. به این ترتیب شاهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشیم.

علیرضا نکویی، مدیر اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دبیر کمیته ارتقا بهره وری در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه محور بهره وری کاهش مصرف آب است یا استفاده از همان میزان آب با افزایش محصولات برداشتی، گفت: پیش بینی شده در سال نخست اجرای الگوی کشت و ارتقا بهره وری که از مهر ماه سال گذشته آغاز شده است ۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود: آب قابل برنامه ریزی حجم آلی است که بخش کشاورزی اجازه استفاده دارد. در کمیته بهره وری قرار است متناسب با آب برنامه ریزی فعالیت‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع باید میزان مصرف آب در این بخش کاهش داشته باشد تا بتوانیم با صرفه جویی منابع محدود تولید پایدار و مستمر را محقق کنیم.

مدیر اقتصادی سازمان تات ادامه داد: کاهش مصرف آب همزمان با افزایش تولید است زیرا چاره‌ای جز این نداریم.

نکویی در پایان عنوان کرد: در حوزه خاک هم هدف حفظ حاصلخیزی خاک بوده و شرایط تولید متناسب با برنامه‌ها در حوزه اجرای الگوی کشت و ارتقا بهره وی تدوین شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.