مجارستان اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای خرید موشک‌های هیمراس از دولت ایالات متحده ندارد.

مجارستان تصمیمی به خرید موشک هیمراس از آمریکا ندارد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان روز دوشنبه گفت که مجارستان هرگز قصد خرید سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه HIMARS هیمراس از ایالات متحده را نداشته است.

گرگلی گولیاس در یک نشست خبری گفت: می‌توانم بگویم که ما نه تنها در مورد خرید هیمراس با آمریکایی‌ها قرارداد امضا نکردیم، بلکه حتی تصور و تصمیم جدی هم نداریم که این موشک را از آمریکایی‌ها بخریم.

پیشتر در ۱۴ ژوئن، سناتور آمریکایی جیمز ریش اعلام کرده بود که از فروش ۷۳۵ میلیون دلاری تسلیحات به مجارستان جلوگیری کرده، زیرا بوداپست ورود سوئد به ناتو را تأیید نکرده است.

واشنگتن پست گزارش داد که بسته تسلیحاتی که ایالات متحده می‌خواهد به مجارستان ارسال کند شامل ۲۴ سامانه موشک انداز هیمراس و بیش از ۱۰۰ راکت و غلاف همراه با قطعات و پشتیبانی مربوطه بوده است.

«جیم ریش» رهبر جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود که از فروش تسلیحات کشورش به مجارستان به دلیل مخالفت بوداپست با عضویت سوئد در ناتو جلوگیری خواهد کرد. به گزارش واشنگتن پست، «جیم ریش» این اقدام را تنبیهی برای مجارستان دانست که هنوز عضویت سوئد در ناتو را تأیید نکرده است.

«ریش» در گزارش خود به این روزنامه افزود: مجارستان در صورت تمایل به خرید بسته تسلیحاتی باید به سوئد اجازه دهد به ناتو بپیوندد. من قبلاً مستقیماً نگرانی‌های خود را در مورد عدم موافقت با عضویت سوئد در ناتو به دولت مجارستان منتقل کرده ام.

تمامی فروش تسلیحات آمریکا به یک کشور خارجی باید قبل از اعلام فروش از سوی وزارت امور خارجه، توسط رهبران جمهوری خواه و دموکرات در کمیته‌های امور خارجی سنا و مجلس نمایندگان تأیید شود.

اعتراض «جیم ریش» مانع از پیشبرد روند فروش توسط وزارت امور خارجه آمریکا خواهد شد.

پیشتر نیز، ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان با تاکید بر روابط نه چندان خوشایند بین بوداپست و استکهلم، گفت که روابط دو کشور پیش از تأیید پیوستن سوئد به ناتو، باید بهبود پیدا کند.

اروبان اظهار داشت: در روابط سیاسی بین سوئد و مجارستان یک جای کار به شدت می‌لنگد و ما در وهله اول باید این مساله را بهبود ببخشیم. دوست نداریم جنگ‌ها را به ناتو بکشانیم.

پیش از این نیز رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان گفته بود که روابط دوجانبه بین این کشور و سوئد، در پایین‌ترین سطح قرار دارد. وی همچنین سیاستمداران سوئدی را به «عادت همیشگی برای زیر سوال بردن دمکراسی در مجارستان و همچنین توهین به رای‌دهندگان و نمایندگان مجلس و تمام کشور مجارستان» متهم کرد.

پارلمان مجارستان هنوز هیچ تاریخ مشخصی را برای رأی‌گیری درباره پیشنهاد پیوستن سوئد به ناتو تعیین نکرده است؛ پیشنهادی که الزاماً باید به تأیید تمام اعضا برسد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به اظهارات اخیر اوربان، نسبت به پذیرش و تأیید درخواست الحاق سوئد، ابراز امیدواری و به اعضای این ائتلاف نظامی توصیه کرد که پیشنهاد سوئد را تأیید کنند.

از جمله مواردی که استولتنبرگ با اشاره به آن خواستار تسریع تأیید الحاق سوئد به ناتو شده، می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و مقررات جدید ضدتروریسم استکهلم اشاره کرد. با این حال، او گفته است که در اجلاس آتی ناتو در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، صرفاً «احتمال پیوستن سوئد بررسی می‌شود و ضمانتی برای آن نیست.»

با این حال، رسانه‌های سوئد در گزارش‌هایی مدعی شده‌اند که برنامه دولت این کشور برای پیوستن به ناتو، به تعویق خواهد افتاد. در این گزارش‌ها اشاره شده که در اجلاس آتی ناتو در ویلینیوس که در ماه جولای برگزار می‌شود، تأییدی در کار نخواهد بود و در عوض موضوع ورود استکهلم به ناتو، در اجلاس بعدی این ائتلاف نظامی در آوریل سال آتی در لس‌آنجلس، به بحث گذاشته خواهد شد.

با این حال، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد تأیید کرده که هدف استکهلم این است که در اجلاس ویلینیوس، به ناتو ملحق شود و تاییدیه اعضا را بگیرد.

سوئد و فنلاند پارسال با اشاره به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تغییرات در دورنمای امنیت اروپا، درخواست خود برای پیوستن به ناتو را مطرح کردند. گرچه درخواست فنلاند به‌تازگی پذیرفته شده است، ترکیه و مجارستان با درخواست سوئد مخالفت کرده‌اند. بوداپست از مواضع استکهلم درباره سوابق دمکراسی دولت اوربان و حاکمیت قانون در این کشور انتقاد و گلایه کرده و آنکارا نیز سوئد را به پناه دادن به تروریست‌ها و همچنین مداخله در انتخابات ترکیه متهم کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.