معاون اشتغال وزارت کار در تشریح برنامه های دولت برای اشتغال فارغ التحصیلان گفت: موازی‌کاری نهادهای متولی مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان، فرهنگ کار، عدم آگاهی دانش‌آموختگان از مشوق‌های موجود و عدم وجود مهارت مهمترین چالش ها در این بخش هستند.

بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان/ پذیرش ۴۲هزار و ۸۱ کارورز در طرح کارورزی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از بندهای مصوبات جلسه اخیر شورای عالی اشتغال بحث اشتغال فارغ التحصیلان بود. بر اساس بندی از مصوبات برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دکتری و تحصیلات تکمیلی مقرر شد که دولت یارانه دستمزد و یارانه کارفرمایان و همچنین منابع برای کاورزی آنان را تأمین کند.

نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر چندان مناسب نیست و عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

بازنگری برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای بازار کار تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سازماندهی و اجرای مناسب و کارآمد در دوره‌های کارآموزی و کارورزی توسعه و تقویت برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و افزایش آموزش‌های آزاد دانشجویان در قالب فرا برنامه‌ها و یادگیری‌های غیر رسمی از جمله برنامه‌های وزارت علوم در راستای افزایش مهارت شغلی و حرفه‌ای دانشجویان به شمار می‌رود.

بررسی بازار کار در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

در سال ۱۴۰۱ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۷ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

اقدامات انجام شده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار در تشریح اقدامات انجام شده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی  در نخستین نشست کمیته ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، به بررسی و تشریح اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: به دستور وزیر کار این کمیته تشکیل شد تا با بسیج همگانی دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که نقش مستقیم در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند بتوانیم از مشکلات این بخش بکاهیم و از طرفی جامعه کار و تولید را از ظرفیت‌های خوب این حوزه مطلع کنیم.

وی با اشاره به مقایسه روند نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ساله و بیشتر، به تفکیک دارای آموزش‌عالی و فاقد آموزش‌عالی اظهار کرد: نرخ مشارکت در این زمینه حدود ۶.۵۲ درصد و مقایسه روند بیکاری جمعیت در سال ۱۴۰۱حدود ۹درصد است.

کریمی‌ بیرانوند با اشاره به ۱۰رشته دانشگاهی برتر بر اساس تعداد ثبت‌نام در مقطع کارشناسی اظهار کرد: بیشترین رشته‌ها در حسابداری حدود ۷۷.۱۶ درصد، مهندسی کامپیوتر ۵۵.۱۶ درصد، مهندسی برق ۳۴.۱۲ درصد، مهندسی عمران ۷.۱۲ درصد و ... است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در راستای اشتغال فارغ‌التحصیلان تصریح کرد: طرح کارورزی یکی از این اقدامات است که با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال در صورت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به‌صورت کارورزی انجام شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تعداد بنگاه‌های ثبت‌نام‌کننده در طرح کارورزی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ را حدود ۱۳هزار و ۸۴۹ تعداد بنگاه‌های حائز شرایط جذب کارورز را ۹۳۱۵ و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما را ۴۲هزار و ۸۱مورد اعلام کرد.

وی طرح پرداخت یارانه دستمزد(مشوق کارفرمایی) را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده بیان کرد و گفت: تعداد بنگاه‌های خصوصی و تعاونی مشارکت‌کننده در طرح ۶۹۹۵، تعداد قراردادهای کار منعقده برای مدت یک‌سال و تعداد کارجویان ثبت‌نام‌شده در طرح ۵۶هزار و ۵۰۰مورد است.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: وجود ۱۳۰۰دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و به‌کارگماری ۱۱هزار و ۶۶۶نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوینده کار در سال ۱۴۰۱از جمله این اقدامات است. 

وی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی ۹۳۰مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور تا سال ۱۴۰۱، با هدف پایدارسازی اشتغال از طریق ارائه مشاوره‌های تخصصی به متقاضیان ایجاد کسب‌وکار به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چالش‌های موجود را در بخش‌های فرهنگی، آموزش مهارتی، قانونی و ساختاری بیان و اظهار کرد: موازی‌کاری نهادهای متولی مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان، فرهنگ کار، عدم آگاهی دانش‌آموختگان از مشوق‌های موجود، عدم وجود مهارت مورد نیاز بازار کار در دانش آموختگان از جمله این چالش‌هاست.

وی چالش‌های دیگر را به‌روز نبودن قوانین و مقررات مربوط به کار، نبود نقشه راه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان و عدم توجه کافی به فناوری‌های نوین و جایگاه آن در ایجاد اشتغال، نبود اطلاعات و آمار دقیق از بیکاران فارغ‌التحصیل برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.